heb is dat wel zo'n beetje het maximale.
Er zullen weinig plaatsen in ons land zijn die er zo slecht vanaf komen. Het onweer wat hier is is vrijwel uitsluitend CC en zelden CG.
Het viel mij ook op dat de bui in de directe omgeving kompleet oplostte. Wat betreft dat van de rivieren; ik heb ooit meen ik eens gelezen dat dit een fabel is en dat het tussen de oren zit.Pin me er niet op vast, ik heb er geen studie over gevolgd
De wolken uit ZW kwamen over Dordt zonder regen en onweer. Op buienradar zag ik de vele bliksems over de bekende
lijn die ik al jaren waarneem: Zuid-west Zuid-Holland over Rotterdam richting N, NO.
Dus, weer geen onweer gehad hier. Tot nu toe net zo'n rampzalig jaar als 2016 toen er zowat ook geen onweer was.
De KNMI onweerarchieven mogen dan blauwe stippen laten zien boven Dordt maar dat betreft zowat altijd slechts zacht
gerommel.
Het is nu 18.23h en ben benieuwd wat Dordrecht vanavond nog krijgt maar erg optimistisch ben ik niet.
Wordt vervolgd......
19 juli, 12.30h, bui zat ten W, NW, N van ons. Geen druppel regen gehad en nauwelijks gerommel gehoord m.a.w. Dordt werd weer eens overgeslagen.
Op buienradar zie je dat het in het midden van Zuid-Holland zat.
20 juli vannacht, onweer zat ten ZO, O en NO van hier. Weerlicht en soms uiterst zwak gerommel en ca. 1 mm regen. Dordt heeft dus ook in deze
situatie weer niks gehad.
20 juli 09.00h. Onweersbui kwam aanzetten maar het stelde niks voor. Zo'n vijftig keer gerommel schat ik, geen bliksem gezien doch slecht flauw
weerlicht, geen enkele harde klap. Met ramen dicht in huis nauwelijks hoorbaar. ca. 5 mm regen.
Zo, dus weer drie onweerssituaties die hier niets voorstelden.
Dat we hier zeer weinig onweer hebben mag het zeggen. Ik weet niet anders. Natuurlijk zijn er uitzonderingen maar die zijn zeldzaam.
De laatste bui die wat voorstelde was 30 aug 2015. Vorig jaar was hier bar slecht en dit jaar wordt denk ik net zo.
Alles waargenomen vanuit het midden van het Eiland van Dordrecht.
Het weerlichten duurde nogal lang. De bui van 09.00h stelde ook niks voor. Even hard geregend.Geen bliksem gezien maar
slechts zacht gerommel.
Drie onweerssituaties waarin Dordrecht weer buiten de prijzen viel. (19 juli rond 12.30h ook niks gehad)
Dat rivierenverhaal en buien blijft een dingetje. De weerkundigen maken gehakt van de bewering dat rivieren onweer tegen
houden. Nu zal de luchtstroming niet tegengehouden worden maar ik kan niet anders dan constateren dat buien over
dat gigantisch brede Hollands Diep hier verzwakt aankomen en richting NO weer (sterk) activeren.
Ik heb dat al te vaak gezien. Dus, het onweer "komt wel over een (brede) rivier" maar de fut is er kennelijk uit.
Jammer dat er geen vooraanstaande meteorologen zijn die hier in Dordrecht wonen want dan zouden ze mijn verhaal
onderschrijven.
Zo, op naar de volgende onweersfrustratie.....
komend uit Belgie over Breda - Gorinchem - Utrecht.
Hier niks gehad uiteraard behalve 2 mm (mot)regen. Op de site Weeractueel zag ik dat in Breda en Gorinchem ca.17 resp. 14 mm regen
is gevallen. Tot nog toe dit jaar nagenoeg niets gehad hier. Ik vraag me af of het nog slechter kan.
Afgelopen weekend was het steeds noordoosten noordoosten noordoosten in de verwachtingen en uiteindelijk zijn we, provincie excl oostgrens, zo ongeveer de enige regio die geen donder heeft gehad, zag het zaterdag op de radar weer oplossen en gister onder ons langs gaan.
De vieze regen krijgen wij nu wel weer de hele dag, boeren toch blij.
Wij moeten het hier hebben van Noordzee buien die onverwacht en ook achteraf onvermeld zeer lokaal wat leuks geven, zoals een maandje geleden op een vrijdagochtend. En heel zeldzaam iets dat lokaal boven stad ploft.
Standaard zuidwest en oost systemen zie je 95 van de 100 keer tussen Assen en Groningen, of 30km oost, oplossen of zelfs letterlijk óm de stad heentrekken of splitsen en erna weer samenvoegen. Een vroegere meteokennis uit Amersfoort geloofde me nooit, al m'n geklaag, en die heb ik een paar zomers laten opletten op de radars en die was stomverbaasd.
Enige oorzaak die wij kunnen vinden, en anderen met mij vooral Klazienachtige types, naast Zuidlaarder- en Paterswoldsemeer, is inderdaad de Hondsrug. Maar dan niet zozeer het reliëf maar het verschil in gronden. Zand vs klei. Verschil in vochtretentie en (dus) ook elektrische "lading".
Maar dan nog, wat hierboven wordt gezegd; 25-40 jaar geleden (langer leef ik nog niet) hadden we toch regelmatig zwaar onweer, ik kan me nog aardig wat groene luchten en rolwolken herinneren. En toen was dat grondverschil er ook al... Ik en medegroningse onweer freak zeggen altijd grappen dat er een kwart eeuw geleden iemand een antionweersmagneet, of daadwerkelijk grote cloud buster, in z'n tuin heeft gezet.
Het is en blijft onweerlegbaar, let maar een paar zomers op de radar, en onbegrijpelijk. Ik probeer al zomers lang me niet meer te verheugen op leuk onweer, maar als er zoals dit weekend zo expliciet noordoost genoemd wordt, trap ik er toch weer in. Wederom zonder soelaas.
Edit: layout met alinea's is na posten totaaaaal foetsie...niet mijn keus, forumbug, sorry!
Edit W. in t Erland: inderdaad bekende bug bij het plaatsen via android. Alinea's weer geplaatst. | Gewijzigd: 15 juni 2020, 13:49 uur, door Thijs.
Weet iemand of er ergens datasets gedownload kunnen worden? En dan geen plaatjes maar werkelijke data van ontladingen inclusief coordinaten etc.
- Mediabias: De media rapporteert niet als er niks is gebeurd, daardoor wordt je voorgevoel bevestigd als er een mediabericht komt van een regio waar je niet woont
- Voorkeur voor bevestiging: Zodra je eenmaal bent overtuigd van het feit dat het onweer jou ontwijkt, zul je meer opletten naar bewijs wat jouw gevoel bevestigt, dan voor bewijs wat jouw voorgevoel tegenspreekt.
- Herinneringsbias: Als je terugdenkt aan je vroegere herinneringen mbt onweer, dan zul je je vast de spectaculaire dingen herinneren, en niet de jaren dat er minder onweer aanwezig was, zodoende overschat je de frequentie van desbetreffend weer.