Over welke termijn spreek je dan? Want dat is met niet geheel duidelijk aan de hand van dit kaartje, betreft dit eerder december of ergens eind februari?
Dit kan uitmonden in een fase in December ; de ontwikkelingen (als gunstig) zitten 2 a 3 week later gemiddeld (natuurlijk moet je de ontwikkelingen wel per dag blijven volgen om er iets over te kunnen zeggen ; deze ligging is gunstiger van de PV voor kou dan andere die we nu te pakken hebben (WC-straalstroomligging)
Edit svenne: ok bedankt voor de duidelijkheid! Misschien handig dat je dit mee opneemt in je posts zodat het voor al onze lezers duidelijk is Voor velen is dit nu wat Chinees
Edit 2: vorige citaten hoef je niet mee te nemen in je quote heb deze even voor je verwijderd | Gewijzigd: 11 november 2016, 23:07 uur, door Verwijderde_gebruiker_04
Echter de ontwikkeling in de PV van een week later geven het volgende scenario: een afgesplitst PV gedeelte - dat ga ik eerst verder volgen maar winterkansen komen in de buurt richting December (natuurlijk met de juiste ontwikkelingen)
Op dit moment zitten we op het goede spoor in iedergeval (in het model het rechter rijtje). Er is zelden zoveel sneeuw gevallen op het noordelijk halfrond begin november, daarnaast is de tempratuur in midden-Rusland tientallen graden lager dan het normaal hoort te zijn (zoals in de tempratuurplaatjes van W. in Erland laten zien), en bouwt zich daar ondertussen een flink hogedruk gebied op, las ergens op twitter dat deze eerdaags op 1070 mb boven Kazakhstan uitkomt. Dus ik heb goede moed voor de komende winter!
Judah Cohen doet wekelijks een update over de laatste ontwikkelingen op de volgende site (=> https://www.aer.com/science-research/climate-weather/arctic-oscillation ) dus ik raad iedereen aan om daar ook wekelijks een kijkje te komen nemen!
Daarnaast heb ik nog ff een vraag aan 'dfromdwgn' of aan iemand anders die het me kan uitleggen: Judah Cohen gebruikt vaak de grafiek die jij ook zojuist heb geplaatst de Zonal Mean Zonal Wind en dan worden er vaak de term WAFz Pulses bij uitleg gebruikt. Wat betekent dit? Ik weet natuurlijk hoe de drukverdelingskaarten werken op verschillende niveaus (van 1000 hpa tot 10 hpa) en hoe de polar vortex werkt. Maar ik kom er maar niet uit met die WAFz pulses en dat soort grafieken. Aangezien deze kaarten wel van belang zijn voor het voorspellen van het winterweer denk ik dus dat ik deze vraag dus het beste hier kan stellen.
Een goede uitleg over de ontwikkelingen rond die WAFz met bijbehorende grafiek met betrekking op de komende winter is dus bij mij en ik gok ook bij veel anderen op dit forum zeer welkom. | Gewijzigd: 12 november 2016, 10:12 uur, door C.A.D.
Daarnaast heb ik nog ff een vraag aan 'dfromdwgn' of aan iemand anders die het me kan uitleggen: Judah Cohen gebruikt vaak de grafiek die jij ook zojuist heb geplaatst de Zonal Mean Zonal Wind en dan worden er vaak de term WAFz Pulses bij uitleg gebruikt. Wat betekent dit? Ik weet natuurlijk hoe de drukverdelingskaarten werken op verschillende niveaus (van 1000 hpa tot 10 hpa) en hoe de polar vortex werkt. Maar ik kom er maar niet uit met die WAFz pulses en dat soort grafieken. Aangezien deze kaarten wel van belang zijn voor het voorspellen van het winterweer denk ik dus dat ik deze vraag dus het beste hier kan stellen.
Een goede uitleg over de ontwikkelingen rond die WAFz met bijbehorende grafiek met betrekking op de komende winter is dus bij mij en ik gok ook bij veel anderen op dit forum zeer welkom.
Ik zal me er in gaan verdiepen - tis een zeer interessante materie
Dit is wat we zagen in de laatste fase van oktober WAFz
| Gewijzigd: 12 november 2016, 15:18 uur, door Verwijderde_gebruiker_04
Zo moelijk is het nu ook weer niet hoor, veel is gewoon terminolôgie.
Volgens mij hebben we er ooit al wel eens aandacht aan besteed. Zo niet dan wordt het weer eens tijd
Helaas op dit moment geen tijd, zo werken.
Even kort
Vwb de Wave activity (golfpatroon) het volgende. Stel de NH jetstream eens voor als een snel voortbewegende golf. Je kunt je voorstellen dat deze golf toeneemt in kracht en ook ampitude en uiteindelijk, net als in zee kan gaan breken. Dit kan bv veroorzaakt worden door hoge bergen (Rocky Moutains) Vervolgens wordt de golf als het ware gedwongen op in verticale beweging te gaan verlopen. Uiteindelijk zal de golf over de top gaan en breken. (net als een golf die op een eiland (strand) dendert en zelfs terug slaan (retrograd worden)
Bij het thermische Siberische hoog gaat dit ook gebeuren, eigenlijk is het een "eiland" in de atmosfeer waar de golf tegen op wordt gestuwd. Is de golf hoog genoeg dan zal deze breken (over de top gaan) Dit afbreken gebeurt vervolgens hoog in de hogere atmosfeer. Tevens wordt met de golf(top) met een bepaalde kracht een hoeveelheid warmere lucht tot in de tropopauze en lagere stratosfeer gepompt waardoor de boel daar als het ware een warmte inkectie krijgt. (Wave activity flux - WAF)
Overigens kun je het golfgetal bepalen. Tel het aantal troggen en ruggen en je hebt het. Wave I is dus 1 top en 1 dalgolf, Wave II zijn 2 ruggen en 2 troggen etc etc. Golven kunnen elkaar weer versterken en afzwakken! Hoe meer golven hoe langzamer "horizontale" verplaatsing met zelfs uiteindelijkeens stilstand of terugstroming (retrograde stroming / blokkade)
Zo, nu snel weg.... (later meer daar over)
| Gewijzigd: 13 november 2016, 10:31 uur, door Alpenweerman
Zo moelijk is het nu ook weer niet hoor, veel is gewoon terminolôgie.
