Stukje uit de laatste guidance van het KNMI:
Neerslag:
Bij de occlusie dinsdag eerst regen, met name in een strook van de Kop van Noord-Holland/Texel via Flevoland naar Twente/Achterhoek geven de modellen een signaal voor wat lichte sneeuw. Het is wel zo dat op het moment dat de kou-advectie onderin echt goed op gang komt, de activiteit er in de avond meer en meer uitgaat. De stabiele frontale bewolking wordt steeds dunner, maar zolang de toptemperaturen beneden -10°C blijven is er kans op sneeuw. Wordt de bewolking nog dunner, maar is er door coalescentie nog steeds neerslag dan moet er eerder aan onderkoelde motregen gedacht gaan worden. Het is natuurlijk de vraag hoeveel er blijft liggen. Gezien de meest lichte intensiteiten zal de eerste sneeuw niet blijven liggen. Tweg ligt dinsdagmiddag nog ruim boven nul in het gebied waar de eerste sneeuw verwacht wordt. Op of net na het moment dat Tweg naar nul gaan, gaat ook de activiteit van de zone er meer en meer uit. Uiteindelijk zou het lokaal kunnen blijven liggen, maar accumulaties zijn niet groter dan 0,5 tot 1 cm.
Kan iemand mij vertellen waarom de 'zaagtand' zo groot is.
Ik snap dat het voor een deel komt door het open weertype maar de verschillen worden wel erg groot tussen dag en nacht.
bijna 10-15c verschil tussen min en max rond 15 februari!
Ik snap dat het voor een deel komt door het open weertype maar de verschillen worden wel erg groot tussen dag en nacht.
Dat heeft 2 redenen:
1. De zon wordt krachtiger, en dus warmt het overdag meer op.
2. De komende tijd hebben we vrij veel zon, waardoor het 's nachts ver kan afkoelen, en overdag meer kan opwarmen.
Bron plaatje: weerplaza | Gewijzigd: 6 februari 2017, 18:05 uur, door Thijs.
Een "pluim" met zaagtand patroon duidt altijd op hogedruk (amplitude Tmax, Tmin)
Een occlusie front samenhangend met een laagje op weg van ZO Engeland naar Belgie bereikt morgen het land, stagneert en wordt vervolgens in de middag en avond door tegenwerking van een krachtig hoog met kern boven Finland (1045hPa) retrograd.
Van het NO tot O gaat dan koudere en drogere lucht het land binnenstromen en zullen de temperaturen an N naar Z een dalende trend gaan inzetten (noord / zuid) De zachtere Thete-E (W) tong lijkt wat zuidelijker te blijven waardoor hooguit het ZW even in wat zachtere lucht terecht komen (op hoogte)
Theta-E 09h00
De warmere "tong" op T850 hPA om 12h00 blijft wrs net buiten lands grenzen. geleidelijk zien we de as wat in NO richting kantelen en de stroming meer de ZO en in noorden de O hoek opzoeken
Theta-Es 12 tot 16 graden in de middag en geleidelijk dalend, ip voldoende voor sneeuw onder heersende situatie en grenslaag
De modellen verschillen nog wat in positie van hoogteas (laagje) en occlusie. Uitgaande van meso Arpege en Arome dat bij dit soort situaties toch het best scoren mag vooral het noorden van het land rekenen op neerslag die geleidelijk in sneeuw zal overgaan (Theta-E's 16 tot 12 graden / DP 0 tot -3 graden middag)
Dalen DP met in de avond de -5 T850 hPa van NO uit land binnen komend
Her is ook enige accumulatie (zowel Arpege als Arome) waarschiinlijk. Daarbij kunnen ook opglijdings mechanismen die de neerslag nog gaan versterken een rol gaan spelen.
Het blijft de komende 24 tot 36 uur een (s)nowcast situatie, later vanavond en vannacht meer over de ontwikkelingen (adhv van andere meso modellen en MOS) | Gewijzigd: 6 februari 2017, 19:27 uur, door Alpenweerman
Er staat voor zaterdag ook ineens sneeuw op de kaarten. Meer dan voor morgen. Kijken wat daarvan terecht gaat komen | Gewijzigd: 6 februari 2017, 19:28 uur, door Edwin.
Robert de Vries
Is mogelijk maar waar is de sneeuw die in het noorden moet gaan vallen. Kaartje WRF lijkt me niet actueel of afwijkend van hetgeen de avond (mdeso) modellen laten zien. Ook MOS komt overigens met (droge) sneeuwsignalen, bv voor prikpunt Leeuwarden vanaf het middaguur tot middernacht.
Volgens mij zitten ze bij EC te veel aan de Beerenburg...met name de Oper is met regelmaat van de klok de weg kwijt, tijd voor een vernieuwd computersysteem, want er is soms geen touw aan vast te knopen en dat maakt het allemaal zo frustrerend voor de winter en schaatsliefhebber.
Ook lijkt er sprake van te zijn dat het Skandi hoog verbinding zoekt met die beer uit Rusland en dat is toch ideaal? Of zie ik dat helemaal fout? Wellicht laat dit jullie lachen dan heb ik in ieder geval en paar mensen een leuke dag bezorgd en das ook wat waard niet...? Maar mijn naam moet genoeg zeggen om te weten dat ik vooral zoek naar hoop in de pluim....Toch ben ik benieuwwd of dat wat ik denk mogelijk is?
Volgens mij zitten ze bij EC te veel aan de Beerenburg...met name de Oper is met regelmaat van de klok de weg kwijt, tijd voor een vernieuwd computersysteem, want er is soms geen touw aan vast te knopen en dat maakt het allemaal zo frustrerend voor de winter en schaatsliefhebber.
Een paar dagen geleden werd de suggestie gedaan om een apart topic te maken voor het evalueren en beoordelen van de pluimen. We kijken steeds naar de verwachtingen van de pluimen en reageren steeds uitgaande van hetgeen ze voorspellen. Maar we kunnen ook de pluimen beoordelen door ze met de uitkomst (de werkelijke temperatuur) te vergelijken. Zijn er meer mensen, die een dergelijk topic willen ? | Gewijzigd: 7 februari 2017, 09:44 uur, door JRO1956
| Gewijzigd: 7 februari 2017, 10:48 uur, door De Friese Weerman
Je bedoelt ijsdagen zeker.
Vorstdagen zijn de komende 10 dagen gewoon aanwezig en niet een paar!
Een dag waarop het vriest (minimumtemperatuur onder nul) wordt een vorstdag genoemd. | Gewijzigd: 7 februari 2017, 11:07 uur, door marcuz