Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Chaves, NM; Roosevelt, NM.

2 Nov 2024 10:31:49

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Chaves, NM; Roosevelt, NM.

2 Nov 2024 09:31:01

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hutchinson, TX; Moore, TX.

2 Nov 2024 08:48:34

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Chaves, NM.

2 Nov 2024 08:35:13

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Beaver, OK; Lipscomb, TX.

2 Nov 2024 08:34:39

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hemphill, TX; Roberts, TX.

2 Nov 2024 08:27:16

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Carson, TX; Hutchinson, TX; Moore, TX; Potter, TX.

2 Nov 2024 08:20:06

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Roberts, TX.

2 Nov 2024 08:20:05

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Roosevelt, NM.

2 Nov 2024 07:38:42

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hutchinson, TX; Moore, TX.

2 Nov 2024 07:38:41

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Chaves, NM.

2 Nov 2024 07:34:40

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Carson, TX; Hutchinson, TX; Moore, TX.

2 Nov 2024 07:24:59

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Ochiltree, TX; Roberts, TX.

2 Nov 2024 07:24:58

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Carson, TX; Moore, TX; Potter, TX.

2 Nov 2024 07:02:00

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hartley, TX; Moore, TX; Oldham, TX; Potter, TX.

2 Nov 2024 06:49:53
Actueel
1 / 4

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Sven
Moderator
19 december 2017, 18:07 uur | Bericht #484235
De kaarten zijn nog lang niet geschud hoor voor de rest van de maand Zeker de periode tussen kerst en nieuw is interessant om volgen.
Het kan mij inziens alle kanten uit: bij wijze van spreken kan dit gaan van recordwarm tot storm tot zelfs nog sneeuwkansen.

Om maar even te illustreren, hieronder kaartjes waar de laatste run van GFS mee komt. Zeker niet om voor waarheid aan te nemen dat dit zal uitkomen, maar het geeft maar aan dat er verschillende opties zijn. Oja, pluimen die met een duidelijk scenario komen is voor later op die termijn. (koud wordt het trouwens nooit met een scenario zoals onderstaand)

Wiardi372
Lid
20 december 2017, 12:18 uur | Bericht #484244
De nieuwe kaarten van GFS berekenen het binnenstromen van vrij koude lucht zelfs eerder dan na 2e kerstdag: Bron Wetterzentrale.de
Wat opportunistisch, maar de koude lucht komt in ieder geval waarschijnlijk dichtbij.

| Gewijzigd: 20 december 2017, 12:20 uur, door Wiardi372
Waarom deze advertentie?
20 december 2017, 16:18 uur | Bericht #484249

Afzakkend laag......hogedruk dat probeert een brug te slaan tussen het Azoren hoog en de Russische beer.....spannend om te volgen de komende dagen! Het is hele lange termijn, maar leuk om te volgen.

Edit Joyce: Heb de afbeelding erin gezet ;) | Gewijzigd: 21 december 2017, 09:41 uur, door Joyce.s
Wiardi372
Lid
20 december 2017, 20:35 uur | Bericht #484252
Ondertussen worden de GFS kaarten voor de 27e steeds leuker!

20 december 2017, 20:45 uur | Bericht #484253
Citaat van Wiardi372, woensdag 20 december 2017, 20:35 uur Ondertussen worden de GFS kaarten voor de 27e steeds leuker!

Jammer genoeg zijn dit wel kaarten van de 06Z run..inmiddels is er weer het een en ander veranderd

Sven
Moderator
20 december 2017, 21:24 uur | Bericht #484254
Citaat van FryslânBoppe, woensdag 20 december 2017, 20:45 uur Jammer genoeg zijn dit wel kaarten van de 06Z run..inmiddels is er weer het een en ander veranderd Soms vraag ik me af of je de verschillende posts hier wel leest, anders refereer ik graag nog even naar mijn post van hier iets boven. Ik geef ook duidelijk aan dat de mogelijkheden gewoon heel breed liggen en dan kan je ook niet anders verwachten dat de runs heel wisselend zullen zijn

En oja de kaart die je post is zowat het scenario van 11 december met een doortrekkend laagje, kan alleen maar positief uitdraaien
Kijk ook maar eens naar de temperaturen op hoogte

En eigenlijk doet dit er allemaal niet toe want dat is nog veels te ver weg want alle opties rond die periode staan gewoon nog open.

