Guidance meerdaagse
Beoordeling lange termijn door meteoroloogGeldig van vrijdag 13 januari tot woensdag 25 januariSynoptische ontwikkeling:
Een bovenluchtlaag boven Scandinavië vult in de tweede helft van de week geleidelijk op tot een langgerekte hoogtetrog. Een golf in het polaire front trekt in de nacht naar vrijdag via het zuidoosten van het land naar Duitsland weg. Op vrijdag overdag trekt een trog, met mogelijk ook een kleinschalig Noordzeelaagje, over onze omgeving zuidoostwaarts, waarna in de loop van komend weekend (14/15 januari) de invloed van een Atlantisch hogedrukgebied noordwest van Portugal toeneemt. Tegelijkertijd zien we de opbouw van een krachtige hoogterug van de Azoren richting het zeegebied tussen IJsland en Noorwegen. Begin volgende week vormt zich boven Scandinavië een dominant hogedrukgebied aan de grond en wordt de wind aflandig, terwijl het drukmaximum op hoogte zich ook naar Scandinavië verplaatst en er een sterk geblokkeerd stromingspatroon ontstaat. Vanaf het weekend van 20/21 januari kan van het zuid(west)en uit vooral op geringe hoogte weer wat minder koude lucht over onze omgeving uitstromen.
Modelbeoordeling en onzekerheden:
Aan de noord- en westflank van de uitslaande golf in het polaire front kan de neerslag in de nacht naar vrijdag in de vorm van (natte) sneeuw vallen. In de staafdiagrammen met de sneeuwfracties valt echter wel op dat de grotere sneeuwfracties samenvallen met de alweer lagere neerslagintensiteiten. (De sneeuwvalstaafjes geven het product van sneeuwfractie en neerslagsom en kunnen bij lagere sneeuwfracties zeker niet als sneeuwaccumulatie beschouwd worden). Bij de trog van vrijdag kunnen winterse buien voorkomen, vooral landinwaarts mogelijk met enige sneeuwaccumulatie in de loop van de dag. Bovendien is er dan in de kustprovincies een grote en toegenomen kans op zware windstoten (Vlissingen en Den Helder ruim 80% kans, gisteren was dat ruim 50%). Waterpeilen vormen vrijdag een aandachtspunt, zie de waterstandstaafjes. In het weekend een aanhoudend cyclonale stroming met grote neerslagkansen en dieper landinwaarts ook hoge sneeuwfracties. In de loop van maandag 16 januari wordt de wind waarschijnlijk aflandig, zie ook de windrichtingspluimen. De kans op een reeks ijsdagen vanaf dinsdag 17 januari (mogelijk maandag al) is landinwaarts groot. In het oosten en zuidoosten zien we vanaf dinsdag een reeks van 5 of 6 dagen met een kans van > 50% op een ijsdag. Richting het weekend van 21/22 januari wordt het onzeker of de vorst gehandhaafd blijft: de blokkade lijkt langzaam naar zeker gedomineerd te worden door een Zuid(west)-Europees bovenluchtlaag, waaromheen mogelijk wat zachtere lucht ons land weet te bereiken. Neerslagkansen nemen vanaf dan ook langzaam toe. EC ruimt een koude plaklaag vaak iets te snel op, dus de verzachting zal mogelijk wat minder snel gaan dan EC voorstelt.
Samenvatting meerdaagse-periode:
De eerste dagen wisselvallig met winterse buien en vrijdag veel wind. Begin volgende week overgang naar koud en overwegend droog winterweer.
Samenvatting EPS-periode:
Aanvankelijk waarschijnlijk (90% kans) koud en droog winterweer. Later in de periode een tendens naar minder koud weer met een wat toenemende kans op (winterse) neerslag.
Paraaf meteoroloog: haklandeUitgifte: 11/01/2017 03.44 uur LT
Bron: https://www.knmi.nl/nederland-nu/weer/waarschuwingen-en-verwachtingen/extra/guidance-meerdaagse
Ik lees hier oha enthousiast mee. Ik ben geen weerman en denk daarom inhoudelijk niet zoveel toe te kunnen voegen. Toch een vraag: de laatste GFS ziet er voor west (en midden) Nl niet echt heel winters uit. Toch? Hoe kijken jullie hier tegen aan?
Eigenlijk heb ik ook dat ook al gezegd in mijn posts dat het sneeuwdek zeer lokaal zal zijn en dat het zich waarschijnliijk zal beperken tot het zuid/noord oosten. Je ziet overigens dat de modellen het zeer moeiliijk hebben met de " te verwachten" lokatie van de sneeuwval..
Dan valt het weer in het zuid-oosten dan weer meer naar het noorden enz.
Het enige wat wel duidelijk is over de sneeuwval is dat het westen op z'n hoogst een tijdelijk sneeuwdek kan verwachten maar zelfs dat durf ik te betwijfelen. ( en met het westen bedoel ik noord/zuid Holland) In het westen zal het zeer sterk afhangen van de intensiteit van de sneeuwval maar ik blijf erbij dat de sneeuw in het westen niet zal blijven liggen..
