en ook een niet te missen factor, de zon, die na een week anderhalf ook weer meer kracht krijgt.
zoals ik de kaarten zie en er een gemiddelde van neem is dat dit door kabbelt tot zo'n half maart en dan de lente inspringt.
enfin , we zullen het zien
gr uit Fryslan
Jet op 300 hPa
Ik snap het ook niet erg, maar ik durf niet zo veel te schrijven hier omdat ik de indruk heb dat alleen gevordenden gewaardeerd worden met hun epistels. tot die elite behoor ik bepaald niet. ik heb van geneeskunde meer verstand dan van het weer. Maar ik vermoed dat er bedoeld wordt dat poollucht onze regionen gaat bereiken en dat de jetstream afbuigt zodat er geen lauw oceaanweer onze kant uitkomt voorlopig. Kortom, winters weer begrijp ik.
Ik snap het ook niet erg, maar ik durf niet zo veel te schrijven hier omdat ik de indruk heb dat alleen gevordenden gewaardeerd worden met hun epistels. tot die elite behoor ik bepaald niet. ik heb van geneeskunde meer verstand dan van het weer. Maar ik vermoed dat er bedoeld wordt dat poollucht onze regionen gaat bereiken en dat de jetstream afbuigt zodat er geen lauw oceaanweer onze kant uitkomt voorlopig. Kortom, winters weer begrijp ik.
sluit mij bij deze 2 Citaatjes aan .
denk als woordje bizar word getikt , dat we een horror kunnen verwachten
Dat is op basis van de pluim van gisterenavond, zie HIER.
De periode waarover dit tekstje gaat is vanaf 28 februari, de ochtendpluim is op die termijn wel weer wat afgekoeld. Als ook de avondpluim deze trend volgt, dan krijg je morgen gewoon een ander tekstje Er is dus helemaal niks mis mee met wat ze zeggen
Edit: dit is bijvoorbeeld KMI (op basis van ochtendruns):
| Gewijzigd: 18 februari 2018, 12:09 uur, door Sven
Dank voor je uiteenzetting! Nu begrijp ik het (en beetje). Laten we hopen op een mooi slot van de winterperiode.
Februari eindigt dit jaar zonnig en vrij koud. Vanaf dinsdag stroomt met een schrale noordoostenwind steeds koudere lucht ons land binnen. De middagtemperaturen liggen dan tussen 2 en 5 graden en ’s nachts vriest het licht tot matig met minima tussen -1 en -6 graden. De krachtiger wordende februarizon is veelvuldig te zien en maakt een hoop goed. Februari wordt één van de zonnigste ‘sprokkelmaanden’ ooit gemeten.
..........................
Gaat de winter van 2018 de winter van 1948 achterna?
Wie in de statistieken duikt, komt maar één winter tegen die tot half februari geen winterweer bracht, maar daarna wel een vorstperiode. De winter van 1948 was net als deze winter, tot half februari boterzacht. Daarna doken we even vol de winterkou in. In De Bilt lag de middagtemperatuur zes dagen rond of enkele graden onder het vriespunt en in de nachten vroor het matig tot streng.
Op 20 februari werd het niet warmer dan -5,5 graden en dit is nog steeds de koudste 20 februari sinds 1901. In Winterswijk kwam het zelfs drie nachten tot strenge vorst met minima onder -10. Het bleef zes dagen vriezen en daarmee was sprake van een regionale koudegolf (vijf ijsdagen op rij waarvan drie nachten met strenge vorst). De zachte schrikkeldag was de voorbode van een warme maartmaand.
Gaan we dit jaar de winter van 1948 achterna? Tot half februari had het amper gevroren, maar daarna werd het volop winter met in Winterswijk -11,4 graden op 24 februari.
Weeronline.nl
Hellöchen..... net uit bed (nachtdienst) dus geen tijd voor je vraag. Maar ik zie dat "stratocumulus" al een mooi antwoord heeft gegeven!
Toevoeging
Blokkerende hogedrukgebieden zijn vrijwel stationaire hogedrukgebieden die zich op vrij hoge breedte ontwikkelen en daarmee een blokkade vormen voor de depressies van de westelijke circulatie. Een blokkade kan van een week tot een maand duren en heeft een ingrijpende invloed op de algemene circulatie en het weer in een groot gebied. Ze komen vooral voor in het voorjaar en aan de oostzijde van de oceanen, vooral op het noordelijk halfrond. Het weer in deze periode is droog en warm in de zomer en koud in de winter.
Het hogedrukgebied ontstaat uit golven in de westelijke hoogtestroming bij het polaire front. De bovenstroming bestaat uit lange golven met daarop kortere die zich kunnen ontwikkelen tot depressies. Als echter vooral de rug sterk toeneemt (door advectie warme luchtmassa's zet deze uit en hebben daardoor meer ruimte nodig en tillen zo de hogere luchtlagen als het ware op en zorgt daar voor hogedruk /hoger geopotentiaal) kan zich ook een afgesloten hoog vormen.
De hoogte van het zgn geopotentiale niveau (gpdm of dam) kun je op de bijgevoegde 500 hPa kaart bepalen adhv de kleuren, kijk maar eens in de rug naar de gele en oranje kleuren en het diagram. Bij oranje staat bv 564 oftwel het 500 hPa drukvlak is hier opgetild naar 5640 meter! Hoe hoger dit vlak ligt hoe meer WLA
Dit gaat gepaard wederom met een sterke convergentie in de bovenlucht waarna het hoog vrijwel stationair kan worden. In de bovenlucht is dit hogedrukgebied relatief zeer warm. Zie bv kaart hieronder voor de 23 februaroi met de WLA dan al helemaal tot over de pool en de vorming van een zelfstandig hoog met een "warme kern" (oranje)
Blokkerende hogedrukgebieden zijn vrijwel stationaire hogedrukgebieden die zich op vrij hoge breedte ontwikkelen en daarmee een blokkade vormen voor de depressies van de westelijke circulatie. Een blokkade kan van een week tot een maand duren en heeft een ingrijpende invloed op de algemene circulatie en het weer in een groot gebied. Ze komen vooral voor in het voorjaar en aan de oostzijde van de oceanen, vooral op het noordelijk halfrond. Het weer in deze periode is droog en warm in de zomer en koud in de winter.
Hieronder nog de situatie op 500 hPa (5 km hoogte) voorde 27e februari. Het hoog met een kerndruk van maar liefst 1060 hPa springt er me zijn "warme kern" (hoog geopotentiaal vlak, 5760 meter) als het ware uit.
advectie = De horizontale verplaatsing van een eigenschap (bijvoorbeeld warmte, koude, vochtigheid) in de atmosfeer door de beweging van lucht (wind).
Zie ook Alpenweerman WIKI
.
| Gewijzigd: 18 februari 2018, 16:54 uur, door Alpenweerman
Heeft verder helemaal niets met "elite "te doen en domme vragen bestaan niet. Daar komt nog bij dat juist een forum bij uitstekt geschikt is om kennis uit te wisselen en te discussieren en dat geldt voor alle "niveaus"!
Kortom veel lezen en gewoon vragen .
AO index ook nog steeds zeer negatief tot in maart.
GFS laat wederom prachtige winterse kaarten zien. Wat gaan we nog krijgen voor winter?
Berichten samengevoegd door Sven