We trappen weer af met onze eigen chasevideo & -foto's:
Op zaterdag 27 augustus 2016 ontstonden er zware onweersbuien over het midden en noordoosten van Nederland. Een ingewikkelde setting werd uiteindelijk ingewisseld met de initiatie van buien rond 20:00 net onder Utrecht. Met CAPE-waarden van soms wel 3500 waren de buien explosief en ontstond er al snel een MCS met met veel neerslag, heftige Cloud-Ground ontladingen en veel hoogte-onweer. Wij volgden het systeem vanaf Utrecht tot aan Emmen om het voor het eerst te onderscheppen nabij Kampen, en Ens. Afgelegde route: Utrecht, Zwolle (OV), Kampen (OV)/Ens (FL), Beilen (DR), Emmen (DR).
(zet de video op HD voor betere kwaliteit)
Foto's zaterdagmiddag, omgeving Utrecht:
Eerdere verzameltopics:
>> Bekijk hier het verzameltopic van foto's en video's 29, 30 & 31 augustus 2015>> Bekijk hier het verzameltopic van foto's en video's 26 augustus 2015
>> Bekijk hier het verzameltopic van foto's en video's 24 augustus 2015
>> Bekijk hier het verzameltopic van foto's en video's 2 juli 2015
>> Bekijk hier het verzameltopic van foto's en video's 12 juni 2015
>> Bekijk hier het verzameltopic van foto's en video's 5 juni 2015
>> Bekijk hier het verzameltopic van foto's en video's 5 & 6 mei 2015
Chaseverslagen:
| Gewijzigd: 29 augustus 2016, 00:04 uur, door Onweer-Online.nl
Foto van Herdervriend uit Gouda:
Foto's van Markezey, locatie onbekend:
Foto van Jago uit Apeldoorn:
SAT foto en ontladingen rond ca. 23.30 uur:
Ca. 0.15 uur:
ca. 1.45 uur:
Foto's uit Dordrecht (27-8) van forumlid gilles (meer foto's in dit topic):
Onweer boven Stiens, foto's door Lako (meer foto's in dit topic):
Foto's van W. in t Erland uit St. Anthonis,Noord-Brabant (bekijk dit topic voor meer foto's):
Video's van pkd19 uit Damwoude (topic hier):
Foto's van forumlid lichtpuntje (meer foto's in dit topic):
Foto van Enjoi87, zaterdag 27-8 in Amersfoort:
Foto van niksnut, Schardam richting Almere, za 27-8:
| Gewijzigd: 29 augustus 2016, 14:01 uur, door Justin
#onweer #bliksem @weerplaza #StormHour @pietsweer @onweeronline @KNMI_weer @weeronline @BuienRadarNL #lightning pic.twitter.com/6jwpOC9N0C
— Duncan ten Kate (@Dunkdiedunkt) 28 augustus 2016
@onweeronline @severeweatherEU #onweer #lightning #Lauwersoog @LauwersoogPort @havenlauwersoog @waddentweets pic.twitter.com/uoheaebp48
— Peter Elzinga (@tripwire30) 28 augustus 2016
Zeer mooie foto van onweer #Zutphen #IJsselbrug @KNMI_weer @weeronline @BuienRadarNL @onweeronline pic.twitter.com/g5vPBVOQZm
— Hippe uut Zutphen (@Hippezutphen) 28 augustus 2016
@bliksemdetect ook in Gouda was t even goed te zien vanavond. Zonsondergang x regenboog x onweer :p @onweeronline pic.twitter.com/kkJE5109eX
— Remco F. Gerritsen (@RFG112) 27 augustus 2016
Tot slot het uitgebreide chaseverslag van Leon Eikenaar dat in DIT TOPIC te bekijken is. Een kleine selectie uit het verslag:
Heb jij meer foto's en/of video's gemaakt en wil je die maar wat graag met onze lezen en volgers delen?? Vul gerust het topic aan!
| Gewijzigd: 28 augustus 2016, 20:42 uur, door Onweer-Online.nl
De bliksemplaten van onze chase en volgens mij nog korte filmpjes,van 1 van de actievere cellen met rolwolk komen later nog in een topic. We zijn ook niet te lang geweest en heel ver dat was ook niet nodig. We hebben gewoon ingespeeld op de actuele situatie, en wat locaties op gezocht voor bliksemplaten. En we zijn een paar keer de cellen in geweest, soms onvrijwillig ze onstonden rap in de outflow van de grotere cellen. Dus dan zit je al snel weer in de neerslag. Niet ideaal voor bliksemplaten dus, en filmen. Maar we hebben wat droge momenten, gehad voor wat materiaal dus.
Bij thuiskomst van de chase en al op weg naar dromenland,was dit weer van 1 van zo'n actievere cell.
We zijn om half 10 gaan chasen, tot ongeveer kwart over 12. En dit was tegen 3en al die me nog weer wakker maakte. Dus het is hier vrij lang door gegaan met telkens nieuwe cellen dus.
Deze vond chasemaat Arjan niet leuk. terwijl ik met mijn dikke kop voor de camera langs liep was er een dikke Cg.
Foto Arjanbruggink Mesoned stormschasers.
Ook vandaag waar er nog forse buien in noord-noordoosten. Hier even bij me thuis het veld op geweest voor deze Cumulonimbus arcus
| Gewijzigd: 28 augustus 2016, 23:05 uur, door Tatanka
Foto's gemaakt in Dronten rond 22.30 uur. Bedankt Rein!
Natuurlijk van de gelegenheid gebruik gemaakt en wat bliksem foto's proberen te maken.
Kwaliteit van bliksem foto's die met een telefoon genomen zijn is uiteraard nooit super, maar een aantal zijn wel goed gelukt.
Oordeel zelf.
Allereerst een (mogelijke) shelf-cloud. Deze trok een eindje ten noorden van mij voorbij, waardoor ik er geen betere foto's van heb.
Een tijdje later, nadat een eerste cel was gepasseerd en daarachter een nieuwe was ontstaan, zag ik wat leek op een rolwolk.
Ook deze trok op een afstand voorbij. (foto is in noordelijke richting genomen. Het geheel ging dus naar rechts)
En verder was het vooral bliksems schieten.
Al met al was het weer een mooie nacht.
Graag zie ik jullie reacties tegemoet.
Eddy.
En van een compleet ander kaliber, ontvingen we deze video van Gio Bouwens. Klassiek genieten van het lichtschouwspel dat in de nacht van 27 op 28 augustus in Kerkrade te bezichtigen was. Geen oorverdovende krakers zoals in de video hierboven, maar hier is de rust zelve, kijk, ontspan en geniet:
| Gewijzigd: 1 september 2016, 02:32 uur, door Onweer-Online.nl
Onweer 2015: 14x
Onweer 2016: 10x
Onweer 2017: 12x
Onweer 2018: 14x
Onweer 2019: 15x
Onweer 2020: 8x
Onweer 2021: 11x
Onweer 2022: Niet bijgehouden
Onweer 2023: 20x
Onweer 2024: 10x 31-3 een paar flinke flitsen en donders, 15-4 3 donders, 30-4 donders en bliksems in de verte. 2-5 flinke donders en bliksem 19-5 uren lang gerommel, uiteindelijk een paar flinke donders. 21-5 Een aantal lekkere donders. 26-5 donders 9-7: matig, zware donders 23-7 vele zware diepe ' bass' donders 7-8 Een diepe donder