We krijgen 4 dagen kans op sneeuw gevolgd door een ijskoude week met potentiële verlenging wanneer de hogedrukblokkade echt standvastig wordt.
Lang geleden dat we nog zo'n kans zo dichtbij hebben gehad!
De nieuwe GFS hoofdrun is weer meer dan goed met een langdurige hogedrukblokkade. Als jullie je afvragen waarom de temperaturen dan niet lager uitvallen is het antwoord simpel: Vocht vanover sneeuw en zee zorgt voor bewolking waardoor nachtelijke afkoeling gedrukt wordt maar dagelijkse opwarming eveneens gedrukt wordt. De mate van bewolking is momenteel nog zeer onzeker (zeer normaal op deze termijn)..
Kijken we naar de NAO-index dan zien we dat deze stelselmatig daalt en er op het einde geen leden meer positief zijn. In feite berekenen alle opties dus hogere druk boven Ijsland dan boven de Azoren. De kans op een faling van het koude weer zijn dan ook zeer klein. Bovendien ziet het er niet meteen naar uit dat de koude meteen zal weg zijn.
Aan de andere kant heeft koud weer bij ons vaak ook negatieve gevolgen voor de noordpool. Door de ligging van de drukgebieden die ons winterweer geven wordt de Arctic vaak zachter. Geen positieve signalen dus voor het reeds zeer dunne en broze ijs dit jaar. Benieuwd wat voor effecten dat gaat geven.. (momenteel nog steeds record kleine ijsomvang)
Tot slot een blik op de stratosfeer die momenteel krachtig is. In de loop van volgende weeg wordt de polar vortex geleidelijk minder sterk en verschuift deze meer richting Rusland. Deze gebeurtenis markeert vaak het ideale begin van een latere winterprik.
Besluit: Alleen positieve signalen voor winterweer momenteel!
We krijgen 4 dagen kans op sneeuw gevolgd door een ijskoude week met potentiële verlenging wanneer de hogedrukblokkade echt standvastig wordt.
De nieuwe GFS hoofdrun is weer meer dan goed met een langdurige hogedrukblokkade. Als jullie je afvragen waarom de temperaturen dan niet lager uitvallen is het antwoord simpel: Vocht vanover sneeuw en zee zorgt voor bewolking waardoor nachtelijke afkoeling gedrukt wordt maar dagelijkse opwarming eveneens gedrukt wordt. De mate van bewolking is momenteel nog zeer onzeker (zeer normaal op deze termijn)..
Het klagen vind ik zelf nog wel meevallen hoor ik heb andere jaren meegemaakt dat het een stukje anders is
Maar ik denk dat de argwaan komt na 3 jaar elke keer wasse neuzen, settings die komen maar ook weer verdwijnen enz. Zelf ben ik ook voorzichtiger geworden want al 3 jaar lang "een-jarige" plantjes in je tuin te hebben geeft niet veel vertrouwen
Overigens.. de GFS run... die laat misschien wel een mooie blokkade zien maar als we GFS mogen geloven dan gaan we hier pas kou krijgen vanaf dinsdag.. dus dat lijkt op te gaan schuiven.. ik pak liever EC
Maaar je hebt absoluut gelijk dat het deze keer anders is en ergens volgende week gaat het eindelijk koud worden ! en wie weet wat voor gekke temps we nog kunnen krijgen..en we gaan er gewoon vanuit dat NL dit keer niet langs de zijlijn staat.. ( al lijken we daar wel steeds beter in te worden op meerdere vlakken )
Het klagen vind ik zelf nog wel meevallen hoor ik heb andere jaren meegemaakt dat het een stukje anders is
Maar ik denk dat de argwaan komt na 3 jaar elke keer wasse neuzen, settings die komen maar ook weer verdwijnen enz. Zelf ben ik ook voorzichtiger geworden want al 3 jaar lang "een-jarige" plantjes in je tuin te hebben geeft niet veel vertrouwen
Overigens.. de GFS run... die laat misschien wel een mooie blokkade zien maar als we GFS mogen geloven dan gaan we hier pas kou krijgen vanaf dinsdag.. dus dat lijkt op te gaan schuiven.. ik pak liever EC
Maaar je hebt absoluut gelijk dat het deze keer anders is en ergens volgende week gaat het eindelijk koud worden ! en wie weet wat voor gekke temps we nog kunnen krijgen..en we gaan er gewoon vanuit dat NL dit keer niet langs de zijlijn staat.. ( al lijken we daar wel steeds beter in te worden op meerdere vlakken )
Zullen we het EK van 2016 er even buiten laten?! :p
Edit Callie- : heel scherp
| Gewijzigd: 11 januari 2017, 13:16 uur, door Callie-P
Wow, waarom zo negatief man? Jij woont in Arnhem, op dit moment berekenen ze de meeste sneeuw in het midden en oosten als ik het goed is. En bovendien woon je in het oosten dus de temperatuur zakt volgende week overdag ook onder 0.... Wat wil je eigenlijk nog meer????