Tom
Lid
20 december 2017, 21:29 uur | Bericht #484255
Citaat van FryslânBoppe, woensdag 20 december 2017, 20:45 uur Citaat van Wiardi372, woensdag 20 december 2017, 20:35 uur Ondertussen worden de GFS kaarten voor de 27e steeds leuker!

Jammer genoeg zijn dit wel kaarten van de 06Z run..inmiddels is er weer het een en ander veranderd

"Zucht"
Stefanv
Moderator
21 december 2017, 11:31 uur | Bericht #484273
De nieuwe pluim van ECMWF. Winterweer zit er voorlopig gewoonweg niet in, helaas. Van de 52 leden laat geen enkel lid winterweer zien binnen de 10 dagen. 

21 december 2017, 13:18 uur | Bericht #484276
Wat jammer dat een pluim met geen nieuwe winterperikelen de discussie op dit forum nagenoeg  dood slaat. Ik ben een lezer en heb geen diep inzicht in de weeranalyzes. Doch mij bekruipt het gevoel dat als de pluim niet goed is de discussie verdwijnt. Cynisch: Laten we dan maar stoppen met dit formumdeel. Natuurlijk niet, het kan toch niet zo zijn dat als er winterweer aankomt iedereen dan pas weer present is? Als het alleen om sensatie gaat zijn er genoeg andere bronnen te vinden op internet. Ik denk dat het hier leuker is, nogmaals ik ben een lezer met beperkte kennis van het weer maar stel de kennis en het weergeven daarvan, op dit forum, door de kenners enorm op prijs. Fijne kerstgedachten allemaal.
Eduard
Sven
Moderator
21 december 2017, 14:04 uur | Bericht #484278
Citaat van Eduard1957, donderdag 21 december 2017, 13:18 uur Wat jammer dat een pluim met geen nieuwe winterperikelen de discussie op dit forum nagenoeg  dood slaat. Ik ben een lezer en heb geen diep inzicht in de weeranalyzes. Doch mij bekruipt het gevoel dat als de pluim niet goed is de discussie verdwijnt. Cynisch: Laten we dan maar stoppen met dit formumdeel. Natuurlijk niet, het kan toch niet zo zijn dat als er winterweer aankomt iedereen dan pas weer present is? Als het alleen om sensatie gaat zijn er genoeg andere bronnen te vinden op internet. Ik denk dat het hier leuker is, nogmaals ik ben een lezer met beperkte kennis van het weer maar stel de kennis en het weergeven daarvan, op dit forum, door de kenners enorm op prijs. Fijne kerstgedachten allemaal. Akkoord dat er geen vorstperiode aan zit te komen, maar dat betekent niet dat we geen 'winterweer' meer kunnen krijgen deze maand. (het is maar wat iedereen zijn persoonlijke definitie is van winterweer) Ik heb het al aangegeven in een post hierboven dat er nog verschillende opties open liggen.

De periode vanaf de 27e tot pakweg het einde van het jaar lijkt het een komen en gaan van koudere bovenluchten (daarom dat aan die pluim ook niks te zien valt want op 2m gaan de temperaturen dan natuurlijk niet onderuit) Ik neem er nu even GFS bij (kan er evengoed ook EC) bijnemen en de pluim voor de temperaturen op hoogte (geldig voor Brussel):

En welk weertype krijgen we hiermee? Wisselvallig, soms winters wisselvallig (hagel/smeltende sneeuw). Als een laagje onderdoor trekt zijn zelfs verrassingen niet uit te sluiten. Maar daarover kan je op deze termijn totaal niks zinnigs over gaan zeggen Kan hier ook nog tig kaartjes zetten met temperaturen op hoogte, neerslagvormen, maar eigenlijk heeft dit geen tot weinig nut gezien de termijn, dus dat is voor later  

Maar goed, ik val de laatste precies nogal in herhaling, er zijn geen garanties op welk weertype we gaan krijgen, maar daarvoor dient ook gewoon dit topic. Ben ik te optimistisch? Dat kan, dan schiet je mij maar af  

JOHNNY123
Lid
21 december 2017, 14:57 uur | Bericht #484279
Lid 18 van gfs 06 is de enige echte winterse run en ook nog eens op 360 uur. 

