Wel toevallig, want 3 minuten na die harde klap zag ik op 112meldingen dat er een paar km verderop brand in een woning was, vermoedelijk een blikseminslag dus.
Ook is het zo dat dezelfde bliksem een ander geluid maakt voor iemand die aan de andere kant van de bliksem staat, omdat de bliksem voor hem een tegenovergesteld pad vormt.
Ik kan me voorstellen dat een knallend geluid voort moet komen uit een stuk bliksempad wat ten opzichte van de waarnemer cirkelvormig is. Zo komen er van heel veel punten tegelijk de geluidsgolven bij de waarnemer. En dit allemaal op schaal natuurlijk. een kaarsrechte verticale bliksem op grote afstand zal ook een knal produceren, maar vlakbij zal dat heel anders en langer zijn.
Ik tel soms ook wel eens hoe lang ik een donder kan horen, en dan weet ik hoe lang de bliksem is, loodrecht gezien, in werkelijkheid kronkelt hij en zal dus langer zijn.
Een rechte verticale bliksem van 3 km lang op een afstand van 4 km kun je dus na 12 seconden horen, en dan 3 seconden lang (de bovenkant van de bliksem moet 5 km afleggen). Even ter illustratie, want wat voor geluid er van een 3D kronkelend bliksemknaal komt is veel moeilijker voor te stellen. Als ik wat slimmer was dan schreef ik er een app voor.
Verder worden door de atmosfeer de hogere frequenties sneller geabsorbeerd. Dus donders vanuit de verte zijn hun hoge tonen kwijt. Zit je er lekker onder, dan kunnen ze helder kraken en scheuren.
Reflecties op gebouwen maken het er niet makkelijker op. Een gereflecteerde geluidsgolf heeft minder energie dan de directe golf en kan ook met het directe signaal interferen: een scala aan effecten is mogelijk. Het fiieeuww geluid is vaak een reflectie van een gebouw met regelmatig geribde oppervlakken, zoals damwandbeplating op een bedrijfshal.
Dus veel factoren die het geluid van een bliksem bepalen.
Maar een inslag herkennen aan geluid lijkt me ietsie te ver gezocht, aangezien iedereen op een ander plek dit anders hoort..Het is wel zo dat hoe rechter de bliksem naar beneden komt hoe gelijker het geluid is. Maar ook een voorontlading vanuit je huis kan ook al schade aanrichten, en is dus eigenlijk ook een inslag, en ook eigenlijk niet. Misschien is het in dat kader verstandig om het begrip inslag te definieren, want iedereen verstaat er weer iets anders onder. Ik zelf ben van mening dat als er een bliksem is, dat er dan ook een inslag is, bij elke bliksem, ook wolk-wolk.
Eigenlijk slaat het woord inslag nergens op, maar goed, iedereen weet wel wat er bedoeld wordt.