ik ben samen met mijn vader en kleine broertje aan het kamperen tussen Vrsar en Rovinj, we zitten in een tent. Gisternacht heftig onweer meegemaakt. Ik was niet bang maar ik wilde plots weten wat donder eigenlijk is. Dus ik ging dat opzoeken maar toen kwam ik er ook achter dat een tent absoluut niet veilig is. Ik begon met tellen en ik kwam maar tot 1 seconde. Ik zei tegen mn vader dat we beter in de auto konden gaan zitten of naar het sanitair gebouw lopen, om daar te schuilen voor de onweersbui. Hij vond dat onzin. Ik ben toen maar weer gaan slapen. De volgende dag besluit ik wat info op te zoeken over onweer. Ik weet nu dat je zeer onveilig zit in een tent en dat als je minder dan 10 seconden telt tussen bliksem en donder je zo snel mogelijk een veilige schuilplaats moet zoeken. Ik verwacht vannacht weer een fikse onweersbui en wil mijn vader overtuigen dat we echt niet de bliksem moeten onderschatten maar ik weet dat het geen zin heeft, ik zeg het al zo vaak. Nu kan ik zelf wel naar het toiletgebouw lopen maar ik wil dat mijn vader en broertje ook veilig zitten. Wat kan ik het best doen?
PS:ik ben 12 jaar oud
alvast heel erg bedankt!!
Heb je daar geen tijd voor of wil het niet lukken!!
Je kan idd het beste even die buien uitzitten in en/of het receptie gebouw/wc gebouw of in de auto. Dat is gewoon zo de tent is absoluut niet veilig. Omdat er allerlei randverschijnselen bij kunnen komen, dikke hagel, zware windstoten. En het is een kleine moeite om daar te gaan schuilen!!
Heb even gekeken vanacht is die regio ook weer gevoelig voor onweer!! | Gewijzigd: 18 augustus 2016, 20:19 uur, door Tatanka
ik ben samen met mijn vader en kleine broertje aan het kamperen tussen Vrsar en Rovinj, we zitten in een tent. Gisternacht heftig onweer meegemaakt. Ik was niet bang maar ik wilde plots weten wat donder eigenlijk is. Dus ik ging dat opzoeken maar toen kwam ik er ook achter dat een tent absoluut niet veilig is. Ik begon met tellen en ik kwam maar tot 1 seconde. Ik zei tegen mn vader dat we beter in de auto konden gaan zitten of naar het sanitair gebouw lopen, om daar te schuilen voor de onweersbui. Hij vond dat onzin. Ik ben toen maar weer gaan slapen. De volgende dag besluit ik wat info op te zoeken over onweer. Ik weet nu dat je zeer onveilig zit in een tent en dat als je minder dan 10 seconden telt tussen bliksem en donder je zo snel mogelijk een veilige schuilplaats moet zoeken. Ik verwacht vannacht weer een fikse onweersbui en wil mijn vader overtuigen dat we echt niet de bliksem moeten onderschatten maar ik weet dat het geen zin heeft, ik zeg het al zo vaak. Nu kan ik zelf wel naar het toiletgebouw lopen maar ik wil dat mijn vader en broertje ook veilig zitten. Wat kan ik het best doen?
PS:ik ben 12 jaar oud
alvast heel erg bedankt!!
Wat een ontzettend wijs bericht voor je leeftijd!
Zoals Tatanka ook al zegt en je zelf eigenlijk ook al gelezen hebt: een tent - maar eigenlijk geen enkel open veld - is veilig. De veiligste optie is om in de auto te gaan zitten, met de ramen en deuren dicht. Je zit dan in een 'kooi van Faraday'. Dat wil eigenlijk zeggen dat de elektriciteit van de bliksem je niets aan kunt doen, zo lang je daar in zit. Auto's, vliegtuigen etc hebben deze eigenschap.
Schuilen in het toiletgebouw is ook een prima optie, maar ik zou toch liever in de auto gaan zitten. Daar zit je toch nog net even prettiger.
Ik zou je vader er zeker van proberen te doordringen dat het geen goed idee is om in de tent te blijven, als de onweersbui (en dus de donder) dicht in de buurt is. We weten hier allemaal dondersgoed (haha!) de gevaren van een flinke bliksemschicht, die moet je absoluut niet onderschatten.
De veiligste optie is inderdaad om in de auto te gaan zitten
http://www.art-of-thunders.nl/products/onweer-en-veiligheid/ | Gewijzigd: 19 augustus 2016, 20:19 uur, door Leon Eikenaar
Site: http://www.art-of-thunders.nl
Twitter: @LeonEikenaar
http://www.art-of-thunders.nl/products/onweer-en-veiligheid/
Leuke link Leon denk dat zij daar wel wat aan heeft, en anderen hier ook. Bedankt voor delen.!!