December wordt uitzitten. Januari hopelijk nieuwe kansen maar met een stratosfeer die op volle toeren gaat, lijkt me het nog onwaarschijnlijker.  Hopelijk krijgen we nog een een winterse verrassing doordat de jetstream wat zuidelijker komt te liggen en daarbij laagjes kunnen duiken. Meer zit er helaas niet in en is deze winter goed op weg om de vorige 4 winters achterna te gaan, te zacht dus. Gelukkig hebben de meeste mensen al sneeuw gehad in het land, muv het zuidoosten van nederland.
  | Gewijzigd: 21 december 2017, 14:58 uur, door JOHNNY123
Sven
Moderator
21 december 2017, 15:59 uur | Bericht #484280
Citaat van JOHNNY123, donderdag 21 december 2017, 14:57 uur Lid 18 van gfs 06 is de enige echte winterse run en ook nog eens op 360 uur. 

December wordt uitzitten. Januari hopelijk nieuwe kansen maar met een stratosfeer die op volle toeren gaat, lijkt me het nog onwaarschijnlijker.  Hopelijk krijgen we nog een een winterse verrassing doordat de jetstream wat zuidelijker komt te liggen en daarbij laagjes kunnen duiken. Meer zit er helaas niet in en is deze winter goed op weg om de vorige 4 winters achterna te gaan, te zacht dus. Gelukkig hebben de meeste mensen al sneeuw gehad in het land, muv het zuidoosten van nederland.

Voor sommigen is echt pas winterweer als het -10 is en een halve meter sneeuw ligt zeker?  
Maar goed, als je nu al de winter wenst af te schrijven (die duurt officieel tot en met 28 februari en voor sneeuwkansen kan je er gerust nog maart bijnemen) dan mag je dit in het vervolg in het winterkletstopic doen, want om dit op 21 december al te gaan beweren slaat eigenlijk nergens op

En oja, ik had in mijn vorige post aangegeven dat ik geen detailkaartjes zou gaan posten voor volgende week aangezien het geen zin heeft op die termijn, maar ik doe het toch maar aangezien er zogezegd maar 1 winters lid is in GFS... Dit is uit de hoofdrun van de 0z, voor de rest ga ik er geen commentaar bij plaatsen en mag er zelf over worden geoordeeld

JOHNNY123
Lid
21 december 2017, 16:19 uur | Bericht #484281
Citaat van Sven , donderdag 21 december 2017, 15:59 uurVoor sommigen is echt pas winterweer als het -10 is en een halve meter sneeuw ligt zeker?  
Maar goed, als je nu al de winter wenst af te schrijven (die duurt officieel tot en met 28 februari en voor sneeuwkansen kan je er gerust nog maart bijnemen) dan mag je dit in het vervolg in het winterkletstopic doen, want om dit op 21 december al te gaan beweren slaat eigenlijk nergens op

En oja, ik had in mijn vorige post aangegeven dat ik geen detailkaartjes zou gaan posten voor volgende week aangezien het geen zin heeft op die termijn, maar ik doe het toch maar aangezien er zogezegd maar 1 winters lid is in GFS... Dit is uit de hoofdrun van de 0z, voor de rest ga ik er geen commentaar bij plaatsen en mag er zelf over worden geoordeeld

Ach kom op dus  je suggereert nou toch dat de 0z run winters is? En voor mij is winter niet  -10 en een halve meter sneeuw. Het kan zelfs winters aanvoelen met temperaturen boven nul overdag en lichte vorst in de nacht, maar zelfs dat zit er niet in.  Het ziet er voorlopig knudde uit en dat weet je zelf ook wel... Met +5 en een beetje natte drab daar doe ik het niet voor, als dat de nieuwe standaard is, dan is het wel heel triest gesteld. Laten we hopen op betere tijden en gelukkig kunnen de weerkaarten snel veranderen. 

