Even mezelf voorstellen: ik ben Bonne, woon in Wijk bij Duurstede en ben 37 jaar. Sinds m'n jeugd al gefascineerd door onweer en met name tornado's. Vorig jaar en dit jaar ben ik naar de VS geweest om een week te chasen en nu vrees ik voor de rest van m'n leven verslaafd. =) wat een heftig weer hebben we daar meegemaakt! En daar eindelijk m'n eerste drie tornado's gezien.
Nu probeerde ik vorig jaar ook een aantal malen te chasen in Nederland. Nog afgezien van dat het hier natuurlijk onmogelijk druk is, zeker als het gaat regenen, lijkt het nog een stuk moeilijker om de juiste informatie bij elkaar te krijgen. Dus ik vroeg me af welke informatiebronnen jullie gebruiken. In de VS heb ik gebruikt:
SPC-site voor convective outlooks en observations
Pivotalweather voor weermodellen en soundings
Radarscope voor realtime weergave neerslag en velocity
Nu heb ik nog geen enkele Nederlandse site gevonden die modelinformatie weergeeft (van verschillende modellen, niet alleen het GFS) en soundings ter beschikking stelt. Ik zou verwachten dat het KNMI dit doet (daar betalen we tenslotte belasting voor) maar die site is hopeloos.
En een buienradar a la radarscope die meer weergeeft dan alleen neerslag, en bij voorkeur in een app, ben ik ook nog niet tegengekomen.
Ik ben benieuwd wat jullie allemaal gebruiken! En hopelijk tot ziens onder de meso.
Groet Bonne