heel zacht gerommel. Uiteindelijk zag ik drie CC's net ten oosten van mijn waarnemingspunt in Sterrenburg; familie in de Stadspolders
had het over ca. zes horizontale ontladingen en daar regende het eventjes. Ik had geen druppel.
Fijn die warme zomers in Dordrecht: wel de lasten (hitte) maar niet de lusten (heftig onweer).....
Verder terugkomend op die spectaculaire wolken langs de kust 's morgens, hier was niets te zien; nu zat het mooie gebeuren ten W en NW
van Dordrecht.
We zitten nu in juni en nog geen onweer meegemaakt hier wat waardig is onweer genoemd te worden. Wel weerlicht met CG's ten oosten van
ons. Wordt vervolgd.
2013: 3 onweersdagen
2014: 7 onweersdagen
Hier in Dordrecht niks gehad zelfs geen druppel regen op mijn waarnemingspunt in Sterrenburg alleen een wat grijze lucht in het NW.
Rond 13.00h zie ik op buienradar een buienlijn over het oosten van Brabant en Weer.nl geeft in die regio een rood ingekleurde waarschuwing af.
We zitten nu op 3 juni en tot nog toe dit jaar niks interessants meegemaakt in Dordrecht.
gezien vanuit mijn waarnemingspunt in Sterrenburg (midden op het Eiland van Dordrecht).
Ik schat zo'n tien flitsen te hebben gezien hoewel dit eigenlijk geen goede benaming is want bliksems
zag ik niet en volgens mij was het hoogteonweer. Na iedere flits duurde het vijf tot tien seconden schat ik
voor je gerommel hoorde dus het was geen hard onweer. Maar dat is het hier zelden. Ook duurde alles
kort en dat is ook kenmerkend voor hier. Lang knallend onweer in hier vlg mij niet mogelijk.
Ik schat in die bui zo'n 6 mm regen. Kan het niet precies zeggen omdat het vanaf een uur of zeven
regent en nu is er totaal 21 mm gevallen.
Hagel ken ik hier eigenlijk niet, oh toch wel: hagel-slag van de super.......
Nu even droog en nog veel wind zie wat blauw tussen de zwaar bewolkter hemel.
is er ergens nog onweer gespot?
Hier in Limburg ook niks van onweer. Alleen regen
Onweersdagen 2014: 15
Onweersdagen 2015: 4 (Geen één keer goed onweer helaas)
Onweersdagen 2016: 9 (6x matig, 3x zwaar)
Onweersdagen 2017: 4 (3x licht, 1x matig)
Onweersdagen 2018: 2
Rolwolken/shelfclouds: 3
23-07-2013: dag om nooit meer te vergeten
23-06-2016: Blikseminslag om nooit te vergeten
Langs de hele kustregio is onweer geweest met zeker 3 grote haarden zelfs in noordwesten landinwaarts, via Ijsselmeergebied >> Friesland. Kijken we naar beneden Centraal Belgie regio Brussel, Antwerpen-Bergen op zoom. Dan nog een strook van veluwe deels over Flevopolder richting overijsel.
Genoeg bedekking dacht ik zo. Jammer van die lege plekken maar er is meer dan genoeg onweer geweest op nederlands/belgisch grond gebied. Gewoon dikke P dat je hier dan niks van heb gekregen. Heb inmiddels ook al meer dan wat mensen gesproken waar het los is geweest, die lagen te pitten wat logisch kan zijn. Maar al weer in de startblokken zaten om te gaan klagen, heeft dan niet zoveel met het onweer te maken he. Sorry maar das dan je eigen probleem niet die van de onweersetting.
En dan heb je nog het gros die wel een auto hebben en die dik onweer op 15-30km laten schieten. Omdat ze onweer wel leuk vinden maar niet zo leuk vinden om daar niet eventjes voor te gaan rijden. En je auto even op een mooie spot neer te zetten.>>>>>>>>>Maar wel klagen
Er had nog iets meer in kunnen zitten met een timing van 1-2 uur eerder maar heel veel forser en een grotere bedekking had je hier ook niet op gehad.
Om even te vergelijken de beruchte 2009 mei. Het zijn de grotere settings die je kan krijgen, ging op de helft meer in de nacht zon goeie 1500-2000 j/g ook wat hogere theta's en flinke opbouw overdag/avond al. Ook daar werden mensen teleurgesteld maar zoals je ziet komt dit aardig in de buurt om iedereen eens tevreden te stellen.!!.
Zal je uit de droom helpen. Dit komt eens in de 5-10 jaar voor op zo'n schaal.
| Gewijzigd: 9 juni 2017, 12:50 uur, door Tatanka
Ja de trend is wel gezet voor onze regio.Of het zakt in elkaar, of het activeerd na regio Haaglanden.
Red Sky @ Night show us the lightRed Sky in the morning Sailors take warning.
En om nu te zeggen dat het vroeger allemaal beter was: vorig jaar (2016) is het record van aantal ontladingen op 1 dag boven NL maar liefst 2 keer gebroken
misschien toch meer uitlaatgassen de lucht in
Is gewoon toeval Onweerskernen durven op de ene plaats deactiveren en op andere plaats net weer meer activeren
donder hoorde je na 16-25 seconde dus het zat duidelijk buiten Dordrecht. Wel hoorde ik twee zachtere klappen en die moeten boven het
Eiland gezeten hebben. Totaal 1 mm regen.
Weer een fenomeen dat ik al tig jaar waarneem: het onweer zat op de lijn Rotterdam richting NO. En ten zuiden van het eiland was het ook meer
dan hier. Op het onweersoverzicht van buienradar goed te zien.
Dit alles was mijn waarnening gezien vanaf het midden van het Eiland van Dordrecht. Aan de noordkant zal het onweer beslist luidruchtiger zijn
geweest, afkomstig van de Alblasserwaard. Nogmaals, Buienradar liegt er niet om.