EC ziet ook even dat Hoog ten NNO van ons maar dan ook weer weg
| Gewijzigd: 22 november 2016, 08:26 uur, door Verwijderde_gebruiker_04
Jawel hoor, ik zie de winter duidelijk staan op pluim, namelijk donderdag 1 december
Het wordt wel een stukje frisser dan normaal voor de tijd van het jaar, maar iedereen wil hier precies weeral op de schaats of slee Hou er rekening mee dat het nog maar 22/11 is en dat we nu nog maar richting begin december kunnen beginnen kijken.
Edit: even de langjarige gemiddelden hieronder (minimum en maximum temperatuur)
| Gewijzigd: 22 november 2016, 09:51 uur, door Sven
Edit Joyce: Zou je informatie bij het kaartje kunnen zetten, zodat degenen onder ons die iets minder van het weer weten, ook weten waar ze naar kijken. B.v.d | Gewijzigd: 22 november 2016, 14:39 uur, door Joyce.s
Goed begin van een mooie periodore een WC zit er voorlopig ook niet in Straks pluim van ECMWF maar ff checke! Denk dat deze kouder wordt dabn vanmorgen!!
Op zaterdag 3 december trekt een neerslaggebied het westen van Nederland binnen
Hierbij worden basiswaarden voor sneeuwval behaald bij een temp van -6 a -7 op het 850 hpa vlak
Bovenluchttemperaturen op het 500 hpa vlak gaan hierbij richting de -40 graden.
Morgen zullen de kaarten er ongetwijfeld weer iets ander bijliggen maar het geeft aan dat er een koudere periode zit aan te komen,
Ook wat verder in deze run blijft de koude bovenlucht aanwezig boven nederland wat ervoor gaat zorgen dat de temperaturen onder normaal kunnen komen te liggen. Wordt vervolgd...
Oper laat in enschede wel ijsdagen zien
| Gewijzigd: 23 november 2016, 13:29 uur, door JOHNNY123
| Gewijzigd: 23 november 2016, 23:54 uur, door Verwijderde_gebruiker_04
Eerst heel kort over de Polar split/SSW waar men het over heeft. ik heb volg een beetje de forums die over de stratosphere gaan en men is daar op dit moment er niet meer overtuigd van dat er een split in de pijplijn zit. Men heeft het nu meer over een displacement van de vortex dan van een split..
Nou wat wil dat zeggen.. heel simpel.. ze denken dat de vortex zich gaat verplaatsen meer richting siberie.
De laatste runs geven op dit moment geen split aan van de vortex.
Daarnaast wil ik ook meegegeven dat het niet zo is dat er per definitie koud weer bij ons komt als er een split is.. het hangt ervanaf hoe de split zich verdeelt.. wat voor drukgebieden er zijn enz enz.
Kortom laten we de vortex maar even rusten want die gaat volgens de huidige runs geen ssw of split opleveren.. ( wat niet is kan natuurlijk nog komen maar ga er op dit moment maar even niet vanuit dat dit op korte termijn gebeurt. (<1 maand)
Dan de modellen..
Ook hier zie ik de mooiste kaarten in de posts voorbijj komen ..echter dit zijn vaak de klapppers.. almost whishfull thinking kaarten.
Een trend die ik op dit moment zie is dat laag steeds meer terein wint en dat de lagedruk gebieden ook steeds groter worden.
Zelfs zo dat we op een gegeven moment een mooie zuidwestelijke aanvoer krijgen..
Hieronder een kaartje ( wel lange termijn maar het is wel een situatie die steeds blijft terug komen)
Je ziet hier lagedruk boven west Europa en Nederland krijgt haar wind uit het zuidwesten.. ( dat verschuift wel met de lokatie van de kern van het laag.. maar goed warme lucht komt onze kant uit.
dan nog even het sneeuwkaartje van dfromdwg.. je hebt hier een leuk kaartje gepakt maar kijk eens naar de kaarten van de laatste run..
850hPa ( 1500 meter hoogte) met veel te hoge temps.. ( in de run die jij gebruikte waren ze ruim onder de -5)
even voor de meelezers.. deze kaart moet donkerblauw zijn kouder dan -5
en kijk hier eens naar de 2 mtr temps kaart voor die dag.. 8 graden..
