Volledige dagen met sneeuwdek: 7
Dagen met deels sneeuwdek: 2
Vaste sneeuw: 4 * Laatste 01-02-2019
Smeltende sneeuw: 1 * Laatste 02-02-2019
Hagel: 4
Velp 2018:
Smeltende sneeuw: 6
Vaste Sneeuw: 6
Hagel: 8
Weerlicht: 6
Onweer: 24 (1 onweersdag in Velp gemist toen ik in Duitsland was)
Velp 2017:
Dagen met sneeuwdek: 34 (waarvan 21 in januari, 6 in februari en 7 in december)
Vaste sneeuw: 12
Hagel: 13
Onweer: 21
Volledige dagen met sneeuwdek: 7
Dagen met deels sneeuwdek: 2
Vaste sneeuw: 4 * Laatste 01-02-2019
Smeltende sneeuw: 1 * Laatste 02-02-2019
Hagel: 4
Velp 2018:
Vaste Sneeuw: 6
Hagel: 8
Onweer: 24 (1 onweersdag in Velp gemist toen ik in Duitsland was)
Velp 2017:
Dagen met sneeuwdek: 34 (waarvan 21 in januari, 6 in februari en 7 in december)
Vaste sneeuw: 12
Hagel: 13
Onweer: 21
En de statistieken van de afgelopen jaren spreken ook niet in het voordeel. Klimaatverandering is een grote bedreiging voor de winter. Ik vrees al weer een beetje voor deze winter wat dat betreft.
En de statistieken van de afgelopen jaren spreken ook niet in het voordeel. Klimaatverandering is een grote bedreiging voor de winter. Ik vrees al weer een beetje voor deze winter wat dat betreft. Het is kwestie van modellen naast elkaar te leggen om naar een kans toe te werken, zowel de hoofdruns als de pluimen. Hierbij neemt zowat iedereen steeds GFS als EC als de meest gangbare modellen (UKMO presteert ook wel goed in de winter) en dan op korte termijn neem je de hogeresolutiemodellen erbij.
En over ECMWF nog even: die heeft vorig jaar dikke steken laten vallen in de winter, ik weet niet of je de situatie nog herinnert waar deze een vorstperiode aankondigde? Wel op 2 dagen tijd was die er volledig uit (hele pluim ging toen van vorst naar zacht) GFS had het daar meer dan bij het recht eind.
Natuurlijk glimlach ik wel als ik spelende kinderen zie in de sneeuw, maar toch. Ons land heeft niet de juiste regelgeving/genoeg voorzieningen om alle straten begaanbaar te maken. Dat zie je op het spoor, op de wegen en zeker op de binnenwegen / in de wijken. Een hele hoop mensen hebben hun oprit inderdaad mooi schoon gemaakt, maar alle sneeuw wel in de goot van de straat geduwd, in de complete breedte van de oprit, zodat ik eerst over een sneeuwdijk van een meter hoog of hoger moet om bij de brievenbus te komen.
Van mij mag het vriezen. Droog vriezen graag Maar geen drek aub op straat. | Gewijzigd: 12 december 2017, 22:33 uur, door Dominique de Graaff
De afgelopen dagen heeft het zeewater zeker invloed gehad. Bijvoorbeeld toen maandagavond de wind langzaam draaide waardoor zachtere zeelucht binnen kwam. Dit liet in noord nederland de sneeuw overgaan in regen.
En hier kun je de zeewatertemperaturen vinden: https://www.knmi.nl/nederland-nu/weer/actueel-weer/zeewater
in iedergval laat het zien dat er altijd nog een witte kerst kan komen
tot nu toe gewoon afwachten hoe het gaat verlopen de komende dagen.
Je kan live de runs van de verschillende modellen volgen op verschillende sites. Eentje daarvan is meteociel, als je hier naar beneden scrolt dan zie je links de verschillende modellen. Als je op eentje klikt dan zie je ook wanneer de verschillende runs beginnen (wel franstalig).
Je kan live de runs van de verschillende modellen volgen op verschillende sites. Eentje daarvan is meteociel, als je hier naar beneden scrolt dan zie je links de verschillende modellen. Als je op eentje klikt dan zie je ook wanneer de verschillende runs beginnen (wel franstalig).
Het is maar net waar je voorkeur naar uit gaat, maar persoonlijk vindt ik dat Wetterzentrale (topkarten) duidelijkere kaarten heeft: http://www.wetterzentrale.de/nl/topkarten.php?model=ecm&lid=OP
Als je veel ervaring wil kweken voor het bekijken van langertermijn weerkaarten, dan moet je echt ff de volgende link bestuderen!
https://drive.google.com/file/d/0ByrE18RdoML5ODcxMjdjNDMtODAxZS00YTFlLTk0NjItYzUxNzc5MjNjYzQ2/view
Dit is namelijk de '''Praktische gids voor winterliefhebbers''. De belgische weerman Karim Hamid legt hierin heel duidelijk verschillende weersituaties uit, met de bijbehorende weerkaarten. Dit is zeker een must-read voor iedereen op dit forum
De afgelopen dagen heeft het zeewater zeker invloed gehad. Bijvoorbeeld toen maandagavond de wind langzaam draaide waardoor zachtere zeelucht binnen kwam. Dit liet in noord nederland de sneeuw overgaan in regen.
En hier kun je de zeewatertemperaturen vinden: https://www.knmi.nl/nederland-nu/weer/actueel-weer/zeewater
Sorry voor de late reactie, te druk gehad , maar bedankt voor je antwoord. Alleen heb ik deze link al gevonden, maar gaat het mij om de grafiek van het hele jaar waarin je de zeewatertemperaturen kunt zien en die kun je dan ook vergelijken met de lijntjes van de afgelopen jaren. Die kan ik namelijk niet meer vinden en ik vind het wel interessant om het juist nu te kunnen vergelijken.
Deze is echter niet meer up-to-date (stopt halverwege september 2017).
| Gewijzigd: 16 december 2017, 01:03 uur, door Sven