Storm- en sneeuwkansen 12 t/m 15 januari 2017
Het team van OnweerOnline heeft besloten over te gaan tot een speciaal topic voor de korte termijn (detail)verwachtingen voor de periode van donderdag 12 t/m zondag 15 januari 2017, ten aanzien van de aanwezige sneeuwval- en stormkansen. Hiermee wordt tijdens deze periode, die naar verwachting druk zal verlopen, chaos in het discussietopic bespaard.
In dit topic:
• Discussie omtrent sneeuwkansen die vallen in de periode 12 t/m 15 januari 2017
• Discussie omtrent stormkansen die vallen in de periode 12 t/m 15 januari 2017
Voor de verwachtingen buiten deze termijn en dus het verdere verloop van deze winterfase blijft het Winter Discussietopic beschikbaar.
Wij wensen iedereen alvast flinke sneeuwmassa's toe!
Onweer-Online.nl
| Gewijzigd: 10 januari 2017, 21:33 uur, door Onweer-Online.nl
GFS18z laat tegen vrijdagochtend de volgende neerslagsom zien:
Een behoorlijke som dus! EC laat op dit moment vrijwel hetzelfde beeld zien. Er is echter nog niks zeker..
Hieronder een gifje met het lagedrukgebied dat bij ons voor neerslag gaat zorgen.
Het laag neemt tijdelijk ook zachtere lucht mee waardoor niet alle neerslag als sneeuw zal gaan vallen. Na passage van het laag stromen koudere (boven)luchten weer binnen. Hieronder een voorbeeld daarvan:
En nog even een gifje van de neerslag:
Natuurlijk gaat dit niet allemaal als (droge) sneeuw vallen. Was het maar waar. Morgenmiddag is het simpelweg nog te warm. Zowel EC als GFS komen met temperaturen van rond de 5 graden.
EC12z voor donderdagmiddag 16u
De timing is momenteel redelijk positief. Het actiefste gedeelte bereikt ons tegen de avond. De temperatuur is dan al wat gezakt en zeker met deze neerslagintensiteit gaat ook neerslagafkoeling zijn werk doen.
In het gebied waar de neerslagintensiteit hoog is daalt de temperatuur richting het vriespunt:
Ik denk dat vrijwel iedereen sneeuw gaat zien. Zeker donderdagavond kan het er goed uitkomen. Een (nat) sneeuwdek is tijdelijk mogelijk gezien de intensiteit. Het oosten en zuidoosten hebben de beste papieren maar dat is logisch.
Ook na morgen zijn er nog volop kansen dus niet getreurd!
Ik probeer elke dag bij te leren dus mocht ik iets niet goed bekijken of verwoorden laat het gerust weten! | Gewijzigd: 11 januari 2017, 02:10 uur, door Stefanv
Donderdag bij de golf matige regen die in de avond aan de noord- en westflank van het laag over kan gaan in (natte) sneeuw. Het is de vraag in hoeverre de neerslagintensiteit voldoende is om het nulgradenniveau naar de grond te brengen: alleen Harmonie36 heeft regionaal een signaal voor droge sneeuw, de andere modellen houden het toch op natte sneeuw of sneeuw. Het neerslaggebied trekt vrij snel oostwaarts, wat een beperkende factor is wat de sneeuwaccumulatie betreft. Ook zal het waarschijnlijk dus om vrij "natte" sneeuw gaan, met een hoge sneeuwdichtheid (ratio < 10:1).
| Gewijzigd: 11 januari 2017, 08:25 uur, door Onweerfreak12
Veel sneeuw wordt er overigens verwacht in de Ardennen en Duitse Middelgebergtes en natuurlijk in de NW en W Staugebieden van de Alpen!
| Gewijzigd: 11 januari 2017, 11:00 uur, door Alpenweerman
https://gurushots.com/Martijn.photography/photos
En deze pagina heb ik opgezet om mijn droom werkelijkheid te laten worden.
http://martijn-naar-de-usa.webnode.nl/voorwoord/
Maar HiRLAM dan? Dat is ook een hoog resolutiemodel..
| Gewijzigd: 11 januari 2017, 11:34 uur, door reedtimmer
Maar HiRLAM dan? Dat is ook een hoog resolutiemodel..
Klopt, maar ik zet toch liever in op Arpege dat vaak dit soort situaties (sneeuw) beter oppakt. De komende 48 uur zal het allemaal wat duidelijker gaan worden en het is te hopen dat ook Arpege zijn sneeuw verwachtingen wat naar boven toe zal gaan bijstellen!
Guidance KNMI
Aan de noord- en westflank van de uitslaande golf in het polaire front kan de neerslag in de nacht naar vrijdag in de vorm van (natte) sneeuw vallen. In de staafdiagrammen met de sneeuwfracties valt echter wel op dat de grotere sneeuwfracties samenvallen met de alweer lagere neerslagintensiteiten. (De sneeuwvalstaafjes geven het product van sneeuwfractie en neerslagsom en kunnen bij lagere sneeuwfracties zeker niet als sneeuwaccumulatie beschouwd worden). Bij de trog van vrijdag kunnen winterse buien voorkomen, vooral landinwaarts mogelijk met enige sneeuwaccumulatie in de loop van de dag.
Elke lijntje is een ander model, donkergroen is bijvoorbeeld GFS. Over de onderste twee heb ik mijn twijfels wat voor modellen het zijn maar denk dat de lichtgroene het Duitse (niet HD) model is en de lichtblauwe het Australische model.
Bron: kachelmannwetter.com | Gewijzigd: 11 januari 2017, 12:48 uur, door Lako
https://gurushots.com/Martijn.photography/photos
En deze pagina heb ik opgezet om mijn droom werkelijkheid te laten worden.
http://martijn-naar-de-usa.webnode.nl/voorwoord/
Na jaren van meelezen ( en meegenieten) toch maar besloten actief te gaan.
Studerend in Groningen, ouders tussen Assen en Groningen in en een weerfanaat, dat ben ik.
Over de kansen; onzekerheid lijkt troef door de temperaturen en de positie van het laagje. Nowcasten maar!
Donderdag in de loop van de avond kan het met name in het midden, oosten en later mogelijk ook in het zuid(oost)en enkele uren gaan sneeuwen. Hierdoor kan zich een sneeuwdek vormen en is er kans op gladheid.
Klik hier om de waarschuwing voor je eigen provincie te bekijken. | Gewijzigd: 11 januari 2017, 14:43 uur, door reedtimmer