Eigenlijk hoor ik maar heel af en toe iets.
Edit: Helemaal vreemd is dat ik een ontlading in Velp, pal voor m'n neus feitelijk bij Biljoen (lightningmaps) helemaal niet heb gezien en niet gehoord, en heel sporadisch nu juist wel vanaf de Noordzijde van mij op de Veluwe. Heel vreemd! Wel is het steeds donkerder aan het worden. | Gewijzigd: 15 augustus 2017, 16:54 uur, door Wolkje7
Volledige dagen met sneeuwdek: 7
Dagen met deels sneeuwdek: 2
Vaste sneeuw: 4 * Laatste 01-02-2019
Smeltende sneeuw: 1 * Laatste 02-02-2019
Hagel: 4
Velp 2018:
Smeltende sneeuw: 6
Vaste Sneeuw: 6
Hagel: 8
Weerlicht: 6
Onweer: 24 (1 onweersdag in Velp gemist toen ik in Duitsland was)
Velp 2017:
Dagen met sneeuwdek: 34 (waarvan 21 in januari, 6 in februari en 7 in december)
Vaste sneeuw: 12
Hagel: 13
Onweer: 21
Geen idee waar je het telkens over hebt, maar de kans stond er gewoon maar wel met haken en ogen. Focus lag vooral in oost NL. Niet elke kans komt uit, dit jaar gewoon dikke vette pech. Ook hier in Twente. Code geel is verder geen garantie voor onweer, onthoud dat eens. Onweer kan een plaatselijk iets zijn: 10 km verderop kan het wel los zijn gegaan. Een tip, verdiep je eens in de kansen: waar ligt de focus, wat zijn de onzekerheden etc. Ik heb jou bericht wel geciteerd, maar ik spreek ook andere leden aan. | Gewijzigd: 15 augustus 2017, 22:10 uur, door reedtimmer
Geen idee waar je het telkens over hebt, maar de kans stond er gewoon maar wel met haken en ogen. Focus lag vooral in oost NL. Niet elke kans komt uit, dit jaar gewoon dikke vette pech. Ook hier in Twente. Code geel is verder geen garantie voor onweer, onthoud dat eens. Onweer kan een plaatselijk iets zijn: 10 km verderop kan het wel los zijn gegaan. Een tip, verdiep je eens in de kansen: waar ligt de focus, wat zijn de onzekerheden etc. Ik heb jou bericht wel geciteerd, maar ik spreek ook andere leden aan.
ben ik met je eens hoor, maar net als afgelopen dinsdag viel het wederom mee of tegen..tis net hoe je er tegen aan kijkt. De meeste mensen nemen die codes op deze manier niet meer serieus..ondanks dat op de meeste weersites ook heeft gestaan dat het lang niet overal tot buien zou komen..vorige week dinsdag zaten ze er allemaal naast wbt de verwachting
Geen idee waar je het telkens over hebt, maar de kans stond er gewoon maar wel met haken en ogen. Focus lag vooral in oost NL. Niet elke kans komt uit, dit jaar gewoon dikke vette pech. Ook hier in Twente. Code geel is verder geen garantie voor onweer, onthoud dat eens. Onweer kan een plaatselijk iets zijn: 10 km verderop kan het wel los zijn gegaan. Een tip, verdiep je eens in de kansen: waar ligt de focus, wat zijn de onzekerheden etc. Ik heb jou bericht wel geciteerd, maar ik spreek ook andere leden aan.
ben ik met je eens hoor, maar net als afgelopen dinsdag viel het wederom mee of tegen..tis net hoe je er tegen aan kijkt. De meeste mensen nemen die codes op deze manier niet meer serieus..ondanks dat op de meeste weersites ook heeft gestaan dat het lang niet overal tot buien zou komen..vorige week dinsdag zaten ze er allemaal naast wbt de verwachting
Code geel van het KNMI: Wees alert. Deze waarschuwing verschijnt op zijn vroegst 48 uur voordat het weerverschijnsel met een zekerheid van minstens 60 procent kan optreden. Dit basseren ze op weermodellen en op voorafgestelde drempelwaarden. Als de modellen run op run een constant beeld laten zien en de drempelwaarden worden overschreden, dan geven ze code geel uit. Maar nog steeds kan die 40% ook uitkomen, dat zit hem in het venijn van onweerskansen. Sneeuwkansen zijn nog complexer, frustratie is daarbij veel groter als het net niet uitkomt omdat een enkel parameter niet mee wilt werken. | Gewijzigd: 15 augustus 2017, 22:45 uur, door reedtimmer
Code geel van het KNMI: Wees alert. Deze waarschuwing verschijnt op zijn vroegst 48 uur voordat het weerverschijnsel met een zekerheid van minstens 60 procent kan optreden. Dit basseren ze op weermodellen en op voorafgestelde drempelwaarden. Als de modellen run op run een constant beeld laten zien en de drempelwaarden worden overschreden, dan geven ze code geel uit. Maar nog steeds kan die 40% ook uitkomen, dat zit hem in het venijn van onweerskansen. Sneeuwkansen zijn nog complexer, frustratie is daarbij veel groter als het net niet uitkomt omdat een enkel parameter niet mee wilt werken. Tja als je de hele zomer of eigenlijk heel 2017 slechts één half onweersbuitje hebt gehad maar idd ook in het gebied woont dat statistisch het minste onweer van Nederland krijgt ben je blij met iedere strohalm. Dat was nu code geel maar ook een level 2 van estofex. Daar werd ik even blij van. Helaas amper wat regen gehad laat staan onweer. Beetje teleurstelling dus. Alweer....
