zit ik ook al een tijdje naar tekijken , zit over rondom het ijsselmeer gedeelte en iets oostenlijker. maar wat niet is kan nog komen! maar tja wat is in nederland een klein verschil van 40 50 km,s over het hele weergebeuren! | Gewijzigd: 28 juni 2017, 15:50 uur, door front
zit ik ook al een tijdje naar tekijken , zit over rondom het ijsselmeer gedeelte en iets oostenlijker. maar wat niet is kan nog komen! maar tja wat is in nederland een klein verschil van 40 50 km,s over het hele weergebeuren!
tis echt een tegenvaller..wat me vaak opvalt dat als ze zwaardere buien voor het noord oosten voorspellen, het bijna nooit uitkomt..tuurlijk is het vaak moeilijk te voorspellen natuurlijk, het zijn tenslotte buien..maar voor hier in zuid oost groningen valt het iig 9 van de 10 keer tegen. Maar ben wel blij met de regen die hier valt
hier in noord oost nederland? | Gewijzigd: 28 juni 2017, 19:49 uur, door Sven
Waarbij het zwaartepunt lag op ZW Drenthe, N Overijssel, Z, O en NO Friesland
het waren maar een paar donders die goed zwaar te horen waren hier in rotjeknorrr.
het meeste onweer is er nu wel uit zoals ik zag op de radar en helaas weer naast de pot gepist.
voor deze regio is meestal einde zomer en herfst een goed seizoen voor buien met onweer.
dus wij hebben hier nog iets te goed.
Als ik de weerkaarten bekijk op weer.nl en dan cape en cin waarom zie ik dan voor later vanavond bijna geen cape ?? Op bijvoorbeeld weeronline zeggen ze dat we vanavond laat en eerstr deel vd nacht onweersbuien krijgen. Kan iemand mij dit uitleggen ?
Als ik de weerkaarten bekijk op weer.nl en dan cape en cin waarom zie ik dan voor later vanavond bijna geen cape ?? Op bijvoorbeeld weeronline zeggen ze dat we vanavond laat en eerstr deel vd nacht onweersbuien krijgen. Kan iemand mij dit uitleggen ?
Dit komt omdat later vanavond en vannacht de onweersbuien (die onstaan) gevoed worden van bovenaf in de atmosfeer. Dit gebeurd door de aanwezige voeding in de vorm van ML-cape (mixed-layer) cape. In principe is er dan niet of nauwelijks SB-cape (surface-based) cape nodig aan de grond. Omdat de voeding van hogeraf in de atmosfeer komt en niet vanaf de grond.