Als eerste welkom op Onweer Online.
Het is heel vervelend voor je dat je met deze angst leeft, dat de therapie niet goed genoeg geholpen heeft en je je vaak onbegrepen voelt.
Maar, je bent niet de enige die met deze angst leeft en ik wil je ook op het hart drukken, je hiervoor niet te schamen!
Je bent hier op het juiste adres, de lotgenoten die je zoekt, zijn ook hier te vinden.
Voorstel: log eens in bij de chat.
De "angst voor onweer" chat, is er speciaal voor mensen die angst hebben voor onweer. Zo kan je elkaar helpen om de angst te proberen te overwinnen, of om afleiding te zoeken tijdens het onweer.
Bij de "onweer" chat kan je ook uitstekend terecht. Je wordt bijgestaan en door de onweersbui heen gepraat, het geeft je de nodige afleiding. Hier vind je niet alleen lotgenoten, maar ook onweersliefhebbers. Wie weet, bereik je uiteindelijk het punt, dat je door het enthousiasme van anderen, zelf ook wat rustiger wordt. Je hebt in ieder geval dan de afleiding én het begrip die je in die tijd zo hard nodig hebt.
Groetjes Joyce
Probeer eens bach rescue bij angstige momenten ,dit is op natuurlijke basis en maakt niet suf oid en het werkt best wel snel,dit is bij de drogist verkrijgbaar !
Toen ik als kind ook heel angstig was bij onweer, was het mijn vader die me mee naar buiten nam en mij zoveel mogelijk uitleg gaf over het fenomeen. Daardoor ben ik er ook gefascineerd door geraakt en nu voel ik een gezonde spanning als het gaat onweren
De truc zit 'm dus vaak in het negatieve naar iets positiefs om te buigen.
Zo kan je ook iets gaan doen wat je heel leuk vindt telkens als het gaat onweren. Zo ga je het onweer op den duur associëren met iets positief. Dat, en eventuele ademhalingsoefeningen om te kalmeren, zouden toch al heel wat beterschap moeten brengen. Google eens naar 'Hartcoherentie oefeningen' , zo kan je in stress situaties de kalmte weer bewaren.
Veel succes!
Mijn adviezen: Face your fear, en ga onweer studeren.
Hier is veel info te vinden, maar helaas ook veel rommel. Zo staat hier ergens boven dat je de stekkers eruit moet trekken als het dichtbij is !! Niet doen: onweer is per definitie gevaarlijk als je het kunt horen. Bliksem kan 30 km afleggen. Zelf trek ik geen stekkers. Als het misgaat dan worden in de kabels van niet aangesloten apparaten toch inductiespanningen opgewekt en heb je alsng schade. En voor de rest niet aan kranen enz komen.
Probeer iemand te vinden die je meeneemt naar een lekkere onweersbui, maar dan op grote afstand, om te kijken of ontdekken hoe mooi en verschillend bliksems kunnen zijn. En ga steeds een stapje verder. Zo is het ongeveer bij mij gegaan. Ik sta nu vaak buiten de bui op te wachten en zo lang als het nog droog is blijf ik buiten. Het lefst blijf ik de hele tijd buiten, maar ik heb meer hekel aan regen dan aan bliksem, dus kijk ik vanachter de ramen verder.
En ook vooral kennis opdoen, er is genoeg te vinden. Als je specifieke technische info nodig hebt hoor ik dat graag.
Mijn adviezen: Face your fear, en ga onweer studeren.
Hier is veel info te vinden, maar helaas ook veel rommel. Zo staat hier ergens boven dat je de stekkers eruit moet trekken als het dichtbij is !! Niet doen: onweer is per definitie gevaarlijk als je het kunt horen. Bliksem kan 30 km afleggen. Zelf trek ik geen stekkers. Als het misgaat dan worden in de kabels van niet aangesloten apparaten toch inductiespanningen opgewekt en heb je alsng schade. En voor de rest niet aan kranen enz komen.
Probeer iemand te vinden die je meeneemt naar een lekkere onweersbui, maar dan op grote afstand, om te kijken of ontdekken hoe mooi en verschillend bliksems kunnen zijn. En ga steeds een stapje verder. Zo is het ongeveer bij mij gegaan. Ik sta nu vaak buiten de bui op te wachten en zo lang als het nog droog is blijf ik buiten. Het lefst blijf ik de hele tijd buiten, maar ik heb meer hekel aan regen dan aan bliksem, dus kijk ik vanachter de ramen verder.
En ook vooral kennis opdoen, er is genoeg te vinden. Als je specifieke technische info nodig hebt hoor ik dat graag.
...Er is hier veel info te vinden, maar ook veel rommel.... Mijns inziens is het jammer dat je deze woordkeuze gebruikt. Er werd hier geprobeerd te helpen. De verklaring die je erna omschrijft was voldoende geweest.
Verder staan er op het forum tal van onderwerpen over het gevaar van onweer en wat te doen. Deze zijn te vinden als je onder het kopje forum bij "zoeken" de termen intypt.
Daarbij werkt de manier voor de een om over de angst heen te komen, niet hetzelfde als voor de ander. De manieren die weergeven worden, kan Yvonne altijd meenemen en uiteindelijk uitproberen (elke tip/hulp is welkom zeg ik dan!).
Maar als ik lees hoe groot haar angst is, zou het voor haar al een grote overwinning zijn, als ze zich al zou kunnen verplaatsen van de badkamer, naar bv. de woonkamer.
Yvonne, ik zou je willen adviseren om het met hele kleine stapjes te doen en deze dan niet te zien als een klein stapje, maar elke stap als een overwinning (positieve benadering).
Kijk eens of het werkt als er iemand bij je is. Eerst samen op de badkamer, buienradar uit. Want hoe meer je de bui op je af ziet komen, des te groter is de kans dat je paniekaanvallen toeslaan. Bouw dit langzaam op. Doe de deur van de badkamer open (steeds met iemand bij je, die je kan opvangen en tegen je praat. En dit hoeft helemaal niet over het naderende onweer te zijn, koetjes en kalfjes; afleiding). Volgend stapje, ga samen in de hal staan, enz enz. En ja, het kan gebeuren dat je een terugslag krijgt, dat maakt niet uit, is zelfs normaal. Niet opgeven, maar blijven doorzetten. En vergeet niet, je bent niet de enige! Er staan altijd mensen voor je klaar om je te helpen, zoals bv. hier op de site.
Welkom! Neem een kijkje in de chat onderaan de site. Daar zullen vast wel leden zijn die ook angstig zijn voor onweer
Je bent hier inderdaad niet de enige met angst voor onweer, niet iedereen is er liefhebber van. Wat ik zou zeggen (moest je tijd hebben), kom gerust eens in de chat een kijkje nemen, hier zitten vaak ook andere mensen met angst voor onweer en we proberen iedereen er doorheen te praten
Allereerst natuurlijk van harte welkom op de site!
Ik weet vanuit mijn eigen jeugd hoe jullie je voelen. Zelf was ik vroeger als de dood voor onweer. Dusdanig zelfs dat ik letterlijk op de bank naast mijn pa lag te trillen van de angst. Naarmate ik wat ouder werd en de pubertijd in ging ben ik me wat meer gaan verdiepen in hoe onweer precies werkt. Waar komt het vandaan en wat is precies het nut van onweer en hoe kan het toch dat je van die harde knallen hoort?
Vroeger dacht men vaak dat donder werd veroorzaakt door de wolken die tegen elkaar aan botsten en nog veel verder in het verleden sprak men zelfs of donkere supernatuurlijke wezens die het geweld in de hemel veroorzaakten. Klokken werden geluid om deze kwade demonen af te schrikken. Dit was natuurlijk een levensgevaarlijke hobby want de klokkenluiders werden zelf de bliksemafleiders hierdoor.
Bliksem is letterlijk licht dat 5 keer zo heet is als de oppervlakte van de zon. Wanneer dat door de lucht giert met ongeveer 297600 Kilometer per seconde dan explodeert de lucht eromheen letterlijk. En dat is wat de donder veroorzaakt.
Wat heeft mij m'n angst doen overwinnen? Gek genoeg door het op te zoeken in plaats van door ervoor weg te rennen.
Dit betekent niet dat ik buiten op een flatgebouw ging staan en riep: "Raak me dan!" maar ik ben voor het raam gaan kijken elke keer weer. Hierdoor begon ik op een gegeven moment te merken dat de angst vanzelf weg ging.
Vooral toen ik me realiseerde in onderzoek dat bliksem zelfs heeft bijgedragen aan het ontstaan van leven op aarde. En nog steeds een belangrijke bron van fotosynthese is.
Angst voor onweer is hetzelfde als angst voor een achtbaan. Zodra je erin bent geweest en/ of het hebt meegemaakt dan wil je nog een keer. Dit kan met onweer soms langer duren maar ik zou zeggen voor iedereen die bang is. Begin vandaag, desnoods met oordopjes in amar wel kijken voor een dicht raam. Volgende keer met 1 oordopje, daarna zonder. En kijk gewoon hoe het gaat. De angst hoeft niet vandaag weg maar het is belangrijk de eerste stap te zetten.
Hopelijk heb ik jullie hiermee een beetje kunnen helpen richting een oplossing. Sterkte en vooral voorspoed!!
Licht en lullig onweer : 2
Behoorlijk onweer: 1
Zwaar onweer: 1