Het flink verlengde midjanuariwintertje is nu voorbij en liet het sneeuwdek in sommige delen van het land wel achttien dagen bestaan. Thans is het parool mildheid troef en tot pakweg de tiende van de tweede is er geen schijn van kans op winterweer. Daarna oogt de Atlantische kant minder rumoerig en tracht Oost-Europese hoge druk zich westwaarts uit te breiden zonder dat deze anticyclonale evolutie direct serieus winterweer met zich meebrengt voor de Lage Landen vanwege het geringe koubassin stroomopwaarts. Weliswaar kan de temperatuur weer structureel op een wat lager plan geraken in het putteke van de winter. Er is een kleine kans op de introductie van een Siberisch kouregime tegen Valentino.
Bron: http://www.weerprimeur.nl/weerupdate/kans-op-een-valentijnswintertje-neemt-toe
totaalwinter ?????? (sorry ik ben wat allergisch geworden voor superlatieven in dit tijdperk van trump)
| Gewijzigd: 31 januari 2017, 21:05 uur, door Ronny Clauzing
Het flink verlengde midjanuariwintertje is nu voorbij en liet het sneeuwdek in sommige delen van het land wel achttien dagen bestaan. Thans is het parool mildheid troef en tot pakweg de tiende van de tweede is er geen schijn van kans op winterweer. Daarna oogt de Atlantische kant minder rumoerig en tracht Oost-Europese hoge druk zich westwaarts uit te breiden zonder dat deze anticyclonale evolutie direct serieus winterweer met zich meebrengt voor de Lage Landen vanwege het geringe koubassin stroomopwaarts. Weliswaar kan de temperatuur weer structureel op een wat lager plan geraken in het putteke van de winter. Er is een kleine kans op de introductie van een Siberisch kouregime tegen Valentino.
Bron: http://www.weerprimeur.nl/weerupdate/kans-op-een-valentijnswintertje-neemt-toe
totaalwinter ??????
Dat stuk tekst had hij al geschreven voordat hij de tweet over totaalwinter schreef, die ik net las toevallig. Maar hij volgt ECMWF en ik vraag me af in hoeverre de kaarten van ECMWF anders zijn dan die van GFS en EC?
edit svenne: kaarten van GFS staan op vorige pagina | Gewijzigd: 31 januari 2017, 21:02 uur, door Sven
totaalwinter ??????
Dat stuk tekst had hij al geschreven voordat hij de tweet over totaalwinter schreef, die ik net las toevallig. Maar hij volgt ECMWF en ik vraag me af in hoeverre de kaarten van ECMWF anders zijn dan die van GFS en EC?
edit svenne: kaarten van GFS staan op vorige pagina
Hahhaa, die website klinkt als geld verdienen aan gebakken lucht (of bevroren lucht....) Wellicht dat het 'totaalwinter' wordt, maar het is 12 dagen weg van nu. Over 'totaal' gesproken...... een term uit een donker verleden.
Over een FLITSWINTER van weer.nl gesproken, in Twente (0,1) en Deelen (0,5) denken ze daar heel anders over mbt tot januari 2017. Allemaal manipulatie van de weer-megafoons van radio en tv...... | Gewijzigd: 31 januari 2017, 21:25 uur, door Rens@weer
Er zijn eigenlijk 3 opties, want kraai zeker niet te vroeg victorie Dit hoog kan net zo een goed een zuid(west)elijke stroming brengen wat ons mooi maar relatief zacht weer brengt. Heb het wat proberen aan te duiden op de meest recente pluim van ECMWF, die lijntjes zijn redelijk indicatief
We zullen de komende dagen zien welk scenario het meest ondersteuning zal gaan krijgen. Maar de eerste stap is toch al gezet en dat is de kaarten opties laten zien op winterweer.
Er zijn eigenlijk 3 opties, want kraai zeker niet te vroeg victorie Dit hoog kan net zo een goed een zuid(west)elijke stroming brengen wat ons mooi maar relatief zacht weer brengt. Heb het wat proberen aan te duiden op de meest recente pluim van ECMWF, die lijntjes zijn redelijk indicatief
We zullen de komende dagen zien welk scenario het meest ondersteuning zal gaan krijgen. Maar de eerste stap is toch al gezet en dat is de kaarten opties laten zien op winterweer.Als dit volgehouden kan worden, dan lijkt 't erop dat er nog een schaatsperiode eraan komt (voor de liefhebber....)
Thums up and cross your fingers......
Ziet er stabiel uit, maar garantie tot aan de volgende dag.....
Berichten samengevoegd door svenne | Gewijzigd: 1 februari 2017, 08:10 uur, door Sven
Fingers Crossed
Dat is gewoon de Operationele run van EC. Die kan je daar overigens al een half uur tot een uur voor de pluim er is, in cijfers en per woonplaats bekijken. Wat dat betreft is YR.no een zeer handige site . http://www.yr.no/place/Netherlands/Utrecht/De_Bilt/long.html
Hoe kom je daar nou bij??
Berichten samengevoegd door jenssweerts
Kees heeft gelijk, in de laatste paar runs is gfs milder geworden met haar temperaturen. Ook al is er sprake van een scandihoog wij belanden net in een positie dat de lucht niet ijskoud is maar wel fris ( lichte vorst). GFS kwam eerst met veel lagere temps.
met deze LT kan er nog zoveel gebeuren waarbij EC ook veel kouder was i.t.t. GFS ..ik vind persoonlijk EC ook veel te zwabberig ...(vergelijk het % leden maar eens met gfs dat onder nul zit..) ergens heb ik het idee dat EC moeite heeft met uitzonderlijke stratosferische ontwikkelingen zoals die (zwakke) SSW..en dat ze daarom met zoveel leden onder nul heeft..maar goed de andere optie is natuurlijk dat EC er dit keer wel goed op zit