https://gurushots.com/Martijn.photography/photos
En deze pagina heb ik opgezet om mijn droom werkelijkheid te laten worden.
http://martijn-naar-de-usa.webnode.nl/voorwoord/
Gewoon mooie setting in de loop van de volgende week met vanaf donderdag goede sneeuwkansen. MOS berekent vanaf donderdagmiddag -avond binneland neerslag overgaand in natte en droge sneeuw. Ook de dagen daarna steeds weer sneeuwkansen -signalen. Later, dag 8-10, dan meer continentaal en steeds kouder. #winter
| Gewijzigd: 7 januari 2017, 22:32 uur, door Alpenweerman
edit Johann - snap dat, ik ook niet hoor (ben op werk, gewoon wat minder tijd voor synoptisch gedoe | Gewijzigd: 7 januari 2017, 22:37 uur, door Alpenweerman
https://gurushots.com/Martijn.photography/photos
En deze pagina heb ik opgezet om mijn droom werkelijkheid te laten worden.
http://martijn-naar-de-usa.webnode.nl/voorwoord/
Donderdag: -> polaire lucht inval vanaf het noordwesten
AO-index:
NAO-index:
Synoptische ontwikkeling:
Lage druk nestelt zich boven Scandinavie. Aan de westflank hiervan trekken randstoringen richting onze omgeving. Een hoog ten westen van Portugal trekt volgend weekeinde naar Zuid-Zweden en blokkeert zodoende de storingen. Boven ons land voert een noordoostelijke stroming vervolgens koudere en drogere lucht aan.
Modelbeoordeling en onzekerheden:
Tot en met +240 volgt het ensemble de trend van de operationele run. Het wordt aanvankelijk kouder, met in de tweede helft van komende week meer wind en kans op winterse neerslag. De overgang naar een geblokkeerd patroon met een hogedrukgebied boven Scandinavie komt aanvankelijk in bijna de helft van het ensemble voor, maar dit aantal neemt vervolgens snel af. Toch blijven er wel koudere oplossingen bestaan, met een hoog dat zich ophoudt boven Rusland en een zwakke uitloper heeft tot boven onze omgeving, of met een hoog in onze nabijheid waarbij de kou zich in de onderste luchtlagen zal ophouden. | Gewijzigd: 8 januari 2017, 09:13 uur, door Jenss
Synoptische ontwikkeling:
Lage druk nestelt zich boven Scandinavie. Aan de westflank hiervan trekken randstoringen richting onze omgeving. Een hoog ten westen van Portugal trekt volgend weekeinde naar Zuid-Zweden en blokkeert zodoende de storingen. Boven ons land voert een noordoostelijke stroming vervolgens koudere en drogere lucht aan.
Modelbeoordeling en onzekerheden:
Tot en met +240 volgt het ensemble de trend van de operationele run. Het wordt aanvankelijk kouder, met in de tweede helft van komende week meer wind en kans op winterse neerslag. De overgang naar een geblokkeerd patroon met een hogedrukgebied boven Scandinavie komt aanvankelijk in bijna de helft van het ensemble voor, maar dit aantal neemt vervolgens snel af. Toch blijven er wel koudere oplossingen bestaan, met een hoog dat zich ophoudt boven Rusland en een zwakke uitloper heeft tot boven onze omgeving, of met een hoog in onze nabijheid waarbij de kou zich in de onderste luchtlagen zal ophouden.
De operationele uitdraai ziet er iig weer veelbelovend uit vanmorgen. Vanaf donderdag inzetten markante afkoleing (koufront) door een naar NW draaiende hoogetestroming en ploaire jet die in het weekend helemaal via de Alpen tot over de centrale Middellandse Zee afzaklt.
