De radar in Herwijnen komt in de plaats van de radar die op de toren van in De Bilt staat. Door de vele hoogbouw in de naaste omgeving is het zicht aan de horizon minder geworden en voldoet deze radar niet meer aan de eisen die het KNMI stelt. Voor het nieuwe radarsysteem is dan ook gezocht naar een nieuwe plek. De voormalige toren van de luchtverkeersleiding in Herwijnen in de gemeente Lingewaal bleek aan alle eisen van het KNMI te voldoen. Het zicht rondom voor de neerslagradar is daar beter dan in De Bilt. In de naaste omgeving bevinden zich geen hoge gebouwen en ook op de lange termijn is daar geen hoogbouw gepland.
De nieuwe radars gaan deel uitmaken van het Europese radarnetwerk zodat de informatie over de neerslag uitgewisseld kan worden met de omringende landen. De radars die het KNMI volgend jaar in gebruik gaat nemen zijn uitgerust met de nieuwste technieken waardoor de buien gedetailleerder kunnen worden gevolgd. Het nieuwe systeem is in staat om neerslagsoort en nerslagintensiteit nog beter te onderscheiden.
De werking van een radar
Een neerslagradar laat zien waar neerslag valt en hoe intensief die is. Uit een serie beelden kan globaal worden afgeleid in welke richting de buien trekken, wanneer het waar kan gaan regenen of sneeuwen en of de buienactiviteit verandert. De kleuren geven de intensiteit van de neerslag aan. De radar bestaat uit een schotelantenne die ronddraait en voortdurend pulsen uitzendt. Die pulsen worden gedeeltelijk teruggekaatst door druppels die het signaal treft. Uit het door de schotelantennes ontvangen retoursignaal (echo) kan informatie worden afgeleid over de neerslag. Ook kan er actuele informatie over wind uit worden afgeleid.Afnemers en aanbieders
Het KNMI gebruikt de radarbeelden in de weerkamer in De Bilt voor neerslagverwachtingen, waarschuwingen en klimatologische informatie. Daarnaast zijn tal van aanbieders actief, zoals overheidsinstanties, luchtvaart, scheepvaart, recreatie, weerbedrijven, verkeersdiensten en media, die de KNMI-radarbeelden in eigen presentaties aanbieden op internet en mobiele telefoons.Ruim een halve eeuw radar
Het KNMI was één van de eerste instanties die beschikte over een radar. In de jaren vijftig experimenteerde het KNMI met een radar op de Scheveningse boulevard. In 1959 installeerde het KNMI zijn eerste radar op Schiphol. In 1962 werd ook in De Bilt een radar geïnstalleerd. De beelden werden handmatig bewerkt. In 1980 kreeg het KNMI de eerste digitale neerslagradar en sinds 1989 is het systeem volledig geautomatiseerd. De oude radars zijn geschiedenis en bestaan vandaag de dag niet meer. De huidige radar met schotelantennes in De Bilt en Den Helder is in 1997 in gebruik genomen en wordt dus na twintig jaar vervangen door een volledig vernieuwde radar met schotelantennes in Den Helder en Herwijnen. De toren met de witte bol in De Bilt blijft voorlopig bestaan.Bron: KNMI | Gewijzigd: 3 februari 2017, 10:15 uur, door Joyce.s