Waar hebben we dit aan te danken? Vooral aan de bovenluchten die serieus gaan afkoelen. Maandag, mogen we redelijk wat regen en bijhorende wind verwachten, daarna gaan de bovenluchten afkoelen.
Temperatuur op 850hPa maandagavond:
Deze gaan tegen dinsdagochtend helemaal onderuit:
Dit resulteert in winterse buien met regen, hagel en wat natte flatsen. Een 'vuil' winterweer dus, maar lokaal kan dit later wel resulteren in tijdelijk droge sneeuw en een tijdelijk sneeuwdek. Daarvoor is het vooral kijken naar de nacht naar woensdag en woensdagochtend.
Dan gaan de temperaturen op hoogte nog wat zakken:
De temperaturen aan de grond zijn niet negatief, maar in die nachtelijke uren liggen ze niet zo ver boven het vriespunt. Zeker de plaatsen meer naar het binnenland toe en waar de hevigste buien (eventueel met een klap onweer) overtrekken mogen (ook dankzij neerslagafkoeling) rekenen op een tijdelijk dekje.
Dan krijgen we donderdag een snel uitdiepende depressie die zal langstrekken (exacte positie kan nog licht gaan wijzigen) die kan resulteren in stevige wind en eventueel ook stormweer. Morgen maar kijken of er hier een apart topic van komt. Naar de langere termijn kijkend zijn de zachtere opties in de meerderheid, maar vanaf zondag neemt de onzekerheid ook weer toe. Hieronder even de windpluim, kan je goed zien dat de onzekerheid vanaf dan weer toeneemt.
| Gewijzigd: 14 januari 2018, 22:35 uur, door Sven
Het is eigenlijk zowat copy/paste van afgelopen 3 januari, alleen dan wat noordelijker
Elfsteden kunnen ze ook wel opdoeken, wat een rampzalige winter hebben we tot nu toe.
Nou ja, anders moeten we al op de kaarten naar februari kijken aangezien jij nu al kan weten dat januari niks meer wordt? Er staat een dynamisch leuke week op de planning zoals ik aangaf in mijn post en dan kom jij met een kaart af op lange termijn om toch maar iets negatiefs te kunnen posten.
Je kon net zo goed deze kaart gepost hebben uit dezelfde run aangezien je toch zo graag op onrealistische termijn kijkt:
En als je dan toch zo graag je schaatsen wilt opbergen, mag je dat de volgende keer in het kletstopic gaat uitleggen waarom
| Gewijzigd: 14 januari 2018, 23:53 uur, door Sven
Wat nou als deze kaart eens pro-winters was...dan was er zeker geen probleem geweest..chauvinisme ten top. PS: Ik post voorlopig
helemaal niks meer, want ik trap iedereen op zijn staart! Waar gaat het in godsnaam over..Het Weer..om mij daarop op aan te vallen vind ik belachelijk!!
Je kan tenminste nog in discussie gaan..zo heet dit topic toch.. | Gewijzigd: 15 januari 2018, 01:09 uur, door FryslânBoppe
Wat nou als deze kaart eens pro-winters was...dan was er zeker geen probleem geweest..chauvinisme ten top. PS: Ik post voorlopig
helemaal niks meer, want ik trap iedereen op zijn staart! Waar gaat het in godsnaam over..Het Weer..om mij daarop op aan te vallen vind ik belachelijk!!
Je kan tenminste nog in discussie gaan..zo heet dit topic toch.. Ook al reageer je met een kaart waar dikke Lenteachtige temps op staan,zal me een worst wezen. Maar bij alles wat jou niet aanstaat kan iedereen meegenieten. Daar doel ik op ik doe me schaatsen wel in de kast o.a. En friese elfstedentocht kan wel opdoeken.Dat laatste doen ze al 21 jaar overigens ,vertel dan op ze minst iets nieuws.
Het stelt inderdaad niet veel voor ik ben een extreem weerliefhebber, dus ik heb wellicht nog hogere eisen dan menigeen. Maar er zitten juist om bovenstaande reden, schaatsen etc. Zal er in deze bericht nog wat meer op noemen. >>> Sneeuwbuien in welke vorm dan ook, nat/droog. Wellicht en weet het wel zeker er zijn meer dan zat leden die juist dit soort kansen aanhalen, om nog een glimp te zien van iets wat winter is. Niet dat er ooit nog een topwinter meer voor kan komen, maar het begint wel een zeldzaamheid te worden. Die constant tussen 1 door moeten lezen, met persoonlijke teleurstellingen.
Ik zie dat je in regio Drachten woont. Hier de accumulatieve sneeuwkaart niet > (sneeuwdek) t/m eind week. Als de plaatjes goed vallen krijg jij 15 + cm te zien of het nou blijft liggen of niet. (sneeuw valt niet op 2 m). Verreweg de meeste van heel Benelux m.u.v Ardennen. Iets waar een aantal leden al jaren op zitten te wachten of slechts in mindere vorm hebben gezien.