Vanaf donderdag -vrijdag markante afkoeling, neerslag geleidelijke in vaste vorm overgaand
EC Zaterdag 14-01
Vervolgens WLA ("vinger") via Britse Eilanden N-Scandinavie met vorming krachtig hoog Scandinavie. Vanuit het noordoosten wordt dan steeds koudere maar ook drogere vrieslucht aangevoerd! #winter
EC maandag 16-01
GFS op de langere termijn overigens met heel andere en ook zachtere oplossingen door afzakkend hoog ipv Scandihoog. De operationele en control uitdraai zitten echter helemaal boven in de bandbreedte van de ensembles. Straks eens kijken wat de EC ensembles doen?! | Gewijzigd: 8 januari 2017, 09:33 uur, door Alpenweerman
GFS op de langere termijn overigens met heel andere en ook zachtere oplossingen door afzakkend hoog ipv Scandihoog. De operationele en control uitdraai zitten echter helemaal boven in de bandbreedte van de ensembles. Straks eens kijken wat de EC ensembles doen?!
Niet slecht voor zuidoosten
Wat valt vooral op is dat de leden grote eensgezindsheid tonen richting eind volgende week. Als je de neerslagsignalen kijkt, dan komen deze grotendeels overeen met de sneeuwsignalen die terugkomen in de pluim.
Zoals hierboven al geschreven, gaat de hoofrun daarna voor een hogedrukblokkade waardoor we echt in koud vriesweer zouden terecht komen. Er zijn heel wat koude oplossingen, maar de onzekerheid na de lijn neemt toe.
En dan nog enkele sneeuwkaartjes geplukt uit de laatste run. Er zitten er nog heel wat in, maar ik neem even de kaarten die het eerst terugkomen (+120u, +126u, +132u)
Wordt zeker en vast vervolgd!
GFS is ook nog verslechterd op middellange termijn... Minder NW variant maar meer west...
UKMO en het GEM gaan ook niet mee. Rond de 130 uur in ieder geval sneeuwkansen daarna waarschijnlijk weer de zachte lucht in. EC scenario lijkt voorlopig nog niet veel kans te hebben. Fingers crossed dat dat uitkomt
GFS is ook nog verslechterd op middellange termijn... Minder NW variant maar meer west...
UKMO en het GEM gaan ook niet mee. Rond de 130 uur in ieder geval sneeuwkansen daarna waarschijnlijk weer de zachte lucht in. EC scenario lijkt voorlopig nog niet veel kans te hebben. Fingers crossed dat dat uitkomt
Pluim afwachten
Niet helemaal mee akkoord dat GFS niet meegaat met ECMWF, op iets verdere termijn heb je er wel gelijk in hoor
Maar als we eerst eens kijken richting donderdag, dan volgt GFS wel
Nu al benieuwd naar de avondruns ;) Alsook het ensemble van deze run
Edit: deze run van GFS was vanaf het weekend een redelijk warme uitbijter. Hieronder de pluim (geldig voor Brussel)
| Gewijzigd: 8 januari 2017, 13:05 uur, door Sven
*Offtopic* Btw, denk dat ik hier vaker ga komen want bij "die andere site" (van de vroegere leden hier) ligt heel vaak de boel telkens plat en voel ik me ondergewaardeerd als ik foto's plaats. Dat laatste heb ik dus al afgeleerd.*Ontopic*
Volledige dagen met sneeuwdek: 7
Dagen met deels sneeuwdek: 2
Vaste sneeuw: 4 * Laatste 01-02-2019
Smeltende sneeuw: 1 * Laatste 02-02-2019
Hagel: 4
Velp 2018:
Smeltende sneeuw: 6
Vaste Sneeuw: 6
Hagel: 8
Weerlicht: 6
Onweer: 24 (1 onweersdag in Velp gemist toen ik in Duitsland was)
Velp 2017:
Dagen met sneeuwdek: 34 (waarvan 21 in januari, 6 in februari en 7 in december)
Vaste sneeuw: 12
Smeltende sneeuw: 6
Hagel: 13
Weerlicht: 6
Onweer: 21
Wie wint, GFS of ECMWF?
Zoals Stefanv in een vorige post al aangaf, zijn GFS en ECMWF vanaf het weekend elkaars tegenpolen. Terwijl GFS voor een westcirculatie opteert, laat ECMWF het net kouder worden. Bizar is dan ook dat niet enkel de hoofruns dit laten zien, maar dat ook de pluimen elkaars tegenovergestelde zijn.
Over 1 ding zijn ze het gelukkig wel eens: de komende sneeuwkansen donderdag en vrijdag
De pluim van GFS: