Volgens mij is 6 januari nog steeds de eerste week van januari hoor want daar laten de modellen het allemaal beginnen, maar goed dit terzijde
Opvallend is toch wel de eensgezindheid tussen de modellen, hieronder EC en GFS op 192u:
Wanneer we de diverse meso modellen met elkaar vergelijken dan zien we dat Hirlam nog het meest positief is teav neerslag in vaste vorm. De andere modellen laten ook sneeuw signalen zien met vordering van de neerslag en toename van intensiteit.
Hier gaat dus zeker ook de begeleidende neerslagafkoeling een rol spelen en mocht dit goed tot zijn recht komen dan kan de neerslag in de loop van de tweede helft van de middag land inwaarst en mn naar het NO O en ZO ook in smeltende sneeuw en tijdelijk ook in droge sneeuw overgaan. Daarbij maken de hoger gelegen delen tijdelijk kans op een sneeuwdekje.
Inmiddels heeft de neerslag met ook wat natte sneeuw het zuidwesten van het land bereikt en trekt de komende uren verder naar het oosten.
| Gewijzigd: 29 december 2017, 11:34 uur, door Alpenweerman
Edit Sven: eum? https://www.onweer-online.nl/forum/topic/45552/winter-discussietopic-20172018/484302/#message484357 | Gewijzigd: 29 december 2017, 14:01 uur, door Sven
Omdat cumulatieve kaarten niks met winterweer te maken hebben
Kijkend naar de pluimen van GFS 6z en EC 0z zien we na de berg op Oudjaarsdag een daling naar normale temperaturen voor januari en misschien wel lager. Maar daar zullen we in het nieuwe jaar meer over weten.
GFS pluim. Prikpunt ergens rond De Bilt
EC pluim De Bilt
En een hopelijk ‘dikke winterse periode’
Met name op de Veluwe en in het oosten kan het in de loop van de middag en begin van de avond kortdurend lokaal glad worden door sneeuw.
Zo'n toeval is dat niet. Die loopt gewoon in de pas met de andere normaal output en vice versa.
| Gewijzigd: 29 december 2017, 18:44 uur, door Alpenweerman
Dus waarom krijgen we met een scandi op die plek winter, met een laag op die plek, de wind uit die richting etc etc??
Is geen specifieke kritiek op jou, maar ik bedoel als posts over het algemeen wat beter worden toegelicht door de de persoon die het post, dan ben je chaos en onnodige discussies een stap voor!! Bovendien komt dit forum dan nog meer tot zijn rechts en hoeven de moderators ook geen 600 posts te verplaatsen in drukke tijden...
Dus waarom krijgen we met een scandi op die plek winter, met een laag op die plek, de wind uit die richting etc etc??
Is geen specifieke kritiek op jou, maar ik bedoel als posts over het algemeen wat beter worden toegelicht door de de persoon die het post, dan ben je chaos en onnodige discussies een stap voor!! Bovendien komt dit forum dan nog meer tot zijn rechts en hoeven de moderators ook geen 600 posts te verplaatsen in drukke tijden...
Ik ben ook een prutser wat weer betreft maar lees altijd graag posts van Alpenweerman, hier of op zijn eigen site, daar ook uitgebreid nieuws voor De Lage Landen. Alpenweerman beschrijft heel duidelijk, dus ook voor prutsers, het weer. Ik ben ook een Alpenfan en lees ook graag over het weer daar.
Voorlopig nog geen winterweer! Tempraturen gaan wel weer naar normale waarde.
En vandaag hebben we ook weer een nieuw warmte record te pakken in het Limburgse Ell (bij Weert) op tot 13,4 graden. Dus het is nu nog wachten op De Bilt. Die moet volgens mij 13 graden hebben en dat gaat wel lukken denk ik.
Ik ben ook een prutser wat weer betreft maar lees altijd graag posts van Alpenweerman, hier of op zijn eigen site, daar ook uitgebreid nieuws voor De Lage Landen. Alpenweerman beschrijft heel duidelijk, dus ook voor prutsers, het weer. Ik ben ook een Alpenfan en lees ook graag over het weer daar. Ik lees ook graag uitgebreide posts van bijvoorbeeld Alpenman, ik vind dat geweldig om te lezen! Maar een plaatje met de tekst het word winter zegt me nog niet echt veel, en in deze drukke periode lezen hier volgens mij meer mensen mee dan er gedacht word....het was maar een suggestie om het leuker te maken
En vandaag hebben we ook weer een nieuw warmte record te pakken in het Limburgse Ell (bij Weert) op tot 13,4 graden. Dus het is nu nog wachten op De Bilt. Die moet volgens mij 13 graden hebben en dat gaat wel lukken denk ik. Het vorige dagrecordt op 31 december stond op 12,3 graden, dus een dagrecord is al een feit:
En ja, er mag dan wel sprake zijn van een scandihoog naar eind volgende week toe, maar dan heb je nog twee voorwaarden nodig voor kouder winterweer: goeie positionering (dat je een goede koudelijke stroming krijgt) en voldoende kou voorradig. Aan beide voorwaarden wordt niet voldaan, dus waarschijnlijk krijgen we temperaturen die misschien iets te fris zijn voor de tijd van het jaar
Voorlopig nog geen winterweer! Tempraturen gaan wel weer naar normale waarde.
En vandaag hebben we ook weer een nieuw warmte record te pakken in het Limburgse Ell (bij Weert) op tot 13,4 graden. Dus het is nu nog wachten op De Bilt. Die moet volgens mij 13 graden hebben en dat gaat wel lukken denk ik. Min -40 is ook geen pretje. Geef me dan maar 13 graden boven nul als ik zou moeten kiezen tussen twee kwaden..... By the way: Wat betreft het modereren.....Ik weet dat moderaten een moeilijke taak is. Een website moet uitkijken, dan zij het niet doodmodereren.....(dan komt er een moment, dat mensen bedanken voor de eer om iets te vermelden.......) Op een andere website, waar ik lid van ben, wordt er alleen gemodereerd op taalgebruik en belediging of als men wel heel erg afwijkt van het eigelijke onderwerp. (Een moderator dient te onthouden dat nieuws / berichtgeving vluchtig is, en dat de meesten leden na een dag al niet meer geinteresseerd is in het recente verleden.) Ik wens jullie allen een fijne jaarwisseling, en een goed fris begin van 2018!!!! (Wishfull Thinking: De 11-dorpentocht....)
| Gewijzigd: 31 december 2017, 18:26 uur, door Rens@weer
| Gewijzigd: 31 december 2017, 21:32 uur, door FryslânBoppe
Misschien was het je ontgaan, maar het was Oudejaarsavond. Ik denk dat de meeste Modjes en leden met andere dingen dan het weer bezig waren. Happy New Year voor iedereen!