Kortdurend ca. 15 minuten en enkele bliksems gezien, het meeste zat in de wolken.
Geen knallend onweer maar enkele zware dreunen. Wel een paar felle CG's gezien richting
NW (Zwijndrecht ?).
Voor Dordtse begrippen viel het niet tegen maar het duurde kort.
Wel was het de eerste bui dit jaar die de naam onweersbui waardig was genoemd te worden.
Maar toch, op de radarbeelden was weer precies te zien dat het grotere werk zich afspeelde
ten Z en N van Dordt.
Onweersdagen 2014: 15
Onweersdagen 2015: 4 (Geen één keer goed onweer helaas)
Onweersdagen 2016: 9 (6x matig, 3x zwaar)
Onweersdagen 2017: 4 (3x licht, 1x matig)
Onweersdagen 2018: 2
Rolwolken/shelfclouds: 3
23-07-2013: dag om nooit meer te vergeten
23-06-2016: Blikseminslag om nooit te vergeten
Voor mijn gevoel is dat ook inderdaad vaak zo. Het ene jaar krijgt het westen alle goede papieren in de hand, en de andere keer het Oosten (Zuid Oosten) Dit jaar is tot nog toe een van de verschrikkelijkste onweersjaren geweest in mijn heugenis. En met de komende afkoeling zal dat niet snel veranderen en zijn twee van de drie meteo zomer maanden al voorbij. Juni, en juli (wordt nu koeler) brachten tot dusver twee onweersdagen die beide niet meer waren dan een enkele klap hier en daar. Zeer zeer triest. Het onweer is me de laatste jaren zo plaatselijk geworden. Je moet bijna de loterij winnen wil je iets over je regio krijgen.
daarbij moet ik nog halen warmte en veel vocht, en schering heb ik ook besteld,lifted index stel ik af op 5-9, en de k-index zet ik op 30/36,
een beetje tt deze gaat op 51-53 met wat tact komt het met het dauwpunt ook goed, in tussen tijd nog afspraken maken wanneer er een front
op komt zetten en dan het geheel mixen, de deksel niet op de pan laten, en kijken en horen of het een heerlijk maaltje word! smakelijk alvast!
Eet smakelijk.
Voorbereiding
* Boter een vuurvaste schaal in
* Kook de aardappelen gaar, snijdt ze in dunne plakjes
* Snipper de uien en bak ze lichtbruin in wat boter.
* Voeg het gehakt toe aan de uien, bak het met de uien mee.ad by streamads
Bereidingswijze* (Het rul bakken van het gehakt kunt u evt m.b.v. een vork doen. Als u een anti-aanbakpan heeft is dit niet verstandig i.v.m krassen in de pan, gebruik liever een houten of kunstof kookgerei)
* Voeg een behoorlijke hoeveelheid peper en zout toe, tenzij smaak en / of dieet anders voorschrijft.
* Schil de appelen, klokhuis verwijderen en snipperen.
* Voeg nu alles laag om laag in de vuurvaste schotel. Eindig met een laag gehakt.
* Dek de schotel af met een laag aluminiumfolie.
* Oven voorverwarmen en 45 tot 60 minuten in de oven laten garen.
Smakelijke hete bliksem!
graag wil ik alvast op voorhand klagen op mijn eigengemaakte voorspelling dat het morgen in Zuid-Oost 33 graden wordt. Temperaturen waarbij je niet meer normaal kan functioneren en enkel eigenlijk nog alleen door een rietje ranja kunt zuigen. Daarbij moet ik ook klagen dat de kansen nu al voorspellen en ook ik voorspel dit zelf gezien dit helse verschrikkelijke en afschuwelijke jaar dat er na deze zweet en smelt temperaturen geen afkoeling gaat komen voor Zuid-Oost. Geen onweer, geen regen, geen wind. Wat wel volgt is een lange zweterige en zwoele nacht waarbij we gaan baden in het zweet tijdens de nacht en de nachtrust maar niet wilt komen. Sterkte mede limbs : >