Ik weet dat ik als een zure bal over kom zo, maar ik ben liever realistisch dan onnodig optimistisch. We praten elkaar helemaal gek om weinig en zijn dan ook nog een teleurgesteld als het niet uitkomt.. | Gewijzigd: 4 januari 2018, 23:14 uur, door pax
Dat is gewoon veel te kort door de bocht. ECMWF heeft altijd de zachte variant als optie opengelaten in de pluim, daarom is het ook een pluim. Wat vorig jaar gebeurde was veel extremer toen alle leden voor kou gingen en pas (wat was het) 72u op voorhand de pluim een bocht maakte van 180°. De kans dat we volgende week effectief naar winterweer gingen was sowieso kleiner dan dat we naar zacht weer zouden gaan (30-70).
Het is ook kwestie van je niet blind te staren op 1 model of 1 pluim. Je moet meer in detail het groter geheel gaan bekijken en alles naast elkaar leggen. Daarom dat ik ook al vrij sceptisch was over de kans. Gewoon al vanwege het feit dat dat GFS het maar 5 tot max 10% kans op slagen gaf. Als je bij GFS ging kijken dan mocht je al blij zijn dat er 2 leden voor het ECMWF scenario gingen, meestal was dit maar 1 tot geen.
Ter illustratie: altijd een cluster geweest die voor de zachtere variant ging:
En ja, jullie zullen wel denken 'daar komt de befaamde uitspraak weer', maar uiteindelijk is het gewoon zo dat we nog niet eens aan de helft van de winter zijn. Over het tweede deel van de winter valt ook nog gewoon niks te zeggen (en stiekem is er voor mij persoonlijk nog niet eens 1/4 van de winter voorbij aangezien ik december niet als een echte wintermaand zie)
Wordt, zoals steeds, weer vervolgt
Alles is mooi elke keer op lange termijn, komt het dichterbij dan is alles 180 gr gedraaid naar andere kant.
https://gurushots.com/Martijn.photography/photos
En deze pagina heb ik opgezet om mijn droom werkelijkheid te laten worden.
http://martijn-naar-de-usa.webnode.nl/voorwoord/
EC volgt zo ongeveer het UKMO, alleen GFS wil niet mee. Benieuwd of dit nog een mooi vervolg gaat krijgen.
Edit Sven: misschien handig moest je eens wat uitleg bij je kaartjes plaatsen? | Gewijzigd: 6 januari 2018, 20:05 uur, door Sven
EC volgt zo ongeveer het UKMO, alleen GFS wil niet mee. Benieuwd of dit nog een mooi vervolg gaat krijgen.
Edit Sven: misschien handig moest je eens wat uitleg bij je kaartjes plaatsen? Mee eens Sven, ik weet niet zo goed wat ik er mee moet. Let wel, ik ben een 'weather-beet'..... Dus FryslânBoppe, graag een beetje uitleg bij je kaartjes.
Edit Sven: even plaatjes uit citaat gehaald
| Gewijzigd: 6 januari 2018, 20:54 uur, door Sven
Daarna warmt het weer wat op, maar het is niet dat we terug naar extreem zachte temperaturen gaan, eerder rond normaal. Wat voor sommige streken wel goed is, is dat we het een tijdje droog gaan houden. Maar voor de rest krijgen we toch wel een vrij saai weertype als ik het zo mag omschrijven.
De kans op enig winterweer voor 15 januari is uiterst klein, wat daarna gebeurt is (zoals altijd) nog koffiedikkijken. De oper en control van ECMWF gaan er voor maar zijn dan ook dik koude uitbijters en is gewoon ook weer veel te ver vooruit.
Ben ook eens door alle leden van GFS gegaan, er zit wel potentieel in om in een meer wintersweertype te gaan belanden. Het is niet dat de situatie uitzichtloos is. Net zoals kaarten heel snel de verkeerde richting kunnen uitgaan, kan dit ook heel snel de goede kant uitgaan. We zullen zien wat het wordt, maar zoals steeds, to be continued
Los van lange termijn discussies, er staat een ijzig koude nacht en maandagochtend te wachten. Daarnaast loopt de gehele maandag ijzig koud en droog.
In het NO is in de ochtend matige vorst niet uit te sluiten. De lucht is droog wat te zien is aan de lage dauwpunten. Verder sterkt de noordoostenwind aan wat leidt tot windchills van ongeveer -12 °C in het NO.
Dus prima weer voor koude liefhebbers. Toch?
Tot matige vorst in NO mogelijk
Lage dauwpunten
Icy!
Wie weet brengt de tweede helft van januari ons nog een leuk wintertje.