Te volgen op http://www.art-of-thunders.nl/weer/waarschuwingen/sneeuwradar/
Daarbij kan ik melden dat ik de eerste sneeuw van dit seizoen gezien heb, wel helaas in de vorm van een mix van regen en natte sneeuw ^^
http://www.facebook.com/ArtofThunders/videos/664946210330284/
Site: http://www.art-of-thunders.nl
Twitter: @LeonEikenaar
Daarbij kan ik melden dat ik de eerste sneeuw van dit seizoen gezien heb, wel helaas in de vorm van een mix van regen en natte sneeuw ^^
Nihil?? Diverse meldingen (nu) al van droge sneeuw die blijft liggen! | Gewijzigd: 9 november 2016, 00:20 uur, door Alpenweerman
Nihil?? Diverse meldingen (nu) al van droge sneeuw die blijft liggen!
Hehe klopt! Niet snel verwacht dat het zo breed droog ging sneeuwen ;)
Ook bij mij (Zwolle) begon de mix over te gaan in droge sneeuw.
Zelfs kon ik al een sneeuwbal maken
| Gewijzigd: 9 november 2016, 10:17 uur, door Leon Eikenaar
Site: http://www.art-of-thunders.nl
Twitter: @LeonEikenaar
KNMI heeft ook een waarschuwing uitgegeven voor gladheid:Citaat van het KNMI Vanaf vanavond kans op plaatselijke gladheid, vooral op bruggen en viaducten
Vanavond en vannacht kan er vooral op bruggen en viaducten plaatselijk gladheid ontstaan door bevriezing van natte weggedeelten of door aanvriezing. Halverwege de ochtend verdwijnt de plaatselijke gladheid weer.
Er mag zoveel hogedruk zijn boven Rusland als je maar wilt, maar als je een kouder weertype wilt, dan moet de rest ook goed vallen
Want met deze kaart krijg je nog een lekker warme westenwind en een graadje of 9-10
Want met deze kaart krijg je nog een lekker warme westenwind en een graadje of 9-10
Uiteraard moet alles goed vallen. Maar de bodem is goed!
De luchtdruk gaat boven Rusland/Mongolie naar 1070mb. EC laat hier een druk zien van 1065mb.
| Gewijzigd: 12 november 2016, 13:18 uur, door Sven
Probleem of juist niet.
Zelf ben ik niet zo gecharmeerd van die "Russische Beer", heeft al menig wintertje in west Europa de das om gedaan.
Anderzijds kan het ook weer gunstig zijn (of is) voor de SPV. Deze blokkerende hogedrukgebieden met hoge diktewaardes kunnen de hogere atmosfeer (Tropopause en Stratosfeer) een flinke warmte injectie gaan geven (Wave I /Sib. hoog (!) of Wave 2) en zo de SPV verder afzwakken.
Vallen de "puzzle stukjes" dan goed (begin is er) dan staat een en (zeer) strenge winter niets meer in de weg. Wat dat betreft ben ik nog steeds pos. gestemd
| Gewijzigd: 12 november 2016, 13:45 uur, door Alpenweerman
edit svenne: dit gaat over de sneeuwval in Stockholm | Gewijzigd: 13 november 2016, 13:14 uur, door Sven
In eerste instantie krijgen we achter het "polaire" front dan weer met koudere (maritiem polaire) luchtmassa's te maken. Vooral op hoogte is de lucht flink koud met op 500hPA tijdelijk -30 tot-35 graden. Niets bijzonders en zeker nog geen Elfstedenkoorts toestanden maar iig wel weer wat kouder (guurder) en onbestendig weertype.
Zaterdag koufront en tijdelijk in de maritiem polaire lucht
Ondertussen zien we ten zuiden van Groenland een depressie op de weerkaarten verschijnen die aangejakeerd door KLA vanaf de Pool vervolgens in rap tempo de Atlantische Oceaan gaat oversteken. Uiteindelijk zien we dan op er op dag 9 , het is dan inmiddels dinsdag 22-11, een goed ontwikkelde depressie (langgolvige hoogtetrog ) ten westen van de Britse Eilanden liggen die zich bijna tot de Azoren uitstrekt.
Ook op grotere hoogte is de hoogtetrog mooi te herkennen
De jet volgt deze koers (kan ook niet anders) en verloopt helemaal tot aan Madeira om vervolgens via Portugal naar het noordoosten af te buigen. Met een ZW en later Z hoogtestroming kan zo het transport van zeer zachte en toenemend vochtige luchtmassa's in noord tot noordoostelijke richting goed op gang komen en uiteindelijk zal het tot in Scandinavie en west Rusland flink gaan opwarmen.
ECMWF met de markante hoogtetrog 22 - 23 november
De grote vraag (en onzekerheid) is hoe en of deze ontwikkeling daadwerkelijk gaat plaatsvinden. Dit scenario zoals het ECMWF dat vandaag (en ook gisteren) simuleert wordt bijvoorbeeld door het GFS anders opgepakt. Volgens dit model zal de langgolvige hoogtetrog wat zuidwestelijker uitdiepen en krijgen we juist te maken met een apart filiaal van hogedruk boven centraal Europa. Vooralsnog lijkt dit hoog door tegenwerking van diverse hoogtelaagjes (cut-offs) geen verbinding te kunnen maken met het bastion van hogedruk boven Rusland. Mocht dit echter toch gaan lukken dan zouden we zomaar te maken kunnen gaan krijgen met een alliantie en krijgen we met een compleet andere setting te maken.
GFS komt met een ietwat ander scenario, kan de hogedruk gaan samensmelten en de hoogtelaagjes retrograad de kou weer vanuit het oosten terugbrengen?
Een andere 3e optie zou nog zijn dat de langgolvige hoogtetrog zoals het ECMWF dat simuleert doorschuift in oostelijke richting en we aan de westkant van de hoogteas aan de koude kant van de jet terecht gaan komen.
Hoe dan ook, linksom of rechtsom dan wel vanuit het oosten, laten we iig hopen dat de boel niet "vastroest" en we met een quasi stationair stromingspatroon te maken gaan krijgen waarmee vanuit het ZW continu zeer zachte lucht wordt aangevoerd. Overigens een scenario wat mij niet erg waarschijnlijk lijkt! Wordt vervolgd zullen we maar zeggen!....
| Gewijzigd: 13 november 2016, 12:08 uur, door Alpenweerman
We hebben dan nog steeds een vrij grote sneeuwbedekking in Europa.