Ik juich echter nog niet. Ik vind dat GFS echt nog onvoldoende mee gaat. De hoofdrun berekend temperaturen tussen 5 en 10 graden en dat lijkt in de verste verte niet op wat ECMWF ons voorschotelt. Ik heb de nieuwe GFS-pluim nog niet gezien, maar de meest recente (van 14:00) laat gelukkig wel een behoorlijk aantal leden een enorme duikeling maken. Dit ook rond dezelfde periode als EC (16 januari).
Ook de sneeuwkaartjes wisselen nog regelmatig. Details zijn ook heel erg moeilijk natuurlijk, met koude bovenluchten maar minder koude lucht op 2m temp. Vanaf vrijdag betreft het buien en dit is nog moeilijker voor de modellen. Ik ben nog niet helemaal overtuigd. Mede door de late wendingen naar zacht weer door de modellen, eerder deze winter.
GFS OPER is mi de weg volledig kwijt. Staat ook in schril contrast met de GFS CTRL die net als ECMWF met het Scandihoog op de proppen komt! Daar tussen in de diverse ensemble leden.
Citaat van bliksemdenhaag, maandag 9 januari 2017, 20:25 uur Krijg spontaan wintervlinders in mijn buik bij het zien van al die positieve kaarten en berichten. Maar EC is toch betrouwbaarder dan GFS?
Ontlopen elkaar niet veel.
Berichten samengevoegd door svenne
GFS OPER is mi de weg volledig kwijt. Staat ook in schril contrast met de GFS CTRL die net als ECMWF met het Scandihoog op de proppen komt! Daar tussen in de diverse ensemble leden.
Signalen worden inderdaad wel duidelijker. We gaan het zien! Mag wel een keer na al die mooie kaarten die op het laatste moment werden weggetoverd.
UKMO, ECMWF en GFS zijn volgens mij vrij vergelijkbaar met de betrouwbaarheid.
Edit:
Wat je ziet is dat GFS, UKMO en EC inderdaad ongeveer even betrouwbaar zijn, meer uitleg kan je hier vinden: https://www.weerwoord.be/includes/wiki.php?get=753887&p=3 | Gewijzigd: 9 januari 2017, 20:36 uur, door markHt
Ec is net iets slimmer model. Maar ik zou het niet verrassend vinden als gfs alsnog gelijk krijgt.
hieronder de meest recente pluim (geldig voor Brussel). Daarin is duidelijk te zien dat de hoofdrun (zwarte lijn) de weg volledig kwijt is. Zoals ik gisteren al aangaf was de pluim van GFS helemaal nefast voor winterweer, maar deze trekt meer en meer bij richting ECMWF. Op naar de pluim van het Europese model
*knip*
Sterker nog dat ís een scandihoog :p
Opvallend ook hoe zacht het wordt in de VS als de echte kou europa binnen trekt, om duidelijk te zijn, dit is de temperatuur op hoogte, ongeveer 1500 meter.
| Gewijzigd: 9 januari 2017, 20:54 uur, door markHt
Waarbij het westen 9 van de 10 keer in de dooi zit, het oosten van het land sneeuw krijgt die even blijft liggen ( soms zelfs een paar dagen)
Beste Callie-P, hoe ben je er zo zeker van dat het westen 90% in de dooi zal zitten? En dus geen sneeuw? En wat bedoel je met het westen is dat de kustlijn of het gehele westen?
Hallo Jeroen,
ik doel met name op de kustlijn en dan pakweg een km of 30 naar het binnenland. Doordat de verwachtingen elke keer "net an" zijn heeft het midden van het land gewoon vorst ( en dat hoeft maar -1 te zijn ) en de kust zit boven nul..
De huidige EC run van 12h is echt fantastisch te noemen.. als dat uitkomt dan gaan we schaatsen.. maar we moeten er wel op rekenen dat dit pas de eerste run is die een constanter verloop van de winterkoude laat zien.. nu is het echt alle fingers crossed dat dit in de volgende run ( vannacht 0h en morgen 12h) ook zo blijft.. dan gaat het stoplicht echt mega op groen..
Hieronder wel even een sneeuwkaartje wat de huidige run van EC laat zien. Hierin zie je wat ik bedoel kwa sneeuwval.
Let wel het is echt niet uitgesloten dat het ( met name in de nacht) een keer wit wordt, maar deze week zijn de kansen voor het westen minder goed..
We moeten geduld hebben.. Neerslag afkoeling zorgt af en toe ook voor wonderen plus daarnaast (Zoals ik in mijn vorige post als schreef) hebben de kleinste veranderingen al grote gevolgen.. dus het zou zomaar kunnen dat we vrijdag in het westen toch tot over onze oren in de sneeuw zitten.. ( persoonlijk ben ik altijd wat skeptisch maar dat is nou eenmaal mijn approach )
p.s. laat er geen onduidelijkheid over zijn dat ik echt meeeeega smacht naar winterweer... ik probeer alleen teleurstellingen te voorkomen door zeer kritisch naar de kaarten te kijken en te proberen met beide voeten op de aarde te blijven staan.. al wordt dat moeilijk als EC nog 2 keer zo een run maakt.. ( al verdenk ik EC ervan dat ze deze ene run gemaakt hebben om ons op de kast te jagen )
Hierboven kaartje van een run van gisteren.. hieronder het kaartje van de run van vandaag 12h
| Gewijzigd: 9 januari 2017, 22:43 uur, door Callie-P
Wat valt hier op uit te maken:
- Sneeuwkansen van pakweg donderdagavond tot en met zondag
- Voor andere regio's liggen die soms hoger de sneeuwsignalen
- Voor de sneeuwkansen is het toch afwachten op de korte termijnmodellen voor de details (regio's, hoeveelheden, natte/droge sneeuw)
- Na zondag gaan bijna alle neerslagsignalen er uit => hogedrukweertje
- Temperatuur lijkt vanaf dan ook een duik te gaan nemen
- Grootste delen van de leden gaat hier ook voor
- Zachtere oplossingen zijn in de minderheid
- Hoe koud het gaat worden: afhankelijk van positie van het hoog (stralingskou of transportkou)
Voorlopig maar even de voorpret.... Wat betreft de sneeuwkansen: die gaan er niet meer uit hoor
Daarvoor is het alleen nog wachten op de korte termijn modellen (die in detail gaan kijken tot +48u).
Edit: zie nu pas dat je hier nieuw bent. Bij deze: van harte welkom vanwege het team van OnweerOnline! | Gewijzigd: 9 januari 2017, 22:39 uur, door Sven
Voorlopig maar even de voorpret....
Namens alle leden, welkom op ons forum Pascal! En ja, laten we hopen dat alle koude er voorlopig in blijft staan