Vooral komende donderdag & vrijdag zullen behoorlijk fris verlopen met maxima die maar net boven het vriespunt zullen uitkomen.
Naar zaterdag en het weeken toe wordt het zachter, maar vanaf maandag wordt de onzekerheid groter. Zeker vanaf 4 januari is de spreiding heel groot te noemen, met zowel leden die voor een zacht weertype gaan als leden die voor redelijk koud weertype gaan.
Zoals gisteren al gemeld, zijn er op maandag 2 januari wel wat kansen op winterse neerslag (zowel GFS als ECMWF lieten dit reeds meermaals zien). Omdat het hier over details gaat, kunnen we hier nog weinig verder op ingaan. Belangrijkste is nu dat de neerslag blijft staan in de runs voor aanstaande maandag. Dan kunnen we later deze week en tijdens het weekend (met of zonder kater) dit gaan bekijken.
To be continued!
https://gurushots.com/Martijn.photography/photos
En deze pagina heb ik opgezet om mijn droom werkelijkheid te laten worden.
http://martijn-naar-de-usa.webnode.nl/voorwoord/
Lijkt niet de trend in de pluimen Ja de runs zijn misschien niet top, maar daarom moet je ook steeds even de pluim afwachten, zeker op langere termijn.
Vanaf 4 januari ligt de hoofdrun bij EC zowat bovenaan de pluim.
Citaat van Weatherman, dinsdag 27 december 2016, 10:42 uur Lijkt toch wel weer op te schuiven, nu pas vanaf 4 jan ? Ik zie niet in wat er opschuift, het is niet dat er al vorst of zo instond vanaf 2 januari.
De eventuele kansen op winterse neerslag staan er nog gewoon in op 2 januari hoor, dat schrijf ik ook in mijn post
Berichten samengevoegd door svenne | Gewijzigd: 27 december 2016, 11:00 uur, door Sven
-afbeelding- Nee hoor!
Pluim 15 daagse blijft erg onzeker over drie dagen kunnen we pas zeker zeggen wat het gaat worden. +10 of -20 kan het worden
Edit Stefanv: Afbeelding uit citaat gehaald. | Gewijzigd: 27 december 2016, 13:01 uur, door Stefanv
We spreken hier nog steeds over veel details (zoals ik in vorige posts al aangaf), die waarschijnlijk pas dit weekend duidelijk(er) gaan worden. Het is nu gewoon goed te noemen dat er vanalles in de runs blijft staan.
Waarom is dit een prullenbakrun??
Want de kaart die je toon doet net de bovenluchten op 850hPa dalen tot -7 graden. Helemaal niet verkeerd als je het mij vraagt. Mooie stroming vanuit het noord(westen). Maar die termijn is wel te ver.
Edit: ook altijd even de pluim afwachten hé
| Gewijzigd: 27 december 2016, 20:33 uur, door Sven
Waarom is dit een prullenbakrun??
Want de kaart die je toon doet net de bovenluchten op 850hPa dalen tot -7 graden. Helemaal niet verkeerd als je het mij vraagt. Mooie stroming vanuit het noord(westen). Maar die termijn is wel te ver.
Edit: ook altijd even de pluim afwachten hé
Inderdaad geen prullebak run. De moddellen zoeken ook na de juiste posities. Tis inderdaad lastig winterweer na 5 dagen te voorspellen.
De pluim van EC zal denk ik fractie kouder worden.Ook is de WC niet aan de orde er is wel potentie die we in de gaten moeten houden!
Heb even een lijntje geplaatst tot waar het temperatuurverloop min of meer duidelijk is, daarna kan het werkelijk alle kanten uit. De hoofdrun ligt vanaf hier trouwens ook bovenaan de pluim. Zo blijft het natuurlijk wel leuk om te volgen
Onze weerkaarten stonden echter niet stil en er is nogal wat tumult lijkt het aangezien de winter de ene keer wel lijkt te komen en de andere keer niet.
