Dan stiekum toch ook even wat verder vooruit blikken...14 daagse T2m prikpunt Leeuwarden multi-model
Dus dit kan nog wel eens heel leuk gaan worden aan het einde van de week en alle weermodellen zijn ook gewoon steenkoud!
bij opkomende noordoosten winden , iets over meetrekkende lage luchtdrukjes wat polar-low kan gaan geven ??
is er hier op O.O een poster, die hier meer van weet ?
Alpenweerman heeft het hier gisterochtend ook al over gehad. Zie de post op de vorige pagina.
bij opkomende noordoosten winden , iets over meetrekkende lage luchtdrukjes wat polar-low kan gaan geven ??
is er hier op O.O een poster, die hier meer van weet ?
Polar lows zijn vrij zeldzaam die vrij plotseling veelal voor de Noorse kust ontstaan meestal in een koude polaire noordelijke stroming (Höhenkaltluft) . Ik denk dat op die "andere sites" (?) de koude putjes worden benoemd die vanuit het oosten retrograad trekken, deze zijn echter van een geheel andere origine en kaliber en hebben niets met een polar low te maken!
Meer over polar lows zie - HIER -
| Gewijzigd: 20 februari 2018, 10:47 uur, door Alpenweerman
Het is nog steeds niet helemaal in de betrouwbare termijn en EC laat het allemaal wat uitstellen. Het kan nog steeds mislopen :/. Maar die kans lijkt steeds kleiner gelukkig. Ik houd nog even een slag om de arm. Over twee/drie dagen kan pas echt de vlag uit.
T850 is zéér indrukwekkend.
| Gewijzigd: 20 februari 2018, 13:37 uur, door JOHNNY123
Die kans lijkt me met de zeer koude lucht en ook op hoogte weinig vocht klein tot nihil. Je ziet het met name optreden wanneer de onderste laag van de atmosfeer zeer koud is ( meer dan - 8 graden) en van bovenaf wat warmere lucht insijpelt. Op het grensgebied van de twee luchtsoorten vormen zich door condensatie dan bij een heldere hemel ijsnaalden (dus geen vlokken). Aangezien ook de bovenluchten zeer koud zijn en er nauwelijks "vocht" is (lage Theta-Es / DP) en er zich door de wind geen inversie zal opbouwen zal er geen poolsneeuw ontstaan. Misschien dat ergens door lokale condities (mist, wateroppervlakten) dit fenomeen nog zou kunnen optreden!
| Gewijzigd: 20 februari 2018, 15:13 uur, door Alpenweerman
Het is nog steeds niet helemaal in de betrouwbare termijn en EC laat het allemaal wat uitstellen. Het kan nog steeds mislopen :/. Maar die kans lijkt steeds kleiner gelukkig. Ik houd nog even een slag om de arm. Over twee/drie dagen kan pas echt de vlag uit.
Voel me oo al op. Begin lijkt wat langzamer op gang te komen op EC Dinsdag ok wat minder fri geworden en woensdag wat kouder maar je praat over kleine afwijkingen