De hele dag de aanvoer van zware sneeuwbuien met sneeuw dat blijft liggen, of een sneeuwstoring dat s'avonds begint en de volgende ochtend is uitgesneeuwd. Dat is voor mij winter. Maar ik klaag niet, ik zie alleen nergens staan momenteel dat het volgende week blijft sneeuwen en dit weekend de temperaturen overdag boven 0 liggen, dus lichte dooi. | Gewijzigd: 11 januari 2017, 12:57 uur, door Schaarsbergen
Dan nog de pluim voor Enschede. Die is toch wel erg goed
Over twee dagen weten we het zeker dat we gewoon winterweer krijgen en dat de kans groot is dat we weer op natuurijs mogen schaatsen. Maar voorlopig nog wel een slag om de arm...
En als deze winterinval niet slaagt, dan moeten we denk ik maar wachten tot het zonneminimum....
| Gewijzigd: 11 januari 2017, 14:02 uur, door JOHNNY123
Aankomende dagen + weekend is vooral nowcasten als het gaat om (hoeveelheid) sneeuw en waar. Temps. rond vriespunt of iets daarboven tijdens de buien (ligt aan de intensiteit).
Maar....... na 3 jaar gaat het eindelijk echt winteren met sneeuw en kou erna ! Callie heeft het stoplicht op groen gezet !!
Aankomende dagen + weekend is vooral nowcasten als het gaat om (hoeveelheid) sneeuw en waar. Temps. rond vriespunt of iets daarboven tijdens de buien (ligt aan de intensiteit).
Maar....... na 3 jaar gaat het eindelijk echt winteren met sneeuw en kou erna ! Callie heeft het stoplicht op groen gezet !!
Sinds wanneer staat het stoplicht op Groen ? vanmorgen nog gewoon oranje.
https://gurushots.com/Martijn.photography/photos
En deze pagina heb ik opgezet om mijn droom werkelijkheid te laten worden.
http://martijn-naar-de-usa.webnode.nl/voorwoord/
Sinds wanneer staat het stoplicht op Groen ? vanmorgen nog gewoon oranje.
Stoplicht staat Groen/Oranje. Is 1 pagina terug te vinden.
http://www.pietsweer.nl/piets-blog/2017/europa-nog-niet-koud-genoeg/
Piet,.....
........ woont in Harlingen, en daar vriest 't bijna niet.
(Eigenlijk is het best bijzonder dat we in Nederland zo dicht bij de kust een elfstedentocht kunnen rijden.)
Alhoewel, in voormalig Pruisen is het idd. niet koud voor een stevige winter. Wat niet is, kan altijd nog komen. De winterperiode duurt nog wel 8 weken voordat het definitief uit onze streken is vertrokken.
Complete onzin. Ten oosten ligt een gigantisch sneeuwdek, beginnend al midden in duitsland. Als de wind uit het oosten gaat waaien, duikt het al onder nul.
Ter verduidelijking de beschikbare topics die momenteel en de komende dagen actief en van belang (kunnen) zijn (ook beschikbaar via de homepage).
Sneeuw- en stormkansen 12 t/m 15 januari 2017
Voor de (detail)verwachtingen aangaande de storm- en sneeuwkansen in de periode 12-15 januari
Winter discussietopic 2016/2017
Voor alle verwachtingen voor ná 15 januari 2017
Berichtgeving storm & sneeuw 12 t/m 15 januari
Berichtgeving omtrent de storm en sneeuwval in de periode 12-15 januari
Waarnemingentopic winter 2016/2017
Voor het plaatsen van eigen weerswaarnemingen
Het grote winter kletstopic 2016-2017
Voor de minder serieuze of niet bij bovenstaande topics passende posts omtrent het weer