Gaan we weer... | Gewijzigd: 17 januari 2017, 20:21 uur, door Jenss
Kijken hoe we dat morgen weer moeten gaan uitleggen #weerberichten
| Gewijzigd: 17 januari 2017, 20:23 uur, door Alpenweerman
Volgende domme vraag: wat is het verschil tussen T en L?
| Gewijzigd: 17 januari 2017, 20:32 uur, door kakelot
Volgende domme vraag: wat is het verschil tussen T en L?
Bedoel je in de weerkaarten? Want T en L staan beide in de weerkaarten voor een lagedrukgebied.
Slaat toch nergens op, is gewoon ijsdag, bilt is niet heel nederland, en aangezien heel nl(op bilt na) in vriezer zit is het gewoon ijsdag.
Geen al te uitgebreide post deze keer van mijn kant, maar toch even de twee pluimen plaatsen natuurlijk
We lijken onder hogedrukinvloed te blijven de komende tijd waarbij we vooral op wat stralingsvorst mogen rekenen en hier en daar een ijsdag (pluimen voor België, en (z)oost-Nederland zijn nog iets kouder). Wat ik de afgelopen tijd vooral geleerd heb is dat een dag of 5 vooruit kijken meer dan voldoende is en dat zelfs op middellange termijn de modellen helemaal hun kar kunnen draaien Dus alle opties blijven open!
Enige wat de komende tijd ook zeker is, is dat het redelijk droog zal blijven. Wat ook niet mis is na de bak neerslag die er vorige week toch wel is gevallen
ECMWF:
GFS:
( zal de kaartjes morgen plaatsen, mocht niemand anders dat nog niet gedaan hebben) | Gewijzigd: 18 januari 2017, 00:08 uur, door Callie-P
Neerslag:
Zoals hierboven reeds vermeld zijn neerslag hoeveelheden zeer gering maar wel essentieel. Voor einde woensdagavond en donderdagnacht en ochtend zien we dat Harmonie met wat serieuzere neerslag komt boven het noorden van het land. De laag is niet dik en de wolkentoppen komen niet veel hoger dan FL120, met toptemperaturen rond -10C. Dat betekent dat de kans groot is dat de neerslag sowieso onderkoeld zal zijn. Op het moment dat een smeltlaag zich gaat vormen (tussen 2000 en 5000 vt) zien we tevens dat de wolkentop lager wordt en de neerslag hoeveelheden niet al te groot kunnen zijn. De neerslag die er zal vallen zal echter snel problematisch kunnen zijn danwel onderkoeld, danwel motregen op een bevroren ondergrond. Totale neerslaghoeveelheden zijn in de orde van 0,3 tot 1 mm, lokaal iets meer en dit beperkt zich tot de noordelijke provincies.
Kijken hoe we dat morgen weer moeten gaan uitleggen #weerberichten
Nou... Zoveel scheelt het allemaal niet met gisteravond. Het is alleen een stuk oostelijker, maar we spreken over een termijn van 9 dagen dus genoeg tijd om aan gesleuteld te worden Ook leuk om te zien wat voor kou er afzakt bij Rusland.
Lid 1 bij het gfs is het eerste lid die het licht ziet (of juist niet ) en laat deze rugvorming slagen al is deze ook niet helemaal perfect. Hopelijk gaan er de komende tijd meer overstag. Voordeel is nu wel dat de stratosfeer wat meewerkt
Automobilisten kunnen vanuit het noorden van het land vanavond en morgenochtend te maken krijgen met gladheid. "Er wordt maar weinig neerslag verwacht", zegt meteoroloog Dennis Wilt van Buienradar, "maar áls het valt, kan het gelijk bloedlink zijn op de weg."
Op dit moment zijn de temperaturen van het wegdek op veel plaatsen in het noorden nog net boven nul, terwijl de luchttemperatuur wél onder het vriespunt is. "De lage bewolking werkt eigenlijk als een soort dekentje", zegt Wilt. "In de ondergrond zit ook altijd wat relatieve warmte, en onder zo'n wolkendekentje loopt de temperatuur aan de grond overdag dan wat op."
Kijk op je autoruit
Maar de wegen worden kouder en er komt neerslag aan, ziet Wilt. Het is niet veel ('op de radar niet meer dan een paar vlekjes'), maar het kan op de weg ernstige gevolgen hebben zodra het opvriest. "Automobilisten kunnen dat goed zien aan hun autoruit. Bevriest een druppel daar, dan weet je dat je op de weg moet oppassen."
