Het is inderdaad opvallend de tegenstelling tussen GFS en ECMWF, je kan dan wel gaan stellen dat de oper van GFS bovenin het ensemble ligt, maar heel weinig leden gaan met het ECMWF scenario mee.
Hieronder de pluim van GFS (oper is zwarte lijn, geldig voor Brussel)
En laatste run van ECMWF is inderdaad droomodus aan voor de winterliefhebber! Want er zit ook sneeuw in volgende week, lichte sneeuw ja, maar dat zowat 2 dagen aan een stuk door
Warm wordt het ook niet in deze run:
Wat zal het worden? Het is mij inziens nog hoogstens onzeker welke richting we zullen uitgaan. 1 van de modellen zal toch richting de andere moeten gaan. Laat ons maar duimen dat GFS snel bijdraait voor de winterliefhebbers
- Afbeeldingen -
Waarom denk je dat GFS uiteindelijk aan heet langste eind zal gaan trekken?
Afgelopen paar jaar had GFS het vaak bij het rechte eind, EC kwam toendertijd geregeld met zeer winterse kaarten
maar naar mate het dichterbij kwam haakten ze toch af, terwijl GFS het vanaf het begin af aan al
had opgegeven en dat is nu ook weer het geval. | Gewijzigd: 2 januari 2018, 20:35 uur, door FryslânBoppe
Voor meer regio's kijk op http://www.art-of-thunders.nl/weer/waarschuwing/weersverwachting/sneeuwkansen/
Site: http://www.art-of-thunders.nl
Twitter: @LeonEikenaar
Het GFS denkt er het zijnde van en wil eigenlijk niets weten van een mogelijke winterinval.
Ook de ECMWF ensembles zijn voor wat betreft de "winterse oplossinge" alles behalve overtuigend. Let ook eens op de grote srpeiding op de wat langere termijn. Grote onzekerheid dus en uiteenzettend naar hetgeen GFS laat zien heb ik zo mijn twijfels of die winterse setting er wel gaat komen!
Volledig mee akkoord! Want als je de pluimen van ECMWF van vanmorgen gewoon al vergelijkt met die van gisteren, dan zie je dat er weer meer zachtere oplossingen zijn bijgekomen.
Hieronder even de pluim van gisteren ter vergelijking:
Het enige waar wel iets kan over gezegd worden met wat meer zekerheid is dat we na een heel natte periode toch een verademing lijken te krijgen wat betreft de neerslag:
Nu, de optie voor een winters weertype is hiermee zeker nog niet volledig afgeschoten, maar dat moeten de runs de komende dagen maar gaan bevestigen. Cruciaal hierin is de periode rond 9 januari lijkt me. To be continued
Misschien eens een kleine opmerking over deze indexen: dit zijn ook maar outputs net zoals de runs van verschillende modellen. Dit kan dus veranderen. Deze indexen bieden trouwens geen garanties, een negatieve index staat niet automatisch gelijk aan winterweer net zoals een positieve index ook niet automatisch gelijk staat aan zacht weer. De kans is wel groter, maar het zijn geen zekerheden.
Edit: ik wist het niet maar Jens heeft me verder op weg gezet. Het is niet moelijk dat die AO index positief gaat, dat wordt gemaakt op basis van GFS, kan je net zo goed gewoon de pluim er naast leggen
The first panel shows the observed AO index (black line) plus forecasted AO indices from each of the 11 GFS ensemble members starting from the last day of the observations (red lines).
| Gewijzigd: 3 januari 2018, 16:40 uur, door Sven
Misschien eens een kleine opmerking over deze indexen: dit zijn ook maar outputs net zoals de runs van verschillende modellen. Dit kan dus veranderen. Deze indexen bieden trouwens geen garanties, een negatieve index staat niet automatisch gelijk aan winterweer net zoals een positieve index ook niet automatisch gelijk staat aan zacht weer. De kans is wel groter, maar het zijn geen zekerheden.
Edit: ik wist het niet maar Jens heeft me verder op weg gezet. Het is niet moelijk dat die AO index positief gaat, dat wordt gemaakt op basis van GFS, kan je net zo goed gewoon de pluim er naast leggen
The first panel shows the observed AO index (black line) plus forecasted AO indices from each of the 11 GFS ensemble members starting from the last day of the observations (red lines).
Precies, zoals ik ook al eerder hier schreef "huppelt" de index mooi mee in de pas van de diverse GFS uitdraai en geeft geen "voorspellende" meerwaarde!
Inderdaad een mooie pluim! Ook GFS wat beter dus wie weet .... | Gewijzigd: 3 januari 2018, 21:35 uur, door Alpenweerman
Inderdaad een mooie pluim! Ook GFS wat beter dus wie weet ....
denk dat ik wel weet , wie meer weet ,maar nog ffke,s wacht met posten
die kou inval die op verwachten staat , laten deze nog sneeuwsignalen in kaarten zien ? voor de meren dichtvriezen