De temp. zal niet doorslaggevend zijn, zoals ik het begrijp.
De belangrijkste forceringen zullen zijn een zwakke hoogtetrog, convergentie op nadering van de thermische vore en in een later stadium ook de outflow van de reeds ontstane buien. Kijkende naar Hirlam dan zou in het zuidoosten de convectietemperatuur gehaald kunnen worden en dan zouden de buien vanaf de grond kunnen worden geforceerd.
Hier in westen loopt temp anders nogsteeds op Ik zie ook in De Bilt geen dalende temperatuur:
| Gewijzigd: 27 augustus 2016, 13:03 uur, door kukkie
Warmtefront ligt nou boven benelux en zal eerst nog opwarmen de komende uren scheiding ligt zw-oost georienteerd...daartussen de warmte sector die opschuift en van parijs tot aan southampton ligt de vore trigger. Daar zie je de onweersbuien al op ondertussen bouwt hier zich de cape dan op. En daar zal het dan eind van de dag moeten gebeuren.
Zal eerst nog eens genieten van een fraaie dag
| Gewijzigd: 27 augustus 2016, 13:06 uur, door Tatanka
Het super HD model van Kachelmann werkt met een resolutie van 1x1km (!!), pakken we dit model er bij dan ziet het er voor de neerslag cumulatief tot middernacht als volgt uit.
Bron: https://kachelmannwetter.com/ch/modellkarten/sui-hd/niederlande/akkumulierter-niederschlag.html | Gewijzigd: 27 augustus 2016, 13:03 uur, door Alpenweerman
Alweer het zo veel geplaagde stukje Brabant met de meeste nattigheid,...
Neerslag:
Later vanmiddag en vanavond onweersbuien. Lokaal zijn forse buien mogelijk, gezien de hoge CAPE-waardes. Mogelijk dat convectie vanaf de grond in het zuidoosten net gaat lukken, Daar dan effectieve schering orde 35 kn. Evt. supercell niet ondenkbaar, maar trekt dan waarschijnlijk snel naar Duitsland. Elders zou convectie vanaf hoogte moeten gebeuren, dan shear meer orde 25-30 kn (multicell clusters). KOUW en INDECS geven vrij hoge onweerskansen, en wat daarbij opvalt is dat er de conditionele kansen op meer dan 100 of 200 ontladingen ook vrij groot is. Dus mocht het tot onweer komen dan waarschijnlijk ook zeer frequent ontladingen. Gezien de hoge CAPE-waardes, maar ook de graupel in Harmonie, ook grote kans hagel.
De temperatuur zou tot 33 komen in het zuidoosten. Met hoge dauwpunten.
(ja het is nog geen 5 uur) alsnog zie ik het niet gebeuren maar ja Nowcasten
Voor een eventueel onweer is die warmte niet van doorslaggevend belang, wel voor de beleving van "lekker warm weer".
Toch blijft de stijging wel wat achter bij wat we donderdag zagen (al is in het zuiden de temperatuur wel weer aan het stijgen geslagen.)...
| Gewijzigd: 27 augustus 2016, 14:17 uur, door jcroon
Edit: nu ook in Nederland ten noorden van Lopik en bij Mijdrecht | Gewijzigd: 27 augustus 2016, 14:52 uur, door Ben47
Edit: bij onze zuiderburen onweert het bij Mons. | Gewijzigd: 27 augustus 2016, 15:52 uur, door Ben47
Ik zie dit nu op de radar maar neem aan dat het echte werk (thermische vore) moet gaan onstaan in 1?
Actueel zit Estofex er (helaas) behoorlijk naast:
lightingmaps actueel Estofex | Gewijzigd: 27 augustus 2016, 16:08 uur, door Jo Capelle
Of is dat te vroeg?
Sorry Svenne, ik bedoel geen kansen meer voor het westen met mijn citaat.....
edit svenne: lees hier eens de posts terug. Staat zelfs duidelijk in de guidance dat het zuidoosten goeie kansen heeft... | Gewijzigd: 27 augustus 2016, 16:34 uur, door Jo Capelle
Hier in westen loopt temp anders nogsteeds op
Hir is het nu ook 27 gr zowel buiten als binnen en als ik mij niet vergis enigzns voeld het vochtig aan,of is dit een voorbode/?
| Gewijzigd: 27 augustus 2016, 16:51 uur, door Alpenweerman
Sorry maar misschien begrijp ik het niet maar die ligt hier toch horizontaal ?
En Tatanka tekent hem verticaal ? | Gewijzigd: 27 augustus 2016, 16:53 uur, door Jo Capelle
Sorry maar misschien begrijp ik het niet maar die ligt hier toch horizontaal ?
En Tatanka tekent hem verticaal ?
Precies! Uitgaande van deze GFS kaarten die wrs aardig kloppen met het actuele gebeuren ligt deze W-O georienteerd en trekt langzaam in noordelijke richting. Zie ook hirlam 12h00
| Gewijzigd: 27 augustus 2016, 17:06 uur, door Alpenweerman
Dit gezegd zijnde: als je kansen nu al wilt afschrijven, wel we hebben daar een topic voor. Amuseer jullie daar
PS: het mag ook wel eens gezegd worden: bedankt aan de vele leden om hier prachtige stukjes neer te schrijven en de kansen zo duidelijk te maken voor iedereen!!!
Het was gewoon zoals het was meer niet Dus vind het raar dat het verplaatst wordt.
Oke nu de onweerkans.
Kwam de vore niet pas halverwege de avond?