Dit zegt het KNMI hierover: Aanvankelijk in het zuidwesten nog kans op een vrij groot aandeel regen, maar de neerslag gaat snel overal over in sneeuw dankzij de doorvallende neerslag.
Hieronder een uitgebreid stuk uit de guidance, ook over morgen:
Vandaag
Actueel boven het noorden nog winterse buien, De actuele buiigheid wordt door Harmonie het best beschreven. De frontale neerslag van zondag bereikt het zuidwesten in de eerste helft van de ochtend (7 UTC Zeeland). Aanvankelijk in het zuidwesten nog kans op een vrij groot aandeel regen, maar de neerslag gaat snel overal over in sneeuw dankzij de doorvallende neerslag. Actualiteit is iets warmer dan de modellen (behalve Harmonie36), modellen zijn ook iets opgeschoven wat meer vloeibaars in Neso. Desondanks is de kans is reëel dat hierbij 3-5 cm sneeuwaccumulatie per uur en in totaal een sneeuwdek van 5-10 cm, mogelijk meer, gaat optreden in een flink deel van het land. Modellen tonen dit ook noet altijd. Wegdektemperaturen zijn bij het inzetten van de sneeuwval al rond of iets boven nul, dus accumulatie zal snel gaan. Na passage van de occlusie gaat de neerslag over in regen; in het noorden blijft het waarschijnlijk sneeuw. In de nacht naar maandag droog, hoewel het Waddengebied gevoelig blijft voor een winterse bui van zee.
Maandag
Op maandag vanaf 09 UTC neerslag in het zuidoosten, in de loop van de dag over het hele land uitbreidend, hoewel het zuidoosten wellicht achter de occlusie komt en tijdelijk droog wordt. Op veel plaatsen mogelijk langdurig neerslag, tot op dinsdag (in de middag). De neerslag begint in het zuiden nog als regen, maar gaat al vrij snel over in natte sneeuw of sneeuw, bij temperaturen dicht bij nul. In het zuidoosten wordt het dan onder invloed van de warme lucht weer regen. Vooral in het midden en noorden van hte land kan het mogelijk opnieuw langdurig sneeuwen. Neerslaghoeveelheden lijken wel minder groot dan morgen. Hirlam is minder actief dan EC en de Harmonies. Hirlam zit in de orde van enkele cm's, Ec laat wel gebieden met in de orde 5-10 cm zien. Nieuwe Hirlam-run is voor morgenmiddag kalm met de neerslag, komt juist met een sneeuwgebied in de avond boven het zuidoosten.
hoorde via scheepsvaart weersberichten nog meer sneeuwdagen op de dollard en eems
Klopt, maandag is er ook nog kans op sneeuw en er zal waarschijnlijk vandaag nog een update volgen over morgen.
Edit Sven: eerst even vandaag volgen en dan later op de dag zorgen we voor een update naar morgen toe
| Gewijzigd: 10 december 2017, 09:24 uur, door Sven
In ieder geval ligt hier nog altijd sneeuw. Een dag met een sneeuwdek (zij het wat meer gebroken) kan ik alweer bijschrijven.
De sneeuw heeft waarschijnlijk wel één nadeel voor de voor de voetballiefhebbers: Ben bang dat alle wedstrijden zullen worden afgelast door de sneeuw. | Gewijzigd: 10 december 2017, 09:52 uur, door Wolkje7
Volledige dagen met sneeuwdek: 7
Dagen met deels sneeuwdek: 2
Vaste sneeuw: 4 * Laatste 01-02-2019
Smeltende sneeuw: 1 * Laatste 02-02-2019
Hagel: 4
Velp 2018:
Smeltende sneeuw: 6
Vaste Sneeuw: 6
Hagel: 8
Weerlicht: 6
Onweer: 24 (1 onweersdag in Velp gemist toen ik in Duitsland was)
Velp 2017:
Dagen met sneeuwdek: 34 (waarvan 21 in januari, 6 in februari en 7 in december)
Vaste sneeuw: 12
Hagel: 13
Onweer: 21
In ieder geval ligt hier nog altijd sneeuw. Een dag met een sneeuwdek (zij het wat meer gebroken) kan ik alweer bijschrijven.
