Hoe dan ook weer een zeer leuke winterse setting. Ik kijk er weer naar uit naar de frisse kou en natuurlijk de witte poeder die dinsdag mogelijk gaat vallen Hierbij de sneeuwkansen voor de aankomende week. Het noorden heeft tot zover de beste papieren.
Voor meer regio's check http://www.art-of-thunders.nl/weer/waarschuwingen/sneeuw/sneeuwkansen/ | Gewijzigd: 3 februari 2017, 22:37 uur, door Leon Eikenaar
Site: http://www.art-of-thunders.nl
Twitter: @LeonEikenaar
Citaat van Leon Eikenaar, vrijdag 3 februari 2017, 22:35 uur Mooie update Callie-P, maar de reden dat EC kouder uitvalt is omdat EC sneeuw berekent op dinsdag, hierdoor nemen ze de toekomstige sneeuwdek mee in hun berekening en komen de temperaturen dan lager uit. GFS berekent ook wat sneeuw, maar wel op mindere schaal dan EC, hierdoor komt GFS wat warmer uit.
Die zoveel warmer valt me eigenlijk nog mee als ik de pluim bekijk.(kijkende richting donderdag-vrijdag)
Berichten samengevoegd door svenne | Gewijzigd: 3 februari 2017, 22:40 uur, door Sven
Dat zou ik met je eens zijn als dat zo was stiekem berekent GFS in deze run zelfs meer sneeuwkansen en laat EC "slechts" sneeuwval zien in het noorden. Dus als je de temp kaartjes erbij pakt dan zou het verschil dus met name in het noorden moeten zitten. Echter het verscil tussen ec en gfs in het westen is al 5(!) graden..
overigens zijn de theta-e kaarten niet goed voor droge sneeuw..die zitten op 17 graden en dat moet toch wel onder de 12 graden zijn..
maar goed in onze mod chat hadden we het erover dat deze winter voor het westen echt slecht is maar dat de virtuele winter ( de modellen) dit jaar zeker niet saai te noemen zijn.. misschien moeten we daar maar genoegen mee nemen..(zeker hier in het westen).
| Gewijzigd: 4 februari 2017, 00:07 uur, door Callie-P
Daarnaast zie ik toch wel de hele tijd dat zowel EC als GFS beide een neiging hebben tot uitstel.. waar EC eerst op maandag al begon met de vorst zie je nu dat de echte grote vorstgebieden nu eigenljk pas op woensdag op de kaarten verschijnen met als hoogte punt op vrijdag waar EC zelfs strenge vorst verwacht (-9) ... GFS daarintegen komt niet verder dan matige vorst tot zelfs maar lichte vorst..
Om te laten zien wat ik bedoel krijgen jullie nu een hele rits kaarten voor jullie kiezen waarbij ik mijn theorie aangeef waarom EC veel kouder is dan GFS en mijn conclusie is dan ook dat EC op een zeer wankel paard wed... en dat de kansen dat GFS gelijk krijgt veel groter is.
als eerste de twee kaarten hieronder.. onbegrijpelijk.. EC komt met strenge vorst en GFS laat ons net even de ramen krabben..
Je zou dan zeggen dan moeten de druk-kaarten tussen de 2 modellen mega verschillen..dus niet.. Het enige kleine verschil is dat het pad dat de koude lucht aflegt bij GFS net een iets grotere omweg maakt dan bij EC..
Je ziet hieronder ook de mengeling ontstaan van de aanvoer van warme lucht uit afrika en de koude lucht uit het oosten.
Ik denk dat dit 1 van de factoren is dat GFS warmer zit..plus bij EC blijft de grens tussen deze twee gebieden net iets verder weg ( Echt maar een paar 100km)
Goed bovenstaande is een licht argument wat tot het verschil zou kunnen verklaren.. echter.. ik denk dat de clue ergens anders zit.. maar eerst nog even de windkaartjes dat ook het bovenstaande laat zien.. ( sry ik heb hieronder eerst EC gedaan en daarna GFS)
Dan als laatste wil ik 2 kaartjes laten zien die denk ik de oorzaak zijn dat EC mega veel kouder is dan GFS.. en dat laat ik zien in het circeltje op de EC kaart.. EC denkt dat er een diepe koudeput is in de streek van Kief.. terwijl GFS de temp daar veel hoger houdt..
Ik begrijp ook niet waarom EC denk dat daar een koudeput zal zitten.. de logica ontgaat mij en ik denk dan ook dat dit bij EC wel eens de verstoring zou kunnen zijn waardoor haar temperaturen zo laag uitvallen..
Het zou kunnen dat je denkt.. onzin.. en dat zal gelukkig de tijd uitwijzen zodat daar geen discussie over zal zijn maar gezien mijn ervaringen met EC deze winter zet ik persoonlijk mijn geld toch echt meer op GFS dan op EC..
