Mi blijft het zaak (en boeiend) om deze wel degelijk mee te nemen in de evaluaties en dus niet te laten voor wat het is!
Voor wat betreft de modellen is het zaak om de globale ontwikkelingen in de gaten te houden en te kijken wat de troggen en ruggen gaan doen. We zien, mede door de zwakke PV, een toenemend neiging tot blokkade(s) dan wel een meridionaal stromings patroon. Ook dat betekent voor onze contreien nog niet meteen dan wel automatisch winter. Immers het ligt er maar net aan welke posities de rugggen en troggen gaan innemen. Dat dat soms nauw luistert kunnen we deze dagen aan den lijve ondervinden!
Citaat van Callie-P Kortom laten we de vortex maar even rusten want die gaat volgens de huidige runs geen ssw of split opleveren.. ( wat niet is kan natuurlijk nog komen maar ga er op dit moment maar even niet vanuit dat dit op korte termijn gebeurt. (<1 maand) GEFS model begint andere dingen te zien in begin december ( en staat niet alleen hierin ook niet meer als "subrun")
| Gewijzigd: 24 november 2016, 16:44 uur, door Jenss
Een erg groot verschil tussen GFS en ECMWF:
Er blijft inderdaad een aardig verschil 0 graden in die 3 nachten of -3 tot -5 Moeten ook niet vergeten dat begin november ook lekker fris waren.
En het is pas eind november, het kan alle kanten op en de WC zit er toch niet in!
edit svenne: vorige citaat en afbeelding verwijderd
Voor het beeldde NOA en OA, hoe negatiever des te kans op blokkades en eventueel kouder weer!
Na een beetje positief gaat hij weer negatief, !!
Berichten samengevoegd door svenne | Gewijzigd: 24 november 2016, 17:18 uur, door Sven
Uit het archief. 5 december 2012.
En de verwachting van GFS voor 5 december 2016
Na Woensdag tijdelijk zachter, daarna is alles mogelijk! Is wel de pluim van Noord Oost Nederland. Niet dat het slecht is, maar als je er overheen leest en denkt dat het midden Nederland is, ben je over 5 dagen teleurgesteld denk ik
Goeie opmerking, maar veel teleurstelling kan er niet zijn toch, graad of 5 en s'nachts wat vorst?
Goed, voor de volledigheid de pluim van het midden (eigenlijk amper verschillen hoor met Noord-Oost).
Na een frisser weertype van 2 dagen begin volgende week, terug naar temperaturen rond normaal voor de tijd van het jaar. Van winterweer is zeker nog geen sprake.
Edit svenne: link aanklikbaar gemaakt | Gewijzigd: 25 november 2016, 15:29 uur, door Sven
zie eens
Ik kan mij herinneren dat het ecmwf een maand van te voren ook een koud begin van november voorspelden. En dat kwam uit . Het is dus wel degelijk betrouwbaar
Kijken of ze nu weer gelijk krijgen met deze verwachting.
Ik doe dit jaar niet aan winterverwachtingen:
Judah Cohen, ECMWF, Met Office, ze kunnen me allemaal de boom in.
De temperatuurafwijkingen op het noordelijk halfrond hebben zich nog nooit eerder zo persistent voorgedaan.
Geen enkel model, hoe gerenommeerd ook heeft nog "SKILL" in deze nieuwe situatie.
Daarmee zijn we aangeland op een terrein waarop we ons nog niet eerder hebben begeven!
De kans dat we met extremen te maken krijgen is net zo groot als de kans dat het allemaal wel met een sisser afloopt.
Ik zal er niet van staan te kijken!
Sprokkel nu maar weer rustig verder op de LT-kaarten.
edit Callie-p : dit is niet over jouw post, maar geldt voor een aantal boven deze (verwijderde) posts..gaarne geen slow chat hier...we hebben een mooie chatbox hiervoor. | Gewijzigd: 25 november 2016, 20:06 uur, door john setov
But I love you anyway