Fijne duidelijke uitleg weer Callie!
Kun je een stoplichtje inzetten?
Edit Callie-p : speciaal voor jou ( ik zal hem vaker gebruiken ) I k heb hem op oranje gezet neigde eigenlijk naar rood/oranje...
Termijn : tot 10 dagen vanaf plaatsing
Groen = Winter binnen de gestelde termijn
Oranje = Winter staat in de steigers met kans van slagen binnen gestelde termijn
Oranje/rood = er is kans op winterweer maar meer kans op ( terugkeer naar) temperaturen op of rond het gemiddelde binnen de gestelde termijn
Rood= Geen kans op winterweer binnen de gestelde termijn.
Definitie winterweer :
1 van de volgende weers-omstandigheden kan binnen de termijn plaats vinden maar niet langdurig (stralings) vorst
- hagel
- sneeuw (nat en droog)
- ijzel
- ijsregen.
Definitie Winter :
Dezelfde weers-omstandigheden als bij winterweer alleen daarbij is sprake van (bijna) elke nacht nachtvorst en temperaturen overdag op of onder nul gedurende de periode.
Extra uitleg stoplicht : ik gebruik dit tooltje om de snelle lezers een hoop tekst lezen te besparen zodat je op een snelle manier kan zien of we winters blij worden.
| Gewijzigd: 9 januari 2017, 15:09 uur, door Callie-P
Wat mij wel opvalt is dat we weer richting een zonnevlekken minimum gaan. De koudere winters vallen meestal samen met zo'n minimum heb ik altijd gehoord. speelt dit idd mee met deze winter? vraag ik mij af. | Gewijzigd: 9 januari 2017, 15:00 uur, door onweerwoudenberg
Edit svenne: waar jij een (zuid)westcirculatie ziet vanaf donderdag mag je me gerust even zeggen hoor Ik heb geen weersite's nodig, ik ga gewoon af op mijn gevoel. Die zogenaamde weerprofeten die alles 6 keer per dag veranderen in hun verwachting heb ik niet zoveel mee. Er blijft de aankomende tijd vrees ik gewoon een westenwind staan waardoor echte winter kansloos is. Dat hebben we voorgaande jaren gezien en dat zal nu ook wel gebeuren.
Ik ben echt héél erg nieuwsgierig; waar heb jij een glazen bol staan?
Indien je met dergelijke argumenten naar voren komt dan mogen die op zijn minst ook wel
hard worden gemaakt d.m.v. weerkaarten waaruit blijkt dat jij de waarheid spreekt.
En volgende maand? Jeetje, dat heb nog nooit eerder gezien, iemand die het weer een maand op voorhand
voorspellen kan. | Gewijzigd: 9 januari 2017, 15:51 uur, door Justin
Je moet eigenlijk ook niet alleen naar het aantal zonnevlekken kijken maar je zou ook de kracht moeten meten van de instraling.
Je moet eigenlijk ook niet alleen naar het aantal zonnevlekken kijken maar je zou ook de kracht moeten meten van de instraling.
Vooral tijdens 2007 was het nog niet bepaald een minimum. Met 2008 hebben we nog een korte periode met relatief koud weer gehad. Maargoed de koude winters vielen iedergeval meestal tijdens een minimum dus de kans lijkt mij sowieso groter daarop .De instraling en whatever daarbuiten gehouden. | Gewijzigd: 9 januari 2017, 16:40 uur, door onweerwoudenberg
Het topic kan je HIER terugvinden.
Waarbij het westen 9 van de 10 keer in de dooi zit, het oosten van het land sneeuw krijgt die even blijft liggen ( soms zelfs een paar dagen)
Beste Callie-P, hoe ben je er zo zeker van dat het westen 90% in de dooi zal zitten? En dus geen sneeuw? En wat bedoel je met het westen is dat de kustlijn of het gehele westen?
Altijd in je achterhoofd houden dat we nog op de pluim moeten wachten, van zodra deze er is posten we die
(omstreeks 21u30 de 10-daagse, omstreeks 22u de 15-daagse)
Ik juich echter nog niet. Ik vind dat GFS echt nog onvoldoende mee gaat. De hoofdrun berekend temperaturen tussen 5 en 10 graden en dat lijkt in de verste verte niet op wat ECMWF ons voorschotelt. Ik heb de nieuwe GFS-pluim nog niet gezien, maar de meest recente (van 14:00) laat gelukkig wel een behoorlijk aantal leden een enorme duikeling maken. Dit ook rond dezelfde periode als EC (16 januari).
Ook de sneeuwkaartjes wisselen nog regelmatig. Details zijn ook heel erg moeilijk natuurlijk, met koude bovenluchten maar minder koude lucht op 2m temp. Vanaf vrijdag betreft het buien en dit is nog moeilijker voor de modellen. Ik ben nog niet helemaal overtuigd. Mede door de late wendingen naar zacht weer door de modellen, eerder deze winter.