Voor meer regio's kijk op http://www.art-of-thunders.nl/weer/waarschuwing/weersverwachting/sneeuwkansen/
Site: http://www.art-of-thunders.nl
Twitter: @LeonEikenaar
Pluim twente is koud! Het begint allemaal rond zaterdag/zondag en het gemiddelde is op maandag al onder nul... Oper hangt veelal bovenin door bewolking.
Ook goed te zien aan de dauwpunten dat de oper afwijkend is dan het gemiddelde op Mt
De reden waarom we nog voorzichtig moeten blijven, althans vind ik , is dat er eigenlijk nog één model is die niet mee gaat met de euforie van gfs en vooral EC. Het Canadese model GEM laat het wintertje gauw vertrekken en wordt na 144 zonaal.
Pas als alle modellen meegaan kan de vlag uit.
Pluim twente is koud! Het begint allemaal rond zaterdag/zondag en het gemiddelde is op maandag al onder nul... Oper hangt veelal bovenin door bewolking.
De reden waarom we nog voorzichtig moeten blijven, althans vind ik , is dat er eigenlijk nog één model is die niet mee gaat met de euforie van gfs en vooral EC. Het Canadese model GEM laat het wintertje gauw vertrekken en wordt na 144 zonaal. Nou volgens mij was er vorig jaar ook een vorstperiode niet?
Goed dat terzijde! Gelukkig zijn de 3 meest gangbare modellen (ECMWF, GFS & UKMO) het wel grotendeels eens hoe het de komende dagen gaan verlopen en laten ons op +144u netjes in de koude lucht zitten! GEM zie ik hier meestal gepost worden als bovenstaande modellen geen winterkansen laten zien, nu zien we GEM opeens verschijnen als die voor zonaal patroon kiest...
Dus mij inziens geen vuiltje aan de lucht wt betreft de inzet volgende week, buiten misschien wat sneeuwvlokken
| Gewijzigd: 31 januari 2018, 22:32 uur, door Sven
Geen officiele vorstperiode in de bilt
Edit Sven 1: vorige citaat verwijderd en post goed gezet
Edit Sven 2: ik spreek (net zoals jij in je oorspronkelijke post) nergens over een 'offiële' vorstperiode | Gewijzigd: 31 januari 2018, 22:52 uur, door Sven
Calliep zijn stoplicht gaat dan ook van Oranje/rood naar Oranje.
Met de meest gebruikelijke modellen op een week, vorst en daarachter ook nog genoeg opties. En binnen de gestelde termijn vind ik Oranje wel gepast, Groen lonkt ook al licht maar daar pak ik de runs t/m pakweg zondag nog voor mee. Dat is voor mij een volgend richtpunt om de stoplicht weer te bekijken
Termijn : Tot 10 dagen vanaf plaatsing
Groen = Winter binnen de gestelde termijn
Oranje = Winter staat in de steigers met kans van slagen binnen gestelde termijn
Oranje/rood = Er is kans op winterweer maar zeker kans op ( terugkeer naar) temperaturen op of rond het gemiddelde binnen de gestelde termijn
Rood= Geen kans op winterweer binnen de gestelde termijn
Definitie winterweer : De volgende weers-omstandigheden kan binnen de termijn plaats vinden maar niet langdurig (stralings) vorst
.Hagel
.Sneeuw (nat en droog)
.Ijzel
.ijsregen
Definitie Winter :
Dezelfde weers-omstandigheden als bij winterweer alleen daarbij is sprake van (bijna) elke nacht nachtvorst en temperaturen overdag op of onder nul gedurende de periode.
Extra uitleg stoplicht : ik gebruik dit tooltje om de snelle lezers een hoop tekst lezen te besparen zodat je op een snelle manier kan zien of we winters blij worden.
Met dank aan Calliep:
| Gewijzigd: 1 februari 2018, 07:40 uur, door Tatanka
Neuhhhh Johann ik kom echt wel met groen waarbij termijn en tijd van posten en discussie in balans komen te liggen. En dat is als we wat nou lange termijn is er ook bij kunnen pakken. Das over een dag of 2/3, dat daar ook die onzekerheid uit is. En die ruimte gebruik ik mooi nog voor de runs tot daar aan toe. Eerst eens richting zondag, en dan gaan we kijken voor groen.
Oranje is niks mis mee gewoon een winter die in de steigers staat
| Gewijzigd: 1 februari 2018, 10:03 uur, door Tatanka
Neuhhhh Johann ik kom echt wel met groen waarbij termijn en tijd van posten en discussie in balans komen te liggen. En dat is als we wat nou lange termijn is er ook bij kunnen pakken. Das over een dag of 2/3, dat daar ook die onzekerheid uit is. En die ruimte gebruik ik mooi nog voor de runs tot daar aan toe. Eerst eens richting zondag, en dan gaan we kijken voor groen.
'Buienradar' is een stuk gematigder in de vooruitzichten. Laat ik nou hopen dat ze geen gelijk hebben/ krijgen.....
'Buienradar' is een stuk gematigder in de vooruitzichten. Laat ik nou hopen dat ze geen gelijk hebben/ krijgen.....
Mbt tot welke vooruitzichten? Of gebruiken ze andere weermodellen??
Als je de lange termijn (14 dagen vooruit) bekijkt is Weeronline beduidend kouder dan Buienradar. Mijn eerste blik 's morgens is altijd even op beide sites in verband met de lange ochtendwandeling met de hond. Nou moet ik ook opmerken dat de radarbeelden de laatste tijd van geen kant meer kloppen. 'Tot ** uur droog' betekent de laatste tijd bijna altijd als verzopen kat thuiskomen. Grrrrrr.. | Gewijzigd: 1 februari 2018, 15:14 uur, door Sven
Ook worden er 2 ijsdagen berekent in het noordoosten van Nederland (op dinsdag en woensdag).
Trog op komst
Boven de Noordzee ligt momenteel een trog klaar om de Benelux in te trekken.
Deze trog brengt ons 's avonds en 's nachts eerst vooral regen. In het binnenland bestaat de neerslag meer en meer uit natte sneeuw.
Uiteindelijk kan in het uiterste zuidoosten (Belgisch Limburg en de Limburgse heuvels) de neerslag ook tijdelijk bestaan uit drogere sneeuw.
Morgen stijgt de temperatuur weer naar 3 tot 6ºC, dus als er op de Limburgse heuvels al iets gevallen is (misschien net 1 cm) zal dat ook weer wegsmelten.
Boven de Noordzee ligt momenteel een trog klaar om de Benelux in te trekken.
Deze trog brengt ons 's avonds en 's nachts eerst vooral regen. In het binnenland bestaat de neerslag meer en meer uit natte sneeuw.
Uiteindelijk kan in het uiterste zuidoosten (Belgisch Limburg en de Limburgse heuvels) de neerslag ook tijdelijk bestaan uit drogere sneeuw.
Een verrassing vanavond en vannacht zou me niets verbazen. Vanmiddag hier in Hilversum een langdurige en zeer intensieve sneeuwbui waardoor het zelfs even wit werd. Dat zat ook niet in de verwachting. Wie weet gebeurd dit vanavond ook (:
Tot en met het weekend zitten er wel dergelijke kansjes in, maar na het weekend niet meer door opbouwende hogedruk boven onze omgeving (invloed van het Scandinavisch hoog). Hopelijk wat er valt dat het blijft liggen.