| Gewijzigd: 21 december 2017, 16:20 uur, door JOHNNY123
jurrie
Lid
21 december 2017, 17:15 uur | Bericht #484282
Citaat van JOHNNY123, donderdag 21 december 2017, 16:19 uur Citaat van Sven , donderdag 21 december 2017, 15:59 uurVoor sommigen is echt pas winterweer als het -10 is en een halve meter sneeuw ligt zeker?  
gelukkig kunnen de weerkaarten snel veranderen. 

en als weerkaarten kunnen ,veranderen .moeten sommige leden/posters ,deze vorm van veranderen ook proberen te nemen ..

het weer komt zoals ie komt , en bij verwachten op verwachtingen ,niet elkaar lopen afzeiken .{ kom op zeg }
want de dijken verzadigden zichzelf wel ;)

cheops32
Lid
21 december 2017, 17:15 uur | Bericht #484283
Ik ben een leek op weer gebied maar ik lees altijd met veel plezier de verschillende discussie op deze site.
Wat mij opvalt is dat (helaas) de teleurstelling van het onbreken van winterweer bij sommige zo doorkomt in hun post. 
De uitgebreide post van diverse andere zijn uitgebreid waarbij alle scenario's aan bod komen. Waarbij ik als leek prima kan lezen hoe klein of groot de kansen zijn. 
Ik word hier nooit blij gemaakt met een dooie mus dus mijn tip aan enkele( wie de schoen past.......) laat je emotie(teleurstelling) uit je post.
Thijs.
Moderator
21 december 2017, 18:19 uur | Bericht #484284
De pluim van vandaag
De pluim laat een vrij duidelijk keerpunt qua weertype zien. Tot en met eerste kerstdag zien we namelijk een vrij constante temperatuur rond de 8ºC, 's nachts is er nauwelijks afkoeling. Een vrij constante temperatuur wijst vaak op bewolking. Als we naar de bewolking in de pluim kijken (onderste), zien we inderdaad veel bewolking. Tevens valt er vrijwel geen regen, alleen soms een klein beetje motregen.

De tweede kerstdag luidt echter een verandering in. De neerslagkansen nemen dan flink toe, maar aan de andere kant nemen ook de zonkansen toe, wisselvalligheid dus. Ook de temperatuur vertoont weer variatie, het wordt dan voorzichtig minder zacht.

Verklaring in de weerkaarten
Op de weerkaarten is deze verandering ook te zien.
Eerst bevinden we ons aan de rand van een hogedrukgebied, een zuidwestelijke wind voert bewolking en zachte lucht aan vanaf zee.

Hogedruk boven Zuid-Europa beheerst het weerbeeld in de Benelux.

Met een straalstroom die toch wel kronkelt komen er dan snel lagedrukgebieden dichterbij. Zo verdwijnt de invloed van het hogedrukgebied na 26 december grotendeels.
Met lagedrukgebieden dichterbij opent dit mogelijkheden tot korte koelere periodes, bijvoorbeeld rond 27 en 28 december:

Koelere lucht kan even dichterbij komen met een tijdelijke noordenwind.

Maar, zoals al eerder gezegd, lagedrukgebieden brengen wisselvalligheid, ook korte zachte periodes zijn mogelijk:

Met de 'route' die de lagedrukgebieden volgen liggen de opties nog open.
Eerder W. in t Erland (Winterland)
22 december 2017, 14:59 uur | Bericht #484286
Dit zit ziet er goed uit, nu maar hopen dat de drukgebieden op de juiste plaats terecht gaan komen want ik ben de WC nu al zat. 

De 15 daagse trend is op midden termijn niet heel slecht er komt een portie kou onze kant op. Maar lang lijkt de kou zich niet te handhaven want tijdens de jaarswisseling kan het wel eens extreem zacht gaan worden. 

