Mooi toch! Inderdaad ook die rijpdagen ja, was ik even vergeten, maar dat is ook altijd zo prachtig. Met die mooie blauwe luchten. Ik heb dan niet geschaatst maar wel even op het ijs gestaan. Nu wil ik graag toch nog wel even een dik pak sneeuw voor wat ouderwetse sneeuwactiviteiten, dan in februari graag.
Ik snap het deels wel, een graadje of tien is na die kou ook best wel lekker. Maar vergeet niet dat de zachtere dagen in deze periode vaak geen mooi weer dagen zijn dus terrasjesweer wordt het dan niet. Dus grijs nattig weer. Persoonlijk vind ik dat saai weer. Toch liever dan koud weer met een strakblauw luchtje.
wel weer even wennen dit weer.maar ik vind het wel best want vanaf einde november is het al elke keer een jojo effect.
ik neem het maar zoals en ook lees ik nog berichten van mensen die het NOG niet welletjes vinden.mensen zijn zeker vergeten dat de afgelopen winters niets waren en zijn nu NOg niet tevreden.ben zelf blij het alweer langer licht wordt.dus gaan de goede kant op.sorry voor de koukleum liefhebbers,maar ik heb het er helemaal mee gehad dat ge jojo gedoe.
Hoewel feitelijk juist, ben ik het niet eens met deze opmerkingen, omdat de dagelijkse gemiddelde, minimale of maximale temperatuur altijd een spreiding heeft rond een gemiddelde. Een voorbeeld : voor 3 februari is het langjarig gemiddelde (de Bildt) 3,54 C, met als minimum gemiddeld 1,03 C en als maximum 6,14 C. Dit langjarig gemiddelde wordt (thans) berekend over de jaren 1981 t/m 2010. De mate van spreiding kan worden weergegeven met de standaarddeviatie; deze bedraagt door de grote variatie van jaar tot jaar maar liefst 3,9 graden.
Wat wil dat zeggen:
- Er is een kans van 68% dat de gemiddelde tempratuur op 3 februari tussen de waarden -0,4 en + 7,4 graden C ligt.
- De kans op een waarde tussen -4,3 en + 11,3 graden C ruim 95% is
- Er maar 5% kans is op een gemiddelde dagtemperatuur van minder dan -4,3 C of meer dan +11,3 C
Meer relevant is om de gemiddelde temperatuur over een hele maand te bekijken; voor de maand januari komt de gemiddelde temperatuur uit op +1,6 C, waarbij het langjarig gemiddelde + 3,3 C bedraagt. De mate van spreiding is veel geringer over het langjarig gemiddelde, namelijk ongeveer 0,5 graden Celsius. Met de zelfde redenatie is er dus een kans van minder dan 5% dat de tempratuur over januari minder dan +2,3 C bedraagt. We zouden dus moeten spreken van een (tamelijk) koudere dan normale maand januari.
We kunnen ook de gehele winter tot nu toe bekijken, we krijgen dan het volgende beeld: gemiddelde temperatuur deze winter tot nu toe: + 3,1 C en een langjarig gemiddelde van + 3,4 C. De mate van spreiding is 0,6 graden Celsius, zo dat de winter over de eerste twee maanden gerekend binnen het interval valt waarbinnen 68% van de winterjaren vallen (2,8-4,0 C).
Helaas, het is niet anders, maar we zijn met een vrij normale winter bezig met nog 1 maand te gaan …..
de verwachte kou die eraan kan komen ,weersvrouwtje Harma ,van regio noord .
had het al over schaatspret met snaaie .
zijn er al sneeuwkans kaartjes ????
word weer spannend de komende week /weken
Helaas? Ik denk dat we hier allemaal blij mogen zijn met een vrij normale winter na de te zachte winterse die we achter de rug hebben
Helaas? Ik denk dat we hier allemaal blij mogen zijn met een vrij normale winter na de te zachte winterse die we achter de rug hebben
Je hebt gelijk, maar in de hoop op uitzonderlijk weer of temperatuur extremen is het goed om te zien dat we, over langere tijd gemeten, niet zo veel afwijken van een normale temperatuur. Let maar eens op de dagelijkse berichtgeving; het is altijd 'warm' of 'koud' voor de tijd van het jaar. Logisch zou ik zeggen, met de (grote) dagelijkse spreiding is het bijna nooit precies de gemiddelde temperatuur.
Alsjeblieft.... als we toch al zo van koude houden in de winter.... hou het hoofd koel en wacht rustig de prognoses af. Des te minder teleurstelling. Toch?
'stoplicht kan wel van rood af lijkt mij'
'stoplicht kan wel van rood af lijkt mij'Net als twee weken geleden waarbij alle weermannen en vrouwen al hun winter en schaatsberichten moesten terugdraaien.
Dat kan een keertje gebeuren maar nog een keer de plank mis slaan zal wel erg ongelukkig zijn.
Ik reken nergens op en zal de berichten hier in de gaten houden.
Betrouwbaarder dan het TV weerbericht.