+126 uur
Heerlijke aflandige wind. Het komt allemaal wel goed, een mindere run is gewoon altijd mogelijk
Edit: Gewoon matige vorst overdag in deze run op bepaalde plekken. EC oper laat dat ook zien | Gewijzigd: 13 januari 2017, 11:24 uur, door JOHNNY123
Ik heb een verticale streep gezet vanaf waar het begint te rommelen. De modellen zijn de ene keer positiever dan de andere keer over het verloop na de vrijdag.. Dit is natuurlijk te zien aan de verdeling van de leden die gok ik zo 50/50 is.
De horizontale streep die ik getrokken heb (Zwarte stippel) is een beetje het gebied waar de temperatuur gemiddeld zou moeten rondhangen volgens EC. Op vind ik dat niet verkeerd.
Vanmorgen heb ik ook nog gekeken naar de 0h run van EC en die is niet supergoed maar hij is absoluut niet slecht en biedt vele mogelijkheden..
Kortom het gaat weer spannend worden maar goed dan heb je nog meer reden om het forum te lezen
Een uitgebreidere post komt later dit weekend..
Toch nog even een kaartje.. het gaat om de actuele temperatuur op 10cm.. je kan hier mooi het verschil zien met de kustgebieden en het binnenland... zit toch zo een 3 graden verschil tussen.. net dat drempeltje die voorkomt dat er ook in het westen sneeuw gaat vallen..
Omdat we nu toch eindelijk wel bijna 99,99% zeker weten dat komende week eindelijk koud gaat worden ga ik hem gewoon eens gebruiken..
"Yes we can!! "
Termijn : tot 10 dagen vanaf plaatsing
Groen = Winter binnen de gestelde termijn
Groen/oranje = Winterperiode staat op het punt om te beginnen of te eindigen
Oranje = Winter staat in de steigers met kans van slagen binnen gestelde termijn
Oranje/rood = er is kans op winterweer maar meer kans op ( terugkeer naar) temperaturen op of rond het gemiddelde binnen de gestelde termijn
Rood= Geen kans op winterweer binnen de gestelde termijn.
Definitie winterweer :
1 van de volgende weers-omstandigheden kan binnen de termijn plaats vinden maar niet langdurig
- (stralings) vorsthagel
- sneeuw (nat en droog)
- ijzel
- ijsregen.
Definitie Winter :
Dezelfde weers-omstandigheden als bij winterweer alleen daarbij is sprake van (bijna) elke nacht nachtvorst en temperaturen overdag op of onder nul gedurende de periode.
Extra uitleg stoplicht : ik gebruik dit tooltje om de snelle lezers een hoop tekst lezen te besparen zodat je op een snelle manier kan zien of we winters blij worden.
| Gewijzigd: 13 januari 2017, 16:18 uur, door Callie-P
In de GFS run van 06h zie ik een ontwikkeling, die zich in jaren niet heeft voorgedaan.
Tegen het komend weekend zien we een hoog-blokkade op de Atlantische Oceaan ontstaan.
Naarmate de week vordert, verplaatst deze blokkade zich oostwaarts, mede door een diepe depressie bij Groenland.
Rond donderdag 26-1 ligt het hoog (of een rug van hoge luchtdruk) boven de Noordzee
Echter het interessantste is, dat zich een stevig hogedruk gebied gaat vormen in het noorden van Scandinavië met een uitloper over Rusland.
Mocht dit zich doorzetten, dan gaan we nog een zeer koude periode in, zeker als laatst genoemde hoog zich naar het zuiden gaat verplaatsen (transportkou) Het is ver in de toekomst, daar waar de pluimen een minder koud weer doen suggereren. We wachten af. Genoeg ontwikkelingen om heerlijk verder te discussieren. --> edit callie-p: helemaal mee eens !
| Gewijzigd: 13 januari 2017, 16:16 uur, door Callie-P
Straks maar even het ensemble bekijken of de oper misschien een vergissing maakt.
Straks maar even het ensemble bekijken of de oper misschien een vergissing maakt.
Ik denk niet dat het model een vergissing maakt.
Gem= Gruwelijk met gewoon een zuidwesten wind.
UKMO is ook gruwelijk. Was trouwens het eerste model die de hogedrukblokkade in elkaar zag storten. UKMO is gewoon een ijzersterk weermodel.
Ik wacht ECMWF nog af en vooral ook de pluimen en kom dan wel nog met een iets uitgebreidere post
PS: die temperatuurkaart van GFS, doe daar maar 5 graden vanaf als dat hoog boven onze lander ligt
De hoofdrun maakt wel vaker rare sprongen. Nederland blijft trouwens gewoon nog aan de koude kant.
| Gewijzigd: 13 januari 2017, 18:44 uur, door Sven