Klopt helemaal wat je zegt. Morgen kan vooral voor Oost en Zuidoost Nederland een enorme verrassing worden. Het front stagneert volgens de nieuwste Harmonie over midden, oost en vooral zuidoost Nederland. Dit betekend urenlange sneeuwval, voor het zuidoosten zelfs langer dan 12 (!) uur lang. Ook Arpege volgt dit scenario.
Ik denk (persoonlijk he, ben geen weermodel haha) dat sneeuwhoeveelheden voor enkel morgen van 10 cm in het midden en 15 tot heel misschien 20 in het oosten en zuidoosten helemaal niet gek is op basis van deze kaarten. Al helemaal omdat Harmonie een zeer betrouwbaar model is. Genieten dus! | Gewijzigd: 10 december 2017, 09:52 uur, door Siebenvm
Ik denk (persoonlijk he, ben geen weermodel haha) dat sneeuwhoeveelheden voor enkel morgen van 10 cm in het midden en 15 tot heel misschien 20 in het oosten en zuidoosten helemaal niet gek is op basis van deze kaarten. Al helemaal omdat Harmonie een zeer betrouwbaar model is. Genieten dus! Woww zou dat prachtig zijn. Hoeveel zou er dinsdag dan nog in eerste instantie niet bijkomen? En dat bovenop die vele cm die vandaag gaat vallen. Ik laat me verrassen.Ik denk dat de Posbank wel gesloten gaat worden door het gevaar van afbrekende takken door het gewicht van de sneeuw. Dat vind ik wel weer zielig (als gevoelsmens) voor de bomen . Verder maar genieten. | Gewijzigd: 10 december 2017, 10:04 uur, door Wolkje7
Velp 2018:
Velp 2017:
- Dit discussietopic om onderbouwde reacties te plaatsen
- Waarnemingstopic: om je eigen waarnemingen te posten
- Verzameltopic: voor als je mooie foto's hebt van de sneeuwval
- Kletstopic: hier kan je rustig kletsen of eens wat klagen (hou het deftig!), neem ook gerust een kijkje in de chat, lekker gezellig daar
Edit Sven: er komt later vandaag wel nog een post over morgen en dinsdag Eerst maar eens vandaag!
Okay. Ben benieuwd of dit weer een beetje door gaat zetten. | Gewijzigd: 10 december 2017, 11:11 uur, door Noorderzon
Ik denk (persoonlijk he, ben geen weermodel haha) dat sneeuwhoeveelheden voor enkel morgen van 10 cm in het midden en 15 tot heel misschien 20 in het oosten en zuidoosten helemaal niet gek is op basis van deze kaarten. Al helemaal omdat Harmonie een zeer betrouwbaar model is. Genieten dus!
Ook het westen lijkt morgen (weer) goed mee te doen. In het uiterste zuidoosten is de bovenlucht mogelijk niet koud genoeg.
Eerst frontr cumulatief tot middernacht - Arpege
Tweede front tot dinsdag oohoo Arpege
Tot dinsdag 0600 - Harmonie
Komende dagen in ieder geval nog 2-3 sneeuwdekdagen erbij (maandag, dinsdag) en dan de woensdag ook nog van wat overgebleven is. | Gewijzigd: 10 december 2017, 13:42 uur, door Wolkje7
Velp 2018:
Velp 2017:
Edit Sven: gelieve geen afbeeldingen mee te nemen in citaat
Edit 2: tja als het in een model staat is er een kans hé | Gewijzigd: 10 december 2017, 15:08 uur, door Sven
Hier in Hilversum een gigantisch pak sneeuw. Ik denk minimaal 10 cm, misschien zelfs 15. Echter zitten we op de grens dus ik hoop van harte dat WRF het bij t rechte einde heeft.
Kaarten als dat zou ik niet al te serieus nemen.
Midden/zuidoost lijkt opnieuw in de prijzen te vallen voor morgen, het noorden (zoals op die kaart) grotendeels niet.
De kaart die weerplaza vandaag had geplaatst klopte echter ook niet, die gaf namelijk aan dat het gehele noorden een flinke 7-15CM zou krijgen, echter ligt er hooguit 0,5 tot 1CM momenteel.