Eén van de belangrijkste toepssingsgebieden van die 神威·太湖之光 is "Earth system modeling and weather forecasting.". Dus, als er één computer het weer zou moeten kunnen berekenen is deze het wel...
Maar ja, je weet hoe het vaak met LT voorspellingen gaat; Hoe meer je hoop dat dat ze uitkomen, hoe minder het gebeurt... Mooi, ik denk dat we zondag wat meer weten....hoe het op LT verder gaat. UKMO gaat nog steeds de richting op die we willenzien, waar EC en GFS de andere kant opvliegen... Ik ga nog steeds voor koud. Fijne avond. | Gewijzigd: 20 januari 2017, 23:38 uur, door Sven
Maar goed, ik denk dat we nog een tijdje met die kwakkelweer kunnen te maken hebben, zou me niks verwonderen moest het tot het einde van de maand aanhouden.
UKMO
GFS
ECMWF
KNMI guidance:
Samenvatting meerdaagse-periode:
Rustig winterweer met lage neerslagkansen. Maximumtemperaturen meestal ruim boven nul. 's Nachts overwegend lichte, soms matige vorst.
| Gewijzigd: 21 januari 2017, 14:52 uur, door Sven
De Benelux verblijven in het overgangs gebied van een uitloper (rug-as) van hoog Brigitta met kern boven oost Europa. Ook de komende dagen zal daaraan niet veel veranderen!
De term 'kwakkelwinter' is misplaatst.
Het is gewoon winter, waarbij als gevolg van de 'relatief' sterke zonnestraling, de temperatuur boven nul komt. (En in Nederland is dat al snel....)
Indien met de term 'kwakkelwinter' blijft handhaven, dan hebben de Alpen jaarlijks vanaf begin februari een kwakkelwinter.
Heb het gevoel dat de term wordt misbruikt om de klimaatverandering blijvend op de kaart te houden, ook al is het kouder dan de 'normaal' (Nu al ruim 10 dagen.) Kan me herinneren dat de term in vroegere tijden gebruikt door Pelleboer en Co om aan te geven dat perioden van vorst / dooi elklaar afwisselden.
Het is gewoon winter (;-) | Gewijzigd: 21 januari 2017, 15:58 uur, door Rens@weer
Het is gewoon winter, waarbij als gevolg van de 'relatief' sterke zonnestraling, de temperatuur boven nul komt. (En in Nederland is dat al snel....)
Indien met de term 'kwakkelwinter' blijft handhaven, dan hebben de Alpen jaarlijks vanaf begin februari een kwakkelwinter.
Heb het gevoel dat de term wordt misbruikt om de klimaatverandering blijvend op de kaart te houden, ook al is het kouder dan de 'normaal' (Nu al ruim 10 dagen.) Kan me herinneren dat de term in vroegere tijden gebruikt door Pelleboer en Co om aan te geven dat perioden van vorst / dooi elklaar afwisselden.
Het is gewoon winter (;-) Idd en maar klagen met zijn allen. Tot nu toe prima normaal winterweer!
Hier in het oosten hebben we al vanaf vorige week donderdag een gesloten sneeuwdek die nu langzaam aan het oplossen is.
Het zijn de verwachtingen die (onrealistisch) niet haalbaar zijn. Dit maakt dan weer de terleurstelling met de term kwakkelwinter.
vergeleken met voorgaande jaren mogen we tot nu toe helemaal niet terleurgesteld zijn!!!
| Gewijzigd: 21 januari 2017, 17:04 uur, door Sven
De Benelux verblijven in het overgangs gebied van een uitloper (rug-as) van hoog Brigitta met kern boven oost Europa. Ook de komende dagen zal daaraan niet veel veranderen!
De term 'kwakkelwinter' is misplaatst.
Het is gewoon winter (;-)
Gewoon kwakkelweer en absoluut geen winterweer en die vergelijking met de Alpen gaat al helemaal niet op
Nu kun je natuurlijk gaan discussieren over wat we onder kwakkelweer verstaan en wat onder winterweer.
Vergeet niet dat die negatieve temperaturen enkel en alleen door een subsidentie inversie veroorzaakt worden. Ietwat hoger in de atmosfeer is het gewoon dik boven nul. Daarnaast is het het in een groot deel van het land alle behalve "winterrs" en ligt er geen sneeuw en geen ijs op de plassen en sloten.
Onder winterweer versta ik toch echt wat anders, heeft daarnaast in mijn optiek ook helemaal niets met klimaat (verandering te maken)
| Gewijzigd: 21 januari 2017, 19:18 uur, door Alpenweerman
Gewoon kwakkelweer en absoluut geen winterweer en die vergelijking met de Alpen gaat al helemaal niet op
Nu kun je natuurlijk gaan discussieren over wat we onder kwakkelweer verstaan en wat onder winterweer.
