Hierom ben ik maar eens wat gaat rondneuzen op het internet en daar kwam ik hem tegen... de wintervoorspelling voor de VS van The Old Farmer's Almanac. Nou zijn almanakken natuurlijk gebasseerd op natte vinger werk, maar als winter liefhebber moeten we toch wat
Zoals de afbeelding ook laat zien voorspeld de almanak een milde en natte winter voor het oosten van de Verenigde Staten. De afgelopen jaren was het vaak het geval dat als het daar heel hard vroor, wij hier bijna konden barbecueën (en andersom). Goed nieuws voor ons dus! Natuurlijk is hier geen pijl op te trekken en hebben we er helemaal niks aan. Maar met het herfstweer van de afgelopen tijd en het heerlijke weekend in het vooruitschiet moet ik toch maar terug in mijn zomerslaap.
bron: https://www.almanac.com/content/winter-weather-forecast-2017-2018
Hieronder ook weer eentje..
https://www.wetterprognose-wettervorhersage.de/wetter-jahreszeiten/winter/wetter-winter-2017-2018.html
even ter zijde of dit nou wel of geen waarzeggerij is zie ik een lijntje in alle prognoses,
Te weten
- Herfst; Nat veel neerslag
- December maand droog en koel met temperaturen onder het gemiddelde.
- Jan en Feb warm 1 a 2 graden boven het gemiddelde.
Dit zou voor Nederland resulteren in een zacht winter.
echter wat mij ook opvalt dat het fenomeen”horror winter” uitgestorven lijkt te zijn. Hadden we jaren achtereen LT verwachtingen met het woord “horror”erin lijkt elke LT voorspeller dit nu niet meer te wagen..zeker gezien de resultaten.
m.a.w LT voorspellingen zijn (zeker)voor Nederland iets wat je met die strooiwagen zout moet nemen.
dus we gaan het wel zien.. Tot gauw maar weer !
Europe winter forecast: UK to Germany on alert for wind storms; Rain to ease drought, wildfires in Spain and Portugal
Winter will start with a bang across parts of northern and western Europe as frequent storms bring disruptive rain and wind. A mild start to the season throughout much of Europe will transition to a late-season chill across parts of central and eastern Europe. Drier-than-normal conditions will bring no relief to areas suffering drought from eastern Spain into the Balkan Peninsula.
Frequent storms to bring wind and rain to the UK, France and Germany
An active start to the winter season will bring a high risk for named wind storms and other travel-disrupting storms from the United Kingdom into France, Belgium, Netherlands, Denmark and Germany. The U.K. will be at the center of the stormy weather as frequent storms impact the country throughout the winter. The stormiest time is expected during December and much of January before February brings some reprieve from the wind and rain.
Voor volledig artikel klik hier
Kort samengevat mijn visie, natuurlijk kan niemand zeggen wat het uiteindelijk word. Als we de trends bekijken dan kunnen we niet anders concluderen. Dat de kans gewoon 1maal groter is op wederom een zachte winter, als we richting normaal gaan zou dat al een hele redelijke winter zijn. Voor het gevoel zal dat zeker het geval zijn met oog op voorgaande jaren. Ik laat me graag verassen, en zo moet je ook de winter in gaan. | Gewijzigd: 21 oktober 2017, 11:50 uur, door Tatanka
Voorlopige wintervoorspelling 2017-2018 -Komende winter: een echte winterperiode!
De komende winter zorgt voor een echte winterperiode. Maar het zal ook een winter worden met een grillig karakter.Ik ga er vanuit dat deze winter minstens voor één echte winterperiode gaat zorgen. Dus meer winter dan vorig jaar. Nu eens een doorzettende kou. Een periode met voldoende vorst om op schaatsen te komen.
Het grillige karakter van deze winter hoort er tegenwoordig bijna standaard bij. Vaak overlast voor het verkeer. Hetzij door winterse omstandigheden met gladheid, ijzel en sneeuw. Hetzij door anti-winterse omstandigheden met zacht weer, regen en stevige buien. Soms stormachtig weer.
De kans op sneeuw en een witte wereld is ook groter dan de afgelopen jaren, maar regionaal kan het heel verschillend uitpakken.
De gemiddelde temperatuur over de drie wintermaanden december, januari en februari zal rond de normale temperatuur van rond 3,5 graden uitkomen, of de winter wordt over het algemeen (iets) te koud.
December kan weleens de maand worden met het eerste winter(se) weer.
Dit is mijn voorlopige wintervoorspelling. De definitieve voorspelling komt of op 30 november, of op 1 december, de eerste dag van de meteorologische winter.
Bron: www.pietsweer.nl | Gewijzigd: 2 november 2017, 07:43 uur, door Stefanv
Voorlopige wintervoorspelling 2017-2018 -Komende winter: een echte winterperiode!
De komende winter zorgt voor een echte winterperiode. Maar het zal ook een winter worden met een grillig karakter.Ik ga er vanuit dat deze winter minstens voor één echte winterperiode gaat zorgen. Dus meer winter dan vorig jaar. Nu eens een doorzettende kou. Een periode met voldoende vorst om op schaatsen te komen.
Wat zou het leuk zijn wanneer Piet zijn wintervoorspelling ook eens zou toelichten resp. onderbouwen! | Gewijzigd: 2 november 2017, 09:52 uur, door Alpenweerman