En die probeerd svenne en wat leden trouwens ook gewoon, aan de man te brengen. En ook meerdere malen aangegeven, wat er gewoon staat te gebeuren. Nergens maar dan ook nergens zie ik hem de woorden gebruiken, we gaan een periode in met op en top winterweer.
Dan nog het verhaal er word niks gepost als er gewone temps staan, mischien omdat mensen wat sneller over dingen posten wat ook wat opleverd qua actie. Ik zit er niet zo op te wachten op een bericht nou we krijgen deze week een week met 7/8 graden, waarvan de helft bewolkt is en motregen valt.
Ontopic maar weer.!! | Gewijzigd: 15 januari 2018, 06:54 uur, door Tatanka
Je kan tenminste nog in discussie gaan..zo heet dit topic toch..
Neem een Beerenburg....... Ik denk dat meerdere leden jouw zure azijnp*sserige posts niet gaan missen...... Ik niet in elk geval. Er is niets zo veranderlijk als het weer en dus zijn en blijven lange termijnverwachtingen koffiedik kijken. Bederf het hier aub niet voor de echte winterliefhebbers. Wij blijven hopen op een wonder. En....... wonderen bestaan!
Later dinsdag krijgen we meer en meer te maken met de aanvoer van tamelijk koude polaire lucht. Die langzaam nog meer naar beneden kelderen richting woensdag. Maandag op dinsdag zitten we nog op 500hpa temperaturen van -25/-30. En dinsdag avond zitten we grotendeels op -36/-37 graden. Het noorden is nog iets kouder op hoogte -38/-39. Woensdag zit vrijwel grotendeels heel Benelux dan met 500hpa temperaturen van -40 graden.
500hpa temps dinsdagavond
Buien gaan op kustconvergentie, temperaturen daar veelal gedurende periode + 6/7 graden (zeewater) op 2 meter niveau wat lager 3/4 graden. Zeker met de koudere bovenluchten vanaf -36 graden levert dit enkele (natte)sneeuwbuien op dinsdagavond vanuit het noorden/noordwesten uit. Hoever ze komen landinwaarts is nowcasten. Is sterk afhankelijk op welke waardes boven gaan, en of de onstabiliteit cape ook goed inzet al. Accent op noordelijke helften zoals de modellen nou schetsen.!!. Helemaal met dichterbij komen jetstream. Op die jetstream verder westelijk later ook de stormdepressie van donderdag daarover later meer!!!
LU van Jet over zuiden en belgie.
Woensdag komt de linkeruitgang jet over het zuiden van het land te liggen met een extra activering van de onstabiliteit. Cape dan ook wat omhoog 400 j/kg. Ook de andere parameters voor sneeuw zijn dan gunstig dus zullen sneeuwbuien vallen met een steeds drogere fractie. (850hpa temps -7-8) en dauwpunten van -2-3 lokaal -4.
Cape woensdagmorgen.
Dus zeker in intensievere buien kunnen de temperaturen dalen tot rond het vriespunt, en kunnen er in de nacht van dinsdag naar woensdag al lokaal wat witte verassingen zijn. En kunnen bij de buien enkele donderklappen voorkomen. Tijdelijke accumulaties waar er ook maar een bui over trekt, kunnen voorkomen in de orde van 1-3cm. Met nog lokaler welicht iets meer met geluk, als je in een leuk buienstraatje zit.
| Gewijzigd: 15 januari 2018, 08:21 uur, door Tatanka
Das een run van 2 dagen geleden. Staat er ook duidelijk onder (13.01.2018) inmiddels is Ec een stuk minder fors geworden. De kaart voor het gemak laten staan in de citaat.
Het laag gaat zich woensdag mogelijk ontwikkelen tot hurricane windforce(windkracht =>12) boven Schotland/Noordzee.
Ik zou zeggen kijk gewoon naar de statistieken en je zal zien hoe snel het klimaat opwarmt. Waarom blijven mensen toch feiten ontkennen?
Het laag gaat zich woensdag mogelijk ontwikkelen tot hurricane windforce(windkracht =>12) boven Schotland/Noordzee.
De vraag is alleen hoe zuidelijk trekt het laagje. 100 km verschil kan een enorm verschil betekenen tussen een ramp en niets aan de hand. Zo'n storm van begin januari is opzich niet echt een probleem. Trekt het laagje wel vol over Nederland, krijgen we enorme problemen.
Hoewel dat wel redelijk zeldzaam is, meestal is de koers toch noordelijker. | Gewijzigd: 15 januari 2018, 13:08 uur, door Roare