Het mooie van sneeuw is, zegt Wilt, dat je het altijd kunt zien. "IJzel is wat dat betreft een stuk verraderlijker. Laat je dus niet verrassen." Hij waarschuwt vooral voor de gevolgen op een zoab-wegdek.
Bron: RTLnieuws.nl
Waarschuwingen KNMI:
Groningen, Friesland, Drenthe: van 02:00 uur tot 12:00 uur.
Waddeneilanden: van 00:00 uur tot 06:00 uur.
De nieuwe 10-daagse van ECMWF:
| Gewijzigd: 18 januari 2017, 22:44 uur, door Sven
Dit zegt het knmi erover:
Overdag rond nul landinwaarts, in Waddengebied +5C. Nacht naar vrijdag en vrijdag overdag min of meer een herhaling van zetten. Hirlam is wat conservatief met oplopen van de temperatuur, dit is een bekend probleem bij een koude plaklaag.
Nou het kaartje van Jens laat het tegendeel zien aangezien de temperatuur toch veel lager is dan dat de modellen hebben ingeschat.
Ik denk dat het er met name mee te maken heeft dat het overal om ons heen ijskoud is en dat de lokatie van de kern van het Europese hoog wat we op dit moment hebben niet zo ter zake doet om vorst te krijgen.
Het lijkt er dan ook op dat de modellen niet kunnen omgaan met koude die al aanwezig is in de gebieden..
De pluimen stuiteren dan ook heerlijk op en neer waarbij we een dag of twee terug de komende week geen of nauwelijks vorst hoeven te verwachten maar nu gaat (met name EC) er vanuit dat we tot zeker volgende week donderdag vorst hebben waarbij het het koudst zal zijn in het noord- zuid oosten van het land.. Het westen zal een stukje minder koud zijn.
Waar gaat dit dan heen vragen we ons af.. tja februari moet nog beginnen en ik moet eerlijk zeggen dat de runs van afgelopen week mij weinig of geen vertrouwen gaven op een leuke februari maand. Daar zat natuurlijk een stukje teleurstelling in ( want hier is het nauwelijks winter en na 2 maanden elke keer naast de plank slaan eist ook zijn tol) maar daar hoorde ook de input bij die ik kreeg van de modellen die toch wel heel erg richting een westeliijke stroming gingen wat ons daardoor in een soort herfst-situatie zou brengen.
Maar goed de modellen zouden de modellen niet zijn en nu LIJKT het zo dat ze toch meer afstevenen op een rustige situatie boven Europa waarbij Hogedruk gebieden te pas en te onpas ontstaan boven het vaste land. De lokaties van deze kernen is normaal gezien voor ons niet altijd gunstig ( lees meestal) maar doordat Europa ijskoud is blijft er kans op nachtvorst. Of we dit nou transport koude kunnen noemen vraag ik mij af ( want dat is koude rechstreeks uit rusland/de noordpool) maar de kou wordt door de hogedruk gebieden via soms zelfs een zuideliijke omweg toch onze kant op gestuwd dus is dat transportkoude ?
Het voordeel van deze situatie is dat we niet met temperaturen ( met name in de nacht) ruim boven nul zullen komen maar het nadeel is wel dat echte strenge vorst op deze manier er niet of nauwelijks zal zijn. ( en dan bedoel ik ruim onder de -8) omdat de koude eigenlijk van onze directe buren komt.. stralingskoude?.. ik weet niet hoe het beestje genoemd moet worden in dit geval.
Ik zal ook als afsluiting een stoplicht plaatsen dat de laatste keer op oranje/rood stond.
Maar als het weer zich enigzins in de richting gaat gedragen zoals de modellen verwachten ( noem het maar de trend) dan gaan we een rustige periode tegemoet met temperaturen overdag tussen de -2 en plus 5 ( afhankeliijk waar je woont) en in de nacht temperaturen op of net onder het vriespunt en in de koude gebieden ergens rond de -4/-5. Neerslag zal er dan niet of nauwelijks vallen.
Let wel : Gelukkig zijn de modellen ook erg betrouwbaar op dit moment (not) dus bovenstaande kan overmorgen ook weer volledig onzin zijn... hou dit dus wel even in je gedachten.
Hieronder 2 500hpa kaartjes zodat je kan zien wat een allegaartje aan hogedruk het is.
Hieronder hebben we in het noorden een noordwestelijke stroming en in het zuiden een oostelijke stroming.
en hieronder weer een zuid/zuidoostelijke stroming..
Wat alle kaarten op dit moment gemeen hebben is dat de koude dus nooit vanaf 1 gebiedje ons bereikt..
