Al enkele dagen zit ik en ook andere leden (zie post Tatanka op vorige pagina) toch te kijken naar de perioden rond de 24e. Opties voor een meer noordelijke stroming blijven terugkomen. Met deze stroming krijg je vrij snel koude bovenluchten.
Iets om de komende dagen te blijven opvolgen. Laat dit er nu maar in staan zodat we er stilaan naartoe kunnen gaan werken.
Vooral de bovenlucht worden op de inkomende hoogtetrog flink koud (-34 tot -36 graden) en ook de Theta-E's van 14 tot 10 graden en de neg DP van -3 tot -5 graden zijn voldoende voor neerslag in vaste vorm.
Met de NW stroming (over zee) zullen de temperaturen vooral in de onderste atmosfeer niet zo laag gaan uitkomen waardoor de kans op een sneeuwdek neit bijz groot is. Enkel tijdens de zwaartse winterse sneeuwbuien zou het ook even wit kunnen gaan worden.
Vooral de bovenlucht worden op de inkomende hoogtetrog flink koud (-34 tot -36 graden) en ook de Theta-E's van 14 tot 10 graden en de neg DP van -3 tot -5 graden zijn voldoende voor neerslag in vaste vorm.
Met de NW stroming (over zee) zullen de temperaturen vooral in de onderste atmosfeer niet zo laag gaan uitkomen waardoor de kans op een sneeuwdek neit bijz groot is. Enkel tijdens de zwaartse winterse sneeuwbuien zou het ook even wit kunnen gaan worden.
Kortom dus maarts. Het klimaat in nederland is gelukkig nog voorspelbaar
Vooral de winterse buien die door het rel. warme Noordzee water worden getriggerd (convectief karakter) kunnen (tijdelijk) een sneeuw of hageldekje gaan opleveren. Ook een klap onweer behoort tot de mogelijkheden (bovenluchten 500hPa tot -38 graden)! Overdag graadje of 3 , tijdens zwaardere buien 0 graden, in de nacht lichte vorst (vooral bij heldere hemel -opklaringen en wegvallende wind)
| Gewijzigd: 17 februari 2017, 10:38 uur, door Alpenweerman
Vooral de winterse buien die door het rel. warme Noordzee water worden getriggerd (convectief karakter) kunnen (tijdelijk) een sneeuw of hageldekje gaan opleveren. Ook een klap onweer behoort tot de mogelijkheden (bovenluchten 500hPa tot -38 graden)!
Voorafgaand aan deze buien ook toenenemde kansen op stormachtig weer mogelijk zelfs storm (waarvan de trend er al een tijdje in staat). Het is meteen ook nog de slag om de arm, gezien de periode dat het er al instaat. En nog de termijn die het af moet leggen, maar het ziet er leuk uit.
Dit weekend zal ik daar eens een wat uitgebreider post over doen. Ik laat even de ruimte nog om een aantal runs dit scenario te doen laten volgen, koers van het laag is bepalend voor meerdere factoren hierin.
Komt dat nog ? het weekend is namelijk voorbij
https://gurushots.com/Martijn.photography/photos
En deze pagina heb ik opgezet om mijn droom werkelijkheid te laten worden.
http://martijn-naar-de-usa.webnode.nl/voorwoord/
Komt dat nog ? het weekend is namelijk voorbij
Weet niet in welk land jij woont , maar weekend is pas hier om middenacht voorbij.
Komt dat nog ? het weekend is namelijk voorbijJa hoor hier is ie het weekend eindigd hier pas rond 00uur middernacht, op moment van schrijven nog een goeie 4 uur . Ik heb ook eens lekker lang genoten van het weekend.
Donderdag en vrijdag verlopen herfstachtig met regelmatig veel regen en veel wind. Kans op noordwesterstorm aan de NW-W kust en wadden.!!!
Vooral donderdagavond en in de nacht naar vrijdag kan het flink onstuimig worden. Modellen komen hier nog steeds mee Ec,Gem en Gfs. Ook ondersteund door flink wat leden. Aan de noordwest kust en wadden kan er een 9bft (storm) komen te staan (buitengaats momenteel 10bft voor noordwest kust is aandachtspunt ). Langs de rest van de Benelux kustdistricten en ijsselmeer gebied 8bft mogelijk 9bft . Wat verder het binnenland in momenteel in de runs 7-8bft (hard tot stormachtig). Nog wat verder richting de oostelijke helften 6-7 bft. Aan de kust zijn zeer zware windstoten mogelijk tussen 100-120km per uur. En in het binnenland windstoten van 75-90+km/u >>>>>op een eventuele koufront wat forser<<<<
Dinsdagavond of woensdag morgen bekijk ik hoe het er voorstaat. En/of er eventueel een stormkans topic geopend kan worden. Normaliter worden deze kansen besproken in stormkansen algemeen. Aangezien er toch nog wat winterse lichtpuntjes in zaten in eerdere runs. Wa ik in deze topic hiermee begonnen. Die zijn zodanig geslonken en die kansen waren al niet groot er zijn nog wel polaire buitjes mogelijk. Maar de focus komt zodanig op dit te liggen. Dat de komende runs gewoon weer besproken kunnen worden in stormkansen algemeen.!!
Mvg Tatanka | Gewijzigd: 19 februari 2017, 21:15 uur, door Tatanka
Voor meer regio's check http://www.art-of-thunders.nl/weer/waarschuwing/weersverwachting/sneeuwkansen/
Site: http://www.art-of-thunders.nl
Twitter: @LeonEikenaar
Dit scenario zie ik al in een aantal GFS-runs. Nog even een koud slot aan het eind van de winter?!
Ook in het noorden en noordwesten zou de wind mogelijk even tot storm kunnen reiken.
Hierbij wat voorbeelden van kaarten die dit laten zien.
Stormveldje komt even om de hoek kijken.
WIndstoten in het noorden en noordwesten tussen 100-120 en op de wadden mogelijk even tot 130 km/u
Kijken we dan nog even naar het 850 hpa vlak dan zou de wind hier kunnen uitschieten naar rond 155 km/u. Kortom eindelijk eens wat wind in een winter die nog zeer weinig wind heeft voortgebracht.