Ik hoef denk ik niet uit te leggen dat er zo geen sneeuw kan vallen.
dan ook even de 10 daagse pluim van het KNMI.. is ander modelletje .. maar ach.. hier zie je dezelfde trend..( en ja er zijn leden onder nul.. maar het over-grote deel zit (ruim) boven nul..
Nu wil ik echt niet alle winterhoop de kop indrukken de komende tijd.. want ik denk dat de komende periode een periode zal zijn met veel wisselvalligheid waarbij de temperatuur een paar dagen wat laag is maar daarna weer omhoog gaat...dus een keer een dag met natte sneeuw zou best kunnen.
Ik verwacht zo met de modellen niet dat we in december weer richting record hoogtes gaan met onze temperaturen, maar ik denk dat de eerste helft van december zo rond de 5 graden tot 8 zal aanhouden..(beetje op basis wat ik in de runs zie)
Maar echt standvastig winterweer zie ik niet gebeuren op een termijn binnen de 10 dagen en ook zie ik uberhaupt geen opbouw naar stabiliteit.
we gaan het zien !
Succes met posten u allen.. I watch you
| Gewijzigd: 24 november 2016, 00:06 uur, door Callie-P
Eerst heel kort over de Polar split/SSW waar men het over heeft. ik heb volg een beetje de forums die over de stratosphere gaan en men is daar op dit moment er niet meer overtuigd van dat er een split in de pijplijn zit. Men heeft het nu meer over een displacement van de vortex dan van een split..
Nou wat wil dat zeggen.. heel simpel.. ze denken dat de vortex zich gaat verplaatsen meer richting siberie.
De laatste runs geven op dit moment geen split aan van de vortex.
Daarnaast wil ik ook meegegeven dat het niet zo is dat er per definitie koud weer bij ons komt als er een split is.. het hangt ervanaf hoe de split zich verdeelt.. wat voor drukgebieden er zijn enz enz.
Kortom laten we de vortex maar even rusten want die gaat volgens de huidige runs geen ssw of split opleveren.. ( wat niet is kan natuurlijk nog komen maar ga er op dit moment maar even niet vanuit dat dit op korte termijn gebeurt. (<1 maand)
Dan de modellen..
Ook hier zie ik de mooiste kaarten in de posts voorbijj komen ..echter dit zijn vaak de klapppers.. almost whishfull thinking kaarten.
Een trend die ik op dit moment zie is dat laag steeds meer terein wint en dat de lagedruk gebieden ook steeds groter worden.
Zelfs zo dat we op een gegeven moment een mooie zuidwestelijke aanvoer krijgen..
Maar echt standvastig winterweer zie ik niet gebeuren op een termijn binnen de 10 dagen en ook zie ik uberhaupt geen opbouw naar stabiliteit.
we gaan het zien !
Succes met posten u allen.. I watch you
@Callie-P, dank voor je uiteenzetting
Vwb de Polar Vortex (SSW, displacement en evt split en de gevolgen ) heb ik al eerder mijn standpunt desbetreffend gegeven en oa ook via deze link nog eens na te lezen- Polar Vortex - Voorspellende waarde -
Daarbij nogmaals de slotopmerking - ."Last but nog least moeten vervolgens de puzzel stukjes voor onze contreien nog wel even goed vallen (exacte positie van de sturende drukgebieden) Gaat dit gebeuren dan zullen we in de loop van december gaan evolueren naar markant kouder WINTER weer!"
Mi blijft het zaak (en boeiend) om deze wel degelijk mee te nemen in de evaluaties en dus niet te laten voor wat het is!
Voor wat betreft de modellen is het zaak om de globale ontwikkelingen in de gaten te houden en te kijken wat de troggen en ruggen gaan doen. We zien, mede door de zwakke PV, een toenemend neiging tot blokkade(s) dan wel een meridionaal stromings patroon. Ook dat betekent voor onze contreien nog niet meteen dan wel automatisch winter. Immers het ligt er maar net aan welke posities de rugggen en troggen gaan innemen. Dat dat soms nauw luistert kunnen we deze dagen aan den lijve ondervinden!
| Gewijzigd: 24 november 2016, 01:15 uur, door Alpenweerman