De windrichting tot 21 januari is vanuit het oosten en de temperaturen gaan daar weer hard onderuit. Voorlopig wordt de koude vanaf 16 januari op transport gezet.....
De windrichting tot 21 januari is vanuit het oosten en de temperaturen gaan daar weer hard onderuit. Voorlopig wordt de koude vanaf 16 januari op transport gezet.....
Maar kijk eens naar die bovenluchten van toen...
Een legendarische februarimaand als deze hoop ik nog altijd een keer mee te maken | Gewijzigd: 11 januari 2017, 21:20 uur, door JOHNNY123
In de loop van vanmiddag is al weer wat koelere lucht ingestroomd. Aan de achterzijde van het laag dat boven het (zuid)westen van Scandinavie is aangekomen vindt de aanvoer plaats van koude martiem polaire luchtsoorten. Met wisselende bewolking is er kans op een regen- of hagelbui en de minima komende nacht liggen tussen 2 C in het oosten en 6 C aan de kust.
Morgenmiddag nadert dan vanuit het westen een nieuw laag dat een vrij zuidelijke koers volgt, tot over het zuiden van het land. De neerslag die eerst als regen begint zal daarom morgenavond op veel plaatsen overgaan in sneeuw en de verwahting is dat er over een brede strook over het midden en zuiden van het land meer dan 5 cm gaat vallen. De maxima zijn morgen in eerste instantie nog zo'n 5 C maar dalen morgenavond naar het vriespunt.
Dit wisselvallige en vrij koude weer houdt tot en met het weekend aan. Dagelijks vallen er winterse buien, minima -2/+2 C en overdag tussen 2 C en 6 C, met nog steeds een aanlandige noordwesten wind dus weer grote verschillen tussen kust en binnenland.
Maar een blik op de sneeuwverwachting van de diverse weermodellen leert dat begin volgende week voor het hele land een sneeuwdek wordt voorzien.
Een sneeuwdek en dan hogedrukweer, dat is eigenlijk winterwet nr. 1
En hoewel de termijn waarop de vorming van hogedruk ten noordoosten nog redelijk ver vooruit ligt, zijn de modellen de laatste dagen vrij eensgezind. Een zeer grote meerderheid laat het vanaf begin volgende week op basis van getoonde drukverdeling zeer sterk afkoelen.
Met veel zon en overwegend droog weer, koud aanvoelende ostenwind zal het puur winterweer worden. In de nacht en ochtend zal het hierbij matig tot streng vriezen en ook overdag blijft het overal -minimaal- licht vriezen. En omdat de verwachting is dat dit -zeker- de gehele volgende week gaat aanhouden, mogen we spreken van een aanstaande vorstperiode.
Mvg, Ronald de Wildt
Edit svenne: zie pluim hieronder, amper nog leden boven 0 volgende week, gemiddelde dik onder 0, oper en control gaan voor zelfs nog kouder weertype | Gewijzigd: 11 januari 2017, 22:03 uur, door Sven
-afbeelding-
Vergeten we de pluim van 4 dagen geleden niet?
En natuurlijk schuift het allemaal een beetje. De ene keer komt de kou er iets later in dan de andere keer maar er is absoluut geen reden tot paniek.
De kaarten en ensembles zien er momenteel gewoon geweldig uit.
Edit svenne: is een soort van kansberekening waarbij het % per dag naar beneden gaat. Heb dit even doorgegeven aan het beheer, dan kan ik je volledig beantwoorden | Gewijzigd: 12 januari 2017, 10:14 uur, door Sven
Onderstaande is geldig voor De Bilt, als je voor je eigen regio wenst te kijken (want er zijn nog koudere regio's ook!), klik dan HIER
Alle sneeuw- en stormkansen voor de komende dagen, kan je in ons apart topic verder volgen | Gewijzigd: 12 januari 2017, 10:26 uur, door Sven
Ik laat het GIFje even in het citaat staan, als dat mag. Meer spreiding klopt, een stuk of 6 leden zijn wat warmer geworden, maar de pluim is naar mijn idee een tikkeltje kouder. Kijkend naar naar gemiddelde is dat juist lager dan de pluim van gisteravond. Ook op termijn is het gemiddelde naar mijn inziens een graadje kouder geworden.
Edit svenne: geen probleem om het te laten staan, zolang je dit even aangeeft | Gewijzigd: 12 januari 2017, 11:37 uur, door Sven