Maar toch anders gedacht. Ik denk dat ze code geel anders moeten invullen in Nederland. Oost Groningen krijgt namelijk wel vaak onweer maar Noord Groningen niet. Dus geen provincie op geel zetten maar een regio waarvan je weet dat die meer risico loopt. Het geelmaken van de hele provincie is namelijk wel vervelend voor bijvoorbeel horeca en activiteiten in de regio. Zeker als echt bijna nooit de voorspellingen uitkomen. En daarmee voorkom je ook dat mensen code geel niet meer serieus nemen. Bij ons hier lacht men er inmiddels om. Toeristen echter nog niet.
Code geel van het KNMI: Wees alert. Deze waarschuwing verschijnt op zijn vroegst 48 uur voordat het weerverschijnsel met een zekerheid van minstens 60 procent kan optreden. Dit basseren ze op weermodellen en op voorafgestelde drempelwaarden. Als de modellen run op run een constant beeld laten zien en de drempelwaarden worden overschreden, dan geven ze code geel uit. Maar nog steeds kan die 40% ook uitkomen, dat zit hem in het venijn van onweerskansen. Sneeuwkansen zijn nog complexer, frustratie is daarbij veel groter als het net niet uitkomt omdat een enkel parameter niet mee wilt werken. Tja als je de hele zomer of eigenlijk heel 2017 slechts één half onweersbuitje hebt gehad maar idd ook in het gebied woont dat statistisch het minste onweer van Nederland krijgt ben je blij met iedere strohalm. Dat was nu code geel maar ook een level 2 van estofex. Daar werd ik even blij van. Helaas amper wat regen gehad laat staan onweer. Beetje teleurstelling dus. Alweer....
Maar toch anders gedacht. Ik denk dat ze code geel anders moeten invullen in Nederland. Oost Groningen krijgt namelijk wel vaak onweer maar Noord Groningen niet. Dus geen provincie op geel zetten maar een regio waarvan je weet dat die meer risico loopt. Het geelmaken van de hele provincie is namelijk wel vervelend voor bijvoorbeel horeca en activiteiten in de regio. Zeker als echt bijna nooit de voorspellingen uitkomen. En daarmee voorkom je ook dat mensen code geel niet meer serieus nemen. Bij ons hier lacht men er inmiddels om. Toeristen echter nog niet.
Dat is onbegonnen werk om regio's geel te maken in plaats van hele provincies. Level 2 van Estofex stond er inderdaad, maar ook hier geldt weer dat er niet in dat hele Level 2 gebied een dik vet onweerscomplex ontstaat. 10 km verderop van mijn woonplaats in Hengelo/Oldenzaal heeft het zwaar geregend gisteren met veel wateroverlast, nou dat was perfect waar Estofex het over had in het Level 2 gebied. Hetzelfde voor code oranje en code rood: als leek even de radar checken en dan zie je zelf wel of er niks komt of of er noodweer losbreekt. | Gewijzigd: 16 augustus 2017, 10:23 uur, door reedtimmer
Volledige dagen met sneeuwdek: 7
Dagen met deels sneeuwdek: 2
Vaste sneeuw: 4 * Laatste 01-02-2019
Smeltende sneeuw: 1 * Laatste 02-02-2019
Hagel: 4
Velp 2018:
Vaste Sneeuw: 6
Hagel: 8
Onweer: 24 (1 onweersdag in Velp gemist toen ik in Duitsland was)
Velp 2017:
Dagen met sneeuwdek: 34 (waarvan 21 in januari, 6 in februari en 7 in december)
Vaste sneeuw: 12
Hagel: 13
Onweer: 21