Laat er overigens geen misverstand over bestaan maar van standvastig winterweer met echte lage temperaturen is absoluut (nog) geen sprake.. niet op korte en niet op lange termijn.
Toch gaat er wel iets behoorlijk veranderen en dat is dat we nu meer richting de welbekende "vuile winter" lijken te gaan.
Volgende week gaat een week worden met sneeuw,regen , sneeuw en nog eens regen.. volgorde waarmee het begint is nog niet gezegd
Ik denk ook dat het volgende week zeker wel eens wit zou kunnen worden maar hoe uitgebreid dat is op dit moment nog echt niet te zeggen..
varieert van heel Nederland tot lokaal ..
Het is wel jammer aangezien we hele mooie getallen zien in de voorwaarden voor sneeuw.. echter de temperatuur en de drukgebieden werken niet mee dus een echte richting waar het heen gaat is nog heel erg onduidelijk.
hieronder een paar kaartjes waarop je kan zien wat ik bedoel..
Hieronder zie je de punt van dat lagedruk gebied dat "sort of " voor de koude kan zorgen bij ons.. Hoe snel dit zich verplaatst en hoe diep deze punt zich over de Benelux gaat uitspreiden zal mede bepalen hoeveel sneeuwval er zal zijn.
Kijk hieronder eens naar de 850hPa temp kaart.. temps van -8 boven de Benelux.. ( ruim voldoende voor sneeuwval)
Theta-A onder de 12.
En dit soort kaarten hebben we eigenlijk de hele week..
Dus het gaat zeker een leuke week worden en misschien hebben we volgende week eindelijk eens die lang verwachte sneeuw die misschien ook zelfs kan blijven liggen
Hieronder nog even als laatste de EC pluim.. die is echt weer aan het bijtrekken ( richting meer kansen op kou )
Persoonlijk vind ik het een zeer goede pluim..( even met de gedachte van wat we hadden elke keer)
Ow en een leuk weetje ( Weerplaza kwam er mee)
Het schijnt dat we vandaag de hoogste luchtdruk hebben van de laatste 9 jaar...( ik wist het ook niet )
Linkje : December met recordhoge luchtdruk
Weerstation Loosduinen gaf aan vandaag 1044.0 hPa aan
Toch een leuk record | Gewijzigd: 28 december 2016, 11:46 uur, door Callie-P
Al met al zijn de sneeuwkansen bij zowel het GFS als ook het ECMWF reeel en zelfs de vorming van een sneeuwdek(je) is niet uitgesloten. Algemeen geldt hoe verder landinwaarts en "hoger" hoe groter de kans daarop. Interessant wordt het dan in het verdere verloop wanneer een apart laagje richting N-Dld koerst. Deze koers hoeft maar een paar honderd kilometer te veranderen en voor je het weet heb je dan een pak sneeuw om de oren!
Wordt vervolgd.............. | Gewijzigd: 28 december 2016, 11:54 uur, door Alpenweerman
source: weer.nl
Edit Callie-p : komt mooi overeen met wat ik en zojuist Johan geschreven heeft.. zou het dan toch | Gewijzigd: 28 december 2016, 12:06 uur, door Callie-P
source: weer.nl
Edit Callie-p : komt mooi overeen met wat ik en zojuist Johan geschreven heeft.. zou het dan toch
Zij achten de kans klein, is dat omdat ze safe willen spelen met hun verwachting ?
Edit Callie-p : Het kan alle kanten op en idd wij kunnen hier veel meer schrijven dan weer.nl of bijvoorbeeld het KNMI.
Zodra bijvoorbeeld het KNMI mee zou doen en ze zitten er dan naast dan valt heel NL over ze heen dus vandaar dat de "officiele" instanties altijd voorzichtiger moeten zijn.. het is jammer want ik denk dat men daar ook graag " de wens" zou schrijven | Gewijzigd: 28 december 2016, 12:28 uur, door Callie-P
https://gurushots.com/Martijn.photography/photos
En deze pagina heb ik opgezet om mijn droom werkelijkheid te laten worden.
http://martijn-naar-de-usa.webnode.nl/voorwoord/