Omdat deze dag ook het einde van mijn vliegvisvakantie in Tsjechië heb ik weinig tijd kunnen steken in de voorbereiding van deze chase.
Estofex kwam met onderstaande waarschuwing:
A level 1 and level 2 were issued for parts of England, BeNeLux, parts of France and N Spain mainly for large hail, severe wind gusts and to a lesse extent for excessive precipitation.
Nadat ik vanuit Tsjechië was teruggekeerd, rond half 7 's avonds, begon het in Duitsland te borrelen. Mijn chasemaat haalde mij op en meldde direct dat er een Cumulus Congestus zich ten oosten van ons bevond. Daarmee was ons doel direct bepaald. De inmiddels tot solitaire CB verworden beauty doemde op voor Rheine en wij besloten het vanaf de achterkant rustig te bekijken.
Onderstaande plaat is geschoten bij Neuenkirchen om 19:00 uur met blik op de achterkant.
De toen al onweer producerende cel trok vervolgens richting het noordoosten. Wij besloten om de A30 op te gaan richting oosten en bij Osnabrück vervolgens de A1 richting Bremen te pakken. Onderweg zouden we dan ergens de pas af worden gesneden door dit inmiddels tot beest verworden ding. En zo geschiedde, echter eerder dan we hadden verwacht, vanwege het rightmoven. Bij Bramsche doemde de cel op met een flink neerslaggordijn en mooie CG's. De stormtracking van Kachelmann bevestigde ondertussen hetgeen wij zagen: "9 km nordöstlich von Bramsche wurde um 21:00 Uhr ein Gewitter registriert, das sich mit 29 km/h nach Osten verlagert. Dabei sind Starkregen, örtlich auch großer Hagel mit über 4cm Korngröße und schwere Sturmböen möglich. Mit 303 Blitzen in den letzten 10 Minuten ist die Blitzaktivität sehr hoch."
Wij werden gedwongen de A1 af te gaan bij Bramsche en besloten aan de zuidoostkant van de cel te blijven om een eventuele wallcloud te kunnen onderscheppen.
Wallcloud ten noordwesten van Ostercappeln.
Omdat de treksnelheid gering was hebben we tot zonsondergang op deze plek gestaan met de hoop dat de bliksemfrequentie qua CG's of CC's zou toenemen. Helaas bleek dit niet het geval en heb ik geen bliksem op de gevoelige plaat. Als afsluiter nog een panorama van de cel: een heerlijke seizoensstart.