Overigens iemand sprak er eerder over wat nou het verschil is met vorige week..
vorige week was de temperatuur op 2 mtr onder nul of net onder nul, de 850hPa temperatuur was laag genoeg voor sneeuwval maar doordat er na deze koude lucht warme lucht kwam was er geen of nauwelijks sprake van een sneeuwdek(je) in het westen van het land.
Deze week is het verschil dat de temperatuur op 2 mtr een stukje hoger ligt. Het wordt vandaag ( 9 graden !!) en a.s. nacht is er uberhaupt geen sprake van nachtvorst. Echter de temperatuur op 850hPa gaat deze keer niet zoals vorige week stijgen maar blijft (ruim) onder nul en zakt zelfs verder. Dus de sneeuwbuien zullen langer aanhouden.
Kortom dat is het grote verschil met vorige week.
Citaat van Jan Thomas Kooistra, woensdag 11 januari 2017, 8:31 uur Serieus winterweer in aantocht. Volgende week matige, in het binnenland regionaal matige tot strenge vorst! http://janvissersweer.nl/
Als Jan Visser ook al over winterweer begint, kan het niet misgaan!
Ik weet niet of we al van serieus winterweer mogen spreken maar het hangt er ook een beetje vanaf wat we daaronder verstaan..
Temperaturen gaan volgende week lekker onderuit en het zal met name in het oosten wel eens goed koud kunnen worden..
Echter de duur van deze periode is zeer onzeker, al zag ik dat GFS zinspeeld op een verlenging...en ergens begin ik ( jaaa) er ook vertrouwen in te krijgen.
Dus het is absouluut waar dat we volgende week koud weer krijgen ( Serieus winterweer).. maar hoe lang dit gaat aanhouden dat is nog zeer onzeker.
( maar goed we moeten misschien roeien met de riemen die we hebben... )
Maar ik zou op dit moment eerder de titel "Tijdelijk(?) serieus winterweer" in aantocht gebruiken.. al is het natuurliijk veel leuker om " tijjdelijk" weg te laten
Onderstaand is een kaartje wat ik jullie niet wil onthouden... minimale temps volgende week vrijdag.. ( of het nou wel of niet uitkomt...) brrrrr
| Gewijzigd: 11 januari 2017, 09:10 uur, door Callie-P
Gisteren twijfelde ik nog een beetje over de duur van de komende winterperiode.. maar ach waarom ook niet..
overigens heb ik een nieuw stoplicht toegevoegd.. en die krijgen jullie nu voor je kiezen
Termijn : tot 10 dagen vanaf plaatsing
- Groen = Winter binnen de gestelde termijn
- Groen/oranje = Winterperiode staat op het punt om te beginnen of te eindigen
- Oranje = Winter staat in de steigers met kans van slagen binnen gestelde termijn
- Oranje/rood = er is kans op winterweer maar meer kans op ( terugkeer naar) temperaturen op of rond het gemiddelde binnen de gestelde termijn
- Rood= Geen kans op winterweer binnen de gestelde termijn.
Definitie winterweer :
1 van de volgende weers-omstandigheden kan binnen de termijn plaats vinden maar niet langdurig
- (stralings) vorsthagel
- sneeuw (nat en droog)
- ijzel
- ijsregen.Definitie Winter :
Extra uitleg stoplicht : ik gebruik dit tooltje om de snelle lezers een hoop tekst lezen te besparen zodat je op een snelle manier kan zien of we winters blij worden.
Maar de voorpret is altijd leuk en spannend.
laten we ons gewoon eens gaan focussen op volgende week.. ik heb voor de termijn vanaf zondag een veel beter gevoel wbt de sneeuw..
Kijk eens naar onderstaande kaart voor maandag a.s... en hier hoeven we niet te kijken naar 850hPa of 2 mtr temp.. want die zijn gewoon goed..
Het is natuurlijk de vraag of de neerslag doorgang zal vinden.. maar alle andere kaarten zijn goed...
| Gewijzigd: 11 januari 2017, 11:20 uur, door Callie-P
Wow, waarom zo negatief man? Jij woont in Arnhem, op dit moment berekenen ze de meeste sneeuw in het midden en oosten als ik het goed is. En bovendien woon je in het oosten dus de temperatuur zakt volgende week overdag ook onder 0.... Wat wil je eigenlijk nog meer????
Puur winterse druzkverdeling, EC 168H
Vanaf vrijdag wordt het elke dag kouder en vanaf volgende week komen de temperaturen niet meer boven het vriespunt uit. In de nachten gaat het al naar gelang wind, bewolking zelfs matig toch streng vriezen.
Daarnaast kon dit wel eens een langer durende winterse periode gaan opleveren die met een beetje geluk tot het einde van de maand zal gaan aanhouden.
Kortom: vanaf het weekend evolueren we naar een onvervalste winterse periode waarbij er volop geschaatst zal kunnen worden! In hoeverre wind en -of sneeuw de vorming van de ijsvloer zullen "frustreren" zal in de loop van de volgende week duidelijk moeten worden!
| Gewijzigd: 11 januari 2017, 11:31 uur, door Alpenweerman