Dat Europa koud is kun je hieronder mooi zien.. maar echt lage temperaturen zijn er niet.. ( hoe langer de kou onderweg is hoe meer ze kan opwarmen.. dus als het in moscow -5 is dan kun je je voorstellen dat het bij ons niet kouder kan zijn ( mits natuurlijk de temperaturen uit die hoek komen
En als laatste kaartje een grote speler in het verhaal " de jetstream die hier mooi gesplits is.."
Dan als laatste het stoplicht... ik heb wat wijzigingen gedaan in de definities van het stoplicht.. Ik ben er wat mee aan het spelen om te zien of ik het duidelijker kan maken,, mocht je nog feedback hierop hebben dan gaarne even via een "persoonlijk bericht"
Het rijtje stoplichten geeft aan: hoe groter het stoplicht hoe groter de kans
Termijn : tot 10 dagen vanaf plaatsing
- Groen = Winter binnen de gestelde termijn
- Groen/oranje = er is grote kans op doorzettende winter en de kans op ( terugkeer naar) temperaturen op of rond het gemiddelde binnen de gestelde termijn is veel kleiner
- Oranje = er is kans op winterweer maar de onzekerheid is bijzonder groot ( het kan vriezen het kan dooien)
- Oranje/rood = er is kans op winterweer maar de kans op ( terugkeer naar) temperaturen op of rond het gemiddelde binnen de gestelde termijn is veel groter
- Rood= Geen kans op winterweer binnen de gestelde termijn.
Definitie winterweer :
1 van de volgende weers-omstandigheden kan binnen de termijn plaats vinden maar niet langdurig
- (stralings) vorst
- hagel
- sneeuw (nat en droog)
- ijzel
- ijsregen.
Definitie Winter :
Dezelfde weers-omstandigheden als bij winterweer alleen daarbij is sprake van (bijna) elke nacht nachtvorst en temperaturen overdag op of onder nul gedurende de periode. ( dit is gemiddeld voor het hele land dus het kan per regio afwijken)\
Extra uitleg stoplicht : ik gebruik dit tooltje om de snelle lezers een hoop tekst lezen te besparen zodat je op een snelle manier kan zien of we winters blij worden.
| Gewijzigd: 19 januari 2017, 12:37 uur, door Callie-P
Edit Callie-p : Graag gedaan
Kortom: We hebben een wintersetting, alleen een paar 100 km te zuidelijk om bij ons ijs en sneeuw van echte betekenis te hebben. (Frankrijk en Spanje en Italie zijn aanzienlijk kouder dan bij ons.)
Die hogedrukinvloeden kunenn mij inziens zeker nog een tijdje aanhouden, op het einde van de run van ECMWF zien we wel pogingen van depressies om invloed te krijgen op ons weer, maar dit is lange termijn & echt slagen doen ze er ook niet in. Wat we op termijn ook zien is dat de neerslagkansen stijgen, rekening houdend met een koude Europa kan dit wel eens interessant worden om te gaan volgen. (lees depressies die opboksen op tegen een koud en onder hogedruk Europa).
Zoals Callie-P ook zei, kan morgen net zo goed weer anders zijn, maar ik kijk toch met 1 oog naar de runs op zoek naar wat actie
Hieronder de nieuwe 10-daagse
De atmosfeer is lekker in beweging en de koude bouwt zich steeds verder op rond ons land, het stoplicht wordt dan vanzelf een knipperlicht....maar dat geknipper is wat mij betreft over want we staan op de vooravond van iets moois. We zien al een tijdje dat warmte fronten het maar niet winnen, de modellen zijn het steeds oneens, dit is ook te zien aan de indexen NAO en AO het lijkt wel of ze het niet weten. Ook de MJO veranderd per dag van fase 8 naar 1, dan weer buitenom en nu weer door het midden straight naar 6 of fase 7...geen touw aan vast te knopen. Zelf het beste model EC is de laatste tijd in de war lijkt het, en heeft momenteel in mijn ogen geen voortrekkers rol meer. GFS slaat ook de plank steeds mis, de verschillen tussen deze twee modellen is dit jaar opvallend te noemen.
Dan maar even kijken welk model dan wel een aardig beeld schets van de werkelijkheid. Dat is model UKMO, die scoort op dit moment het beste in haar voorspelling. Kijken we even verder de komende week dan zien we hier weer een kaart om van te smullen. Het grappige is dat de Chinezen dit keer daarin mee gaan...zouden ze een upgrade onlangs hebben gedaan in hun software ??? Volgens CMA komt Thialf binnen zetten op de 26ste en daaronder het model UKMO, die eveneens inzet op een koude uitbraak vanuit Siberie.Volgens CMA wordt met een Noord Oostelijke striemende koude wind de winter pas echt ingezet...