Vergeet niet dat die negatieve temperaturen enkel en alleen door een subsidentie inversie veroorzaakt worden. Ietwat hoger in de atmosfeer is het gewoon dik boven nul. Daarnaast is het het in een groot deel van het land alle behalve "winterrs" en ligt er geen sneeuw en geen ijs op de plassen en sloten.
Onder winterweer versta ik toch echt wat anders, heeft daarnaast in mijn optiek ook helemaal niets met klimaat (verandering te maken)
Aanwezigheid van sneeuw is afhankelijk van het moment wanneer het valt en dat het kan blijven liggen. Hier in Harderwijk ligt nog genoeg......
IJs is afhankelijk van de diepte van het water en de omgeving (Veel wind of niet........)
'Inversie' is een mooi woord. In de Statosfeer is heel vaak warmer dan in andere luchtlagen. Ook op de noordpool kan er sprake zijn van inversie......
Vraag me af of sommige winters in het verleden onder huidige definitie behoort.
Klimaatverandering wordt niet alleen veroorzaakt door de uitstoot, maar ook door toename van het aantal mensen van 1,5 miljard aan het begin van de vorige eeuw (1900) en 7 miljard in het heden (2017). @Alpenweerman wis je dat de uitstoot van CO2 door de mens alleen al bijna 5 keer is toegenomen als gevolg van het in- en uitademen, naast het bekende stoken van onze kacheltjes in de afgelopen 100 jaar...
Transportkou is van andere orde...... (Transportkou is uitsluitend en alleen mogelijk als er sprake is van wind en vooral veel wind uit het oosten of noordoosten. Zodra de wind wegvalt in Nl, loopt de temperatuur op....)
Het is geen aanval op je kennis en kunde, begrijp dat goed. Ofschoon ik van mening ben dat men veel te veel rederneert dat er in Nederland geen winter is . In 2010 was het in december in heel Europa recordkoud, behalve in Nederland en de Scandinavische landen. Men moet m.i. een veel genuanceerdere berichtgegeving doen, daarmee overtuigt men de mensen ook wel dat er problemen met ons huidige manier van leven t.a.v. onze leefomgeving.....
| Gewijzigd: 21 januari 2017, 19:59 uur, door Rens@weer
Van buienradar :p
| Gewijzigd: 21 januari 2017, 21:34 uur, door wappy
Goed, toch maar even de laatste pluim van ECMWF. We blijven nog een tijdje onder hogedrukinvloed met temperaturen overdag in de plus en tijdens de nacht in de min, hier en daar gaat dit ook gewoon richting matige vorst. De pluim laat al tijdje een verzachting zien, maar steeds schuift dit iets verder op. Die verzachting zal er wel eens doorkomen, maar de vraag is wanneer
Ondertussen is het in de Benelux weer goed aan het afkoelen, vooral het zuiden van Nederland en België gaan deze nacht goed de diepvries in.
| Gewijzigd: 21 januari 2017, 23:46 uur, door Sven
Uit de guidance van het KNMI:
Neerslag:
Vanaf maandagochtend/middag berekenen de modellen weer wat neerslag in het noordwesten op de bewolking bij het hoogtelaagje. Harmonie36 is het snelst hiermee, de andere modellen volgen pas eind van de ochtend. Op basis van de progtemps zou de intensiteit niet al te hoog mogen zijn, maar te veel mogen voorstellen. Gezien de toptemperaturen valt de neerslag vooral als motregen, pas richting het zuidoosten lijken de toppen koud genoeg voor ook wat sneeuw. Afhankelijk van de temperatuur aan de grond zal dit voor gladheid kunnen zorgen. Op basis van de modellen lijkt de kans hierop het grootst in de avond, modellen suggereren met name het zuidoosten/de zuidoostelijke helft van het land, maar een mogelijkheid is dat er in het noorden weer opklaringen binnen trekken, waardoor het ook daar weer afkoelt, terwijl er toch nog een buitje valt.
Edit: in het noordoosten van Nederland is de zichtbaarheid heel beperkt door mist:
| Gewijzigd: 22 januari 2017, 20:08 uur, door Sven
Volgens mij gaat het in het Oosten des lands nog een lange tijd duren voordat het rond of boven 0 graden gaat komen. (bron: buienradar)
Vind alleen die "warme" bulb wel wat op een aparte plek liggen, die had ik eerder aan de kust verwacht. | Gewijzigd: 23 januari 2017, 02:18 uur, door tukkerjasper