Berichten samengevoegd door Callie-P
23 december 2017, 22:26 uur | Bericht #484298
Citaat van FryslânBoppe, zaterdag 23 december 2017, 22:06 uur De 15 daagse trend is op midden termijn niet heel slecht er komt een portie kou onze kant op. Maar lang lijkt de kou zich niet te handhaven want tijdens de jaarswisseling kan het wel eens extreem zacht gaan worden. 

Nou ja portie kou, we komen weer in de klasse van normale temperaturen die bij eind december horen. De zon zal zich ook wat vaker laten zien. Dat zachte tijdens de jaarwisseling is welkom. Geen koude handen tijdens aansteken van lontjes. Verder is er een kansje op wat sneeuw op 27/28 december. Dit wordt door meerdere modellen ondersteund, maar er zitten nog haken en ogen aan, wat gebruikelijk is voor deze termijn.
Liefhebber van -30°C, +30°C, 50 cm sneeuw, zeer zware regenval, zeer zwaar onweer, grote hagelstenen, zeer zware storm..... Kortom alles wat extreem is!
Sven
Moderator
24 december 2017, 12:17 uur | Bericht #484301
Nog snel een postje voor iedereen zich in het feestgedruis rond kerst stort

Zoals ik al een paar keer heb aangegeven, is er vanalles mogelijk tussen kerst en nieuw en het lijkt dat we ook vanalles gaan krijgen.

2e kerstdag lijkt redelijk onstuimig te gaan verlopen:

Dan komen we een paar dagen in frissere lucht terecht waarbij vooral de bovenluchten goed gaan afkoelen. Dit kan aanleiding geven tot winterse buien en misschien lokaal een tijdelijk sneeuwdek (te ver weg om daar nu al over de details te gaan). Naar het einde van het jaar komen we dan waarschijnlijk in heel zachte lucht terecht:

Dit schrijft het KNMI hierover in hun meerdaagse:

Eerste aandachtspunt voor Tweede Kerstdag is de kans op zware windstoten, deze bedraagt ca. 60%. De kans op zeer zware windstoten bedraagt ca. 10%. Tot en met vrijdag is er een vrij grote mate van consistentie tussen de ensembleleden. We zien een daling in temperatuur en een deel van de neerslag die vanaf woensdag valt bevat voor een deel ook sneeuw, de vaste fractie is echter gering. Woensdag kan lokaal meer dan 10 mm vallen, een deel dus mogelijk als (natte) sneeuw. De maxima gaan tijdelijk richting een graad of 5 en in de nacht komt de temperatuur rond of iets onder nul uit. Vooral in de nachten naar vrijdag en zaterdag kan het mogelijk licht vriezen, die kans bedraagt ca. 40%. In de loop van het volgende weekeinde wordt het beduidend zachter met maxima die waarschijnlijk oplopen tot (ruim) boven de 10 graden. Op de langere termijn blijft de stroming overwegend zuidwestelijk met aanvoer van zachte lucht en een neerslagkans van ca. 60%. De zachte opties blijven tot het einde van de verwachtingsperiode nog ruim in de meerderheid, slechts een handvol leden (10-20%) opteren voor een meer winters weertype.

Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
24 december 2017, 13:20 uur | Bericht #484302
Stormachtig weertje op 2e Kerstdag! Vooral het EC berekent (zware) windstoten over het gehele land. Let daarbij wel op dat dit pieksnelheden zijn. Gemiddeld zal het lager uitvallen rond de 75 km/uur, maar een onstuimige dag zal het hoogstwaarschijnlijk wel worden.

Het GFS model laat het wat rustiger zien. Hirlam komt met dezelfde setting als het EC, maar helaas zijn de kaarten voor de middag nog niet beschikbaar.

Stormchaser bij @Art_of_thunders.
Site: http://www.art-of-thunders.nl
Twitter: @LeonEikenaar
Terug naar boven
Dit topic is gesloten
2 Gebruikers lezen nu dit topic, onderverdeeld in 2 gasten en 0 leden
Er zijn in totaal 27.879 topics, welke bij elkaar 448.469 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.605 leden.
Het nieuwste lid is Gympie24.

Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
2 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 193 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 193, lezen 6 mensen het topic "Het grote winter kletstopic 2014-2015".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden