Ik heb de modellen laatste dagen weinig gevolgt i.v.m. oud jaar
Volgens mij hebben de modellen nog wat moeite met de exacte positie te bepalen van het laag maar de korte termijn modellen komen binnen dus hier eerst het harmonie model.
Interessant is ook wat er in het kanaal en boven belgie en frankrijk onstaat. De windstoten zijn erg fel.
Zometeen de nieuwe runs, dus kijken wat die brengen.
| Gewijzigd: 1 januari 2018, 15:15 uur, door weertje
We gaan zien hoe het gaat verlopen. Maar zoals in de post hierboven wordt beschreven wordt het een boeiende woensdag.
| Gewijzigd: 1 januari 2018, 16:00 uur, door reedtimmer
De inzet van GFS verschilt dan ook redelijk wat van de andere modellen, hieronder de inzet op +144u, dan weet je al waarom GFS een iets ander beeld laat zien in de pluim.
GFS:
ECMWF, GEM & UKMO:
Het kan natuurlijk perfect dat GFS gelijk gaat krijgen, maar laat ons hopen van niet
De inzet van GFS verschilt dan ook redelijk wat van de andere modellen, hieronder de inzet op +144u, dan weet je al waarom GFS een iets ander beeld laat zien in de pluim.
Het kan natuurlijk perfect dat GFS gelijk gaat krijgen, maar laat ons hopen van niet
Ik hoop ook van niet Sven maar de situatie vanaf het weekend is nog allerminst in kannen en kruiken. Met name de afhandeling van het afsnoerende hoogtelaag (cut-off hoogtetrog) vormt nog het nodige "Kopfzerbrechen". We krijgen naar aller waarschijnlijkheid te maken met een zeer scherpe zgn Grenzwetterlage (GWL) die ergens boven of net ten zuiden van de Alpen komt te liggen. Het behoeft weinig fantasie dat met een ietwat andere positie van het hoogtelaag we met een compleet andere situatie te maken gaan krijgen. Daarbij zijn, vooral in het verdere verloop van de volgende week, diverse verschillende scenario's mogelijk uiteenlopend van heel koude tot gewoon heel zachte! #spannend!
| Gewijzigd: 2 januari 2018, 13:16 uur, door Alpenweerman
Maar vorig jaar heeft het een aantal weken prima gewinterd hoor, alleen niet in heel Nederlandvolgens mij!? Blindstaren op 1 model werkt denk ik niet, het zijn net vrouwen haha;)...
Ik vergelijk daarom eigenlijk altijd meerdere modellen met elkaar op meteociel.fr. Op deze manier krijg je denk ik beter inzichtelijk welke trend er aan gaat komen dan wachten op een goede GFS?
Want als 9 van de 10 modellen voor een scandi-hoog gaan, en alleen ukmo of in dit geval GFS ziet het niet zitten, dan denk ik toch dat die andere 9 modellen het beter hebben berekend, tot nog toe heeft de meerderheid van de modellen het bij mij altijd goed gehad.
Vervolgens ga ik hier dan weer lezen welk weer de mensen hier dan verwachten met dergelijke runs....maar soms is het echt lastig om die stromingen te snappen, daarvoor volg ik onweer-online te kort om dat allemaal te kunnen volgen. Dit is overigens slechts een theorie van mij, om meerder modellen te vergelijken, ik heb dus geen idee of dat een goede manier is.... en zoals vaker vermeld ben ik slechts een weerprutser en afhankleijk van julle wijsheid)
Maar vorig jaar heeft het een aantal weken prima gewinterd hoor, alleen niet in heel Nederlandvolgens mij!? Blindstaren op 1 model werkt denk ik niet, het zijn net vrouwen haha;)...
Ik vergelijk daarom eigenlijk altijd meerdere modellen met elkaar op meteociel.fr. Op deze manier krijg je denk ik beter inzichtelijk welke trend er aan gaat komen dan wachten op een goede GFS?
Want als 9 van de 10 modellen voor een scandi-hoog gaan, en alleen ukmo of in dit geval GFS ziet het niet zitten, dan denk ik toch dat die andere 9 modellen het beter hebben berekend, tot nog toe heeft de meerderheid van de modellen het bij mij altijd goed gehad.
Vervolgens ga ik hier dan weer lezen welk weer de mensen hier dan verwachten met dergelijke runs....maar soms is het echt lastig om die stromingen te snappen, daarvoor volg ik onweer-online te kort om dat allemaal te kunnen volgen. Dit is overigens slechts een theorie van mij, om meerder modellen te vergelijken, ik heb dus geen idee of dat een goede manier is.... en zoals vaker vermeld ben ik slechts een weerprutser en afhankleijk van julle wijsheid) Wat ik zelf een goede graadmeter vind is zowel de AO als de NAO index en deze zijn op dit moment niet bepaald positief over naderend winterweer.
| Gewijzigd: 2 januari 2018, 20:06 uur, door FryslânBoppe
- Afbeeldingen -
Waarom denk je dat GFS uiteindelijk aan heet langste eind zal gaan trekken?