Het was niet bijzonder in het aantal ontladingen, wel leken de ontladingen feller dan "normaal", maar goed het was zo rond 5 uur in de morgen dus misschien is dat de verklaring daarvoor. Er was 1 ontlading die echt heel anders was dan alle andere die ik to dusver ooit heb meegemaakt, en me nu nog bezighoud. Helaas heb ik deze niet direct kunnen zien. De flits leek een stuk feller en was wit van kleur, er kwam na zo'n 4 seconden een soort gegrom dat zo'n 10-15 seconden aanhield deze had een lage frequentie en was van begin tot eind even hard. Er was geen knal. Het geluid leek enigszinds op het geluid van gerommel bij onweer, maar was toch echt heel anders.
Heeft iemand een idee wat dit geweest zou kunnen zijn?
Ik denk dat het een grote ontlading in de onweerbui zelf was (wolk-wolk ontlading), als ik uw verhaal zo lees. Ik heb iets soort gelijks meegemaakt toen ik nog jonger was. Ik was toen in Tiel bij kennissen, het was zomer en erg warm. In de namiddag kleurde de lucht oranje/groen. De onweersbui leek zich vrij hoog in de atmosfeer te manifesteren, alsof de lucht ontplofte. De flitsen waren zeer fel en zeer groot, maar raakte geen van allen de grond. Het resulteerden in een groot gekraak en gerommel waarvan sommige zeer lang aanhielden (tot 20 seconde). De dreunen waren diep en deden de ramen trillen.
Site: http://www.art-of-thunders.nl
Twitter: @LeonEikenaar
Wellicht kan het feit dat het zo dichtbij was (misschien wel recht boven mijn huis) nog iets verklaren? | Gewijzigd: 9 augustus 2016, 18:43 uur, door B. v.d. Ploeg