Bizar het verschil met de pluim van het KNMI, deze komt aan praktisch 3 ijsdagen voor De Bilt, de andere komt met moeite aan 1 ijsdag.
Toch maar even aangeduid wat we betrouwbare termijn kunnen noemen. Laat ons nu eerst maar eens toewerken richting die vorstperiode en dan zien we wel weer Alle opties staan nog open als we naar de verschillende modellen kijken.
| Gewijzigd: 5 februari 2017, 22:22 uur, door Sven
wetter-online heeft een mooie verwachting gemaakt en ik denk dat al wordt dit misschien een korte periode met licht wintersweer het weekend zou wel eens mooi kunnen worden (beetje koud en een lekker zonnetje..) we gaan het zien
hier het linkje naar het stukje van wetteronline.. http://www.wetteronline.de/wetter-videos/2017-02-05-wl?sort=date
Ik heb overigens nog wel een vraag en heb nog lang niet zoveel know-how als jullie, maar zou de jet-stream hier ook invloed op kunnen hebben?...Ik heb dat een een beetje gevolgd de afgelopen dagen en die jetstream lijkt mij behoorlijk wispelturig,het lijkt mij er op als of de modellen niet goed snappen wat ze met de koers van die stream aanmoeten? Het is voor winterweer toch goed als die jet-stream ten zuiden van ons komt te liggen ipv dat die elke run haast weer een andere koers aanhoud? Of zit ik nu helemaal met een kronkel te denken?
Het ging steeds om de ao index. De nao index zijn nooit signalen geweest dat die negatief ging door hogedruk bij de Azoren. Ao index is op dit moment volledig negatief (hogedruk bij de noordpool) | Gewijzigd: 6 februari 2017, 08:05 uur, door Sven
Kan je iets meer onderbouwing geven? Waarom zou NAO negatief gaan? Ik snap niet helemaal wat je bedoeld
Ik heb de nao verward met de ao die hier vorige week werd vermeld. excuses
Ik zie in de winterperiode van 13jan niet echt een negetieve lijn zitten. Nu is de verwachting dat die behoorlijk negatief gaat. Kunnen we dan ook daadwerkelijk wat verwachten? Ik kijk hier eigenlijk nooit naar.
Voor meer regio's check http://www.art-of-thunders.nl/weer/waarschuwingen/sneeuw/sneeuwkansen/
Site: http://www.art-of-thunders.nl
Twitter: @LeonEikenaar
Eerst wat betreft de neerslag voor morgen:
Maandag geven de modellen in de vore aanhoudend een zeer licht signaal voor motregen, verder meest droog. Bij de occlusie regen, in het noorden en oosten geleidelijk overgaand in (natte) sneeuw, maar tegelijkertijd neemt de activiteit waarschijnlijk ook wat af, hoewel de modellen wel langdurig lichte neerslag laten zien. De sneeuwkansen zijn het grootst aan de oostzijde van het neerslaggebied. De stabiele frontale bewolking wordt steeds dunner, maar zolang de toptemperaturen beneden -10°C blijven is er kans op sneeuw. Wordt de bewolking nog dunner, maar is er door coalescentie nog steeds neerslag dan moet er eerder aan onderkoelde motregen gedacht gaan worden. De modellen geven hier op dit moment geen echte indicatie voor, toppen van de bewolking -10 graden of kouder. Neerslag komt in de nieuwste runs wat verder naar het noordoosten.
Dan wat betreft de meerdaagse:
Synoptische ontwikkeling:
Een hoog boven Scandinavie zorgt aan het begin van de periode voor een oostelijke stroming boven onze omgeving. Aan het einde van de week maakt een rug boven de Noordzee vanuit dit hoog verbinding met Azorenhoog. Vanaf zondag krijgen we dan te maken met een hoog boven onze omgeving, met de rugas W-O georienteerd boven ons land.
Modelbeoordeling en onzekerheden:
Het EPS laat de eerste dagen weinig spreiding zien; vrijwel het gehele ensemble toont de hoge druk boven Scandinavie en de oostelijke aanvoer van koudere lucht. Vanaf het weekend nemen de verschillen toe. De blokkerende hogedruk invloed wordt wel door het ensemble ondersteund, maar de positie van het hoog is niet eenduidig. Midden volgende week (15 februari) toont een groot deel van het ensemble het hoog ZO-NW georienteerd ten oosten van ons land, maar een kleiner deel van de leden heeft het boven onze omgeving (waaronder de operationele run). Dit betekent wel droog weer, maar de temperatuurverwachting wordt onzeker. Een groot deel van het ensemble laat een grote dagelijkse gang zien met koude nachten en overdag behoorlijke opwarming.
Samenvatting meerdaagse-periode:
Zonnige perioden en droog, met koude nachten en overdag temperaturen (ruim) boven nul.
Samenvatting EPS-periode:
Grote kans (70%) op het aanhouden van het rustige en droge weertype. De temperatuurverwachting is onzeker.
Piet Paulusma gaat ook mee tot sowieso het weekend! Dit is ook een betrouwbaar termijn! EC laat vanmorgen weer andere weerkaarten zien ten opzichte van gisteren wel nog een eurohoog, maar geen WC, dus EC zeer wispelturig!
Piet Paulusma gaat ook mee tot sowieso het weekend! Dit is ook een betrouwbaar termijn! EC laat vanmorgen weer andere weerkaarten zien ten opzichte van gisteren wel nog een eurohoog, maar geen WC, dus EC zeer wispelturig!
Klinkt wel een beetje appart, rest van het land zit gewoon NIET in de winter, dus er is genoeg aan de hand.
https://gurushots.com/Martijn.photography/photos
En deze pagina heb ik opgezet om mijn droom werkelijkheid te laten worden.
http://martijn-naar-de-usa.webnode.nl/voorwoord/