Volgens mij hebben we er ooit al wel eens aandacht aan besteed. Zo niet dan wordt het weer eens tijd
Helaas op dit moment geen tijd, zo werken.
mss is deze link eens leuk om te bekijken: http://www.wmo.int/pages/prog/arep/wwrp/new/wwosc/documents/gabriel_wolf_wwosc.pdf
| Gewijzigd: 13 november 2016, 20:44 uur, door Justin
edit svenne: bron van dit kaartje? welk model? legende staat er ook niet op? geldig voor wanneer? Kan je dit even aanpassen aub
Kaart is geldig rond 28nov2016
Bron is: http://old.wetterzentrale.de/topkarten/fsenseur.html; legenda vermelding zal kijken of dat lukt bij het invoegen...... | Gewijzigd: 13 november 2016, 21:56 uur, door Verwijderde_gebruiker_04
Citaat van dfromdwgn Prognoses richting einde van de maand en begin December geven meer Hogedrukinvloeden op het noordelijk halfrond Daarnaast ziet de bovenstaande prognose van ECMWF er hoopvol uit, alleen moet hier wel een kanttekening bij geplaats worden (denk ik). Ik heb namelijk al genoeg uitdraaien gezien (vooral bij GFS) waarbij inderdaad deze drukverdeling voorspelt wordt, maar er geen kou aangevoerd wordt. In dit geval kan het 'blauwe' lagedrukgebiedje net zo goed de warmte uit noord-afrika naar Nederland toe blazen. En indien de voorgeschiedenis niet goed is, zou de kou bij West-rusland ook weer wegblazen kunnen zijn, waardoor we even goed nog geen echte kou in Nederland hebben. Het moet natuurlijk allemaal maar net goed vallen.
Om positief te eindigen wil ik wel ff zeggen dat deze kaart natuurlijk een ding zeker duidelijk maakt, namelijk: een flink meanderende stromingspatroon, ookal betekent dat niet dat we geheid koud weer krijgen, het betekent wel dat we met 1-0 voorstaan. Want het ziet er naar uit dat we niet op een westcirculatie hoeven te rekenen. Ik ga dus hoopvol december in. | Gewijzigd: 13 november 2016, 11:54 uur, door C.A.D.
Dit laat zien waarom afwijkingen in de PV mij zo interesseren - een afwijking kan uitgroeien (in de winter) tot leuke winterfases. Een voorbeeld komt in de komende dagen naar voren:
Plaatje 1 komt met een bekende "WC" zoals we dat noemen en laat geen kans op winterse opbouw zien (heb in een eerdere post al vermeld) : Wintersweer niet eerder dan na 25e deze maand maar ik denk wel een Winterse start December - het verdere verloop wordt spannend
Plaatje 2 : Een verstoring lijkt in de maak - dus opbouw van blokkade gebieden waardoor koude lucht uit de troposfeer een weg probeert te zoeken
Dit komt door de "opwarming" welke je ziet gebeuren in de lichte gekleurde gebieden boven Azie : slechts -35 tov de PV tussen -75/-80
De uitwerking wordt dan geen zonal flow bij ons (of tewel geen WC) maar een meer golvend patroon "meridional flow"
De prognose komt dan uit op een negatieve ZONAL MEAN U WIND of te wel dit geeft kans op WINTER
Toch is het niet alles nog maar daarover binnenkort meer
See you soon
| Gewijzigd: 14 november 2016, 16:42 uur, door Verwijderde_gebruiker_04
60N Zonal Mean Zonal Wind
| Gewijzigd: 14 november 2016, 17:35 uur, door Verwijderde_gebruiker_04
edit svenne: kan perfect hoor hier daar dient dit topic net voor om winterverwachting te posten. Staan hier ook algemene verwachtingen tot en met februari | Gewijzigd: 14 november 2016, 19:51 uur, door Sven
Hi dat begrijp ik maar dat is mijn werk omdat wat ik bespreek een tussenfase kent van 2 a 3 week ; ik wil graag met jullie samen natuurlijk zien of die prognoses ook uitkomen
Hi dat begrijp ik maar dat is mijn werk omdat wat ik bespreek een tussenfase kent van 2 a 3 week ; ik wil graag met jullie samen natuurlijk zien of die prognoses ook uitkomen
In ieder geval laat een significant deel van de gfs leden wel een dergelijke groenlandblokkade zien, maar goed het blijft extreem lange termijn en het moet natuurlijk allemaal goed vallen willen we de kou echt hier krijgen. Het is zeker interessante materie. | Gewijzigd: 14 november 2016, 20:48 uur, door Jenss
Misschien heeft iemand hier uitleg van over positie van hogedruk etc.
De posities van Hogedruk na deze week ; eerst zien we depressie inloed (WC) groot nabij W Europa ( zondag mss stormkansen) - erna komen andere patronen langzaam op stoom maar dan zien we December op de kalender