De mogelijke vorstperiode heeft wel potentie maar de factoren die een slagen mogelijk moeten maken zijn wel zo verschrikkelijk gevoelig dat het echt alle kanten op kan waarbij ik denk dat het richting een korte periode van kou zal komen.. maar goed ik zit er liever naast
Je laat weliswaar een hele rits kaarten zien maar mi vergeet je de belangrijkste kaart(en). Waarom zou binnnen hogedruk en laag geopotentiaal T2m zo kunnen verschillen. Immers de 2 modellen komen met praktisch dezelfde oplossingen. Enkel wat verschil in geopotentiaal (512 - 524 dam) rondom Kiev maar dat kan het verschil in T2m (min) niet verklaren.
Het antwoord op de grote T2min verschillen moet gezocht worden in de aanwezigheid van bewolking. Pakken we bijvoorbeeld weer eens Kiev dan zie je dat het EC model juist daar een bewolkingsvrij gebied berekent, bij GFS ligt dat noordelijker en dus daar de lagere temperaturen! Dus veel meer nachtelijke uitstraling ! Heeft verder dus niets te maken met koudeputje, model afwijking(?) oid.
Noordoosten zoals je ziet in Ecmwf vanaf maandag dinsdag de vorst in met een serie ijsdagen. In het weekend iets moeijlijker maar dat kan ook zeker ijsdagen worden of net erboven. Gfs komt hier ook gewoon met vorst in de nacht zij het minder, en veel meer kansen op geen ijsdag. Met het oog op Gfs zijn die er ook nog lang niet echter dus!!!
De sneeuwkaarten
De detail kaarten ben ik jullie even verschuldigd maar een snelle blik, op bassis van deze run hoe verder noordelijker richting noorden en noord-oosten des te meer kansen op accumulatie. | Gewijzigd: 4 februari 2017, 10:44 uur, door Tatanka
overigens zijn de theta-e kaarten niet goed voor droge sneeuw..die zitten op 17 graden en dat moet toch wel onder de 12 graden zijn..
Bedankt voor de toevoeging en de info
De nieuwe pluim van GFS is ook uitgekomen en de controlrun lijkt geen zin in de winter meer te hebben. Ik denk dat deze pluim enkel de prullebak in mag...
Let op! Is de pluim voor De Kempen, Belgie. Geen idee hoe het voor NL uitziet
| Gewijzigd: 4 februari 2017, 11:18 uur, door Leon Eikenaar
Dus moeten we maar weer kijken naar de korte termijn modellen zoals het WRF, die gaat tot 120 uur
GFS laat bijvoorbeeld geen nachtvorst zien op de nacht naar 8 februari, het wrf wel
GFS:
WRF:
| Gewijzigd: 4 februari 2017, 14:50 uur, door JOHNNY123
GFS 500hPa dinsdag 18h00
Vooral aan de noordoost flank van het laagje wordt dan wat koudere lucht vanuit het ZO aangevoerd. Het ZW krijgt in de ochtend eerst nog te maken met een tong van zachtere lucht op hoogte (pos T op 850hPa). Uiteindelijk zullen dan met het vorderen van de dag de temperaturen op hoogte weer wat gaan dalen. Uitgaande van de meest recente modeluitvoer dan DP van -1 tot -2 graden in het westen en -3 tot -4 in het NO. De T850 -5°C isotherm blijft wrs net boven N-Dld hangen. De Theta-E' s variëren van 22 tot 18 graden.
$
GFS T850hPa 21h00
GFS Theta-E's
Aan de grond zien we grote verschillen tussen NO en ZW vwb de T2m, in het noorden komt het kwik met een O wind maar net boven het vriespunt uit, in het ZW kan het 6 tot 8 graden worden (WLA door tijdelijk ZW wind).
Mocht er neerslag gaan vallen dan kan dit met een beetje geluk in het NO in vaste vorm zijn en met nog meer geluk kan er een sneeuwdekje van 1 a 2 cm ontstaan. Overigens schat ik die kans met hetgeen we nu op de weerkaarten zien niet bijzonder groot in. Dit heeft vooral ook te maken met het feit dat er niet veel neerslag zal gaan vallen.
Neerslag GFS dinsdagmiddag
Neerslag Arpege dinsdagmiddag
Sneeuw acccumulatie tot woensdag 11h00
Overigens moeten we op deze termijn nog een flinke slag om de arm houden, kleine koers veranderingen zullen grote gevolgen kunnen hebben op de temperaturen. Vooral als we bedenken dat de - 5 en -15 en zelfs -15 T850 hPa isotherm niet ver weg zitten (zuid Denemarken)
Voorlopig dus nog niets beslist, wordt vervolgd zullen we maar zeggen | Gewijzigd: 4 februari 2017, 21:19 uur, door Alpenweerman
Vooral als we bedenken dat de - 5 en -15 en zelfs -15 T850 hPa isotherm niet ver weg zitten (zuid Denemarken)
Voorlopig dus nog niets beslist, wordt vervolgd zullen we maar zeggen
Het kan wel eens een verrassend koude periode worden.......