Ach, weer eens wat anders dan lange tijd wakker liggen door treintoeters.
Zendmast Overveen
Update 16.35 uur: Vermoedelijk gaat het toch niét om de kenmerkende zendmast zoals hierboven aangegeven. De C2000 communicatiemast, waarvan de hulpdiensten gebruikmaken, staat verderop bij Bloemendaal aan Zee:
---------
HAARLEM Veel Haarlemmers zijn zich vannacht rot geschrokken van de enorm hevige onweersbui die boven de stad hing. Die zorgde voor zoveel natuurgeweld dat huizen trilden en veel mensen zelfs dachten dat er een bom was afgegaan.
Op Facebook is vooral de klap van even na 02.00 uur het gesprek van de dag. "Was dat echt een gewone onweersklap?", vraagt iemand zich af.
Lees ook: Na bliksem je auto ontladen? Nee! 6 fabeltjes over onweer (RTVNH)
"Trillend in bed", zegt iemand anders. "Echt bizar." En weer iemand anders reageert met: "Jeetje, het leek wel een aanslag. Ik vloog omhoog."
Lees ook: Blikseminslag veroorzaakt brand in woning: "Stukken hout vlogen door de lucht" (RTVNH)
Een woordvoerder van de politie laat weten dat de bliksem is ingeslagen in de antennemast aan de Zeeweg in Overveen. Die wordt onder meer gebruikt voor communicatie van de hulpdiensten, het systeem lag daardoor even plat.
RTVNH | Gewijzigd: 2 februari 2017, 09:53 uur, door Joyce.s
https://youtu.be/W42ZYL_1Ntk
dit was Amsterdam 4 jaar geleden . dat dreunde zelfs 10 kilometer noordelijker
1:15 min en 2.28 min
| Gewijzigd: 19 november 2016, 21:23 uur, door niksnut
Een bijzonder weekje dus voor de omgeving van Haarlem, met zoveel onweer, storm en hagel. | Gewijzigd: 20 november 2016, 18:47 uur, door Justin
Ik weet dat het al een oud topic is maar ben toch nieuwsgierig.
Zou het kunnen zijn dat dit een bliksem inlag is geweest in de buurt van de stadsschouwburg?
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Groet,
| Gewijzigd: 25 april 2017, 13:15 uur, door Norby
Zou het kunnen zijn dat dit een bliksem inlag is geweest in de buurt van de stadsschouwburg?
Groet,
Zie de inleidende tekst die Justin hierover erbij gepost heeft....Het zou gaan om de antennemast in Overveen
Wellicht dat daar eveneens een inslag heeft plaatsgevonden. De in de startpost omschreven inslag had volgens de politie echter plaats langs de Zeeweg of Bloemendaal, de Stadsschouwburg is daar net iets te ver vandaan. Gezien de lightningmaps screenshot zou het goed kunnen dat er in het centrum eveneens een inslag geweest is.
De inslag in mijn latere reactie was zonder twijfel in Haarlem Noord en heeft nog een lange nasleep gehad. Zo is er bolbliksem in een kleine kantooraanbouw gemeld door één van de bewoners, deze zou korte tijd zichtbaar zijn geweest en vervolgens voor een 'explosie' hebben gezorgd en een hoop schade aangericht. Bij tientallen woningen in hetzelfde of aangelegen huizenblok zijn huishoudelijke apparaten verloren gegaan (van tv's tot tuinverlichting). Bij meerdere woningen lagen de stopcontacten in de huiskamer en zaten er zelfs gaten in de muren/plafonds van tuinhuisjes. Ook een grote boom was flink aangetast en is inmiddels verwijderd.
Maakt weer duidelijke dat iedere inslag een gevaarlijke kan zijn, ook in buien met een relatief lage activiteit. | Gewijzigd: 25 april 2017, 15:32 uur, door Justin
Groet,
Zie de inleidende tekst die Justin hierover erbij gepost heeft....Het zou gaan om de antennemast in Overveen
Daar onder staat update gaat toch niet om de mast | Gewijzigd: 26 april 2017, 18:51 uur, door Norby