13 augustus 2016
Midden-Engeland (Peak District)
Bijzon links van de zon
Bijzon rechts van de zon
Zonsondergang
16 augustus 2016
Bijzon links van de zon
Zonsondergang
17 augustus 2016
zonsondergang
18 augustus 2016
Jacobsladder
22 augustus 2016
Oost-Engeland (Kingston upon Hull)
Zonsondergang
Rimpelingen in het water
27 augustus (middag)
In de middag had ik al zicht op de buien boven Duitsland
Dezelfde bui, even later
27 augustus (nacht op 28 augustus)
De bui boven het midden van het land
Zicht op de bui boven het Ruhrgebied
Even later kwam de cel vanuit Limburg hier dichterbij
| Gewijzigd: 28 augustus 2016, 17:51 uur, door Thijs.
Gisteren (donderdag 15-9) begon al mooi, bij zonsopkomst scheen de zon tussen de bewolking door:
Na opnieuw tropische temperaturen in de middag, ontstonden er rond Aken de eerste onweersbuien, die zich langzaam ontwikkelden tot goed onweer.
Dit onweer trok langzaam naar het noorden. Het was eerst merkbaar aan een aangename wind die wat verkoeling bracht, later waren er ook veel weerlichten te zien aan de zuidelijke horizon. Even later was de donder ook te horen, het ging beginnen!
De windvlagen werden krachtiger. Ik kon het niet goed zien, maar de bui kan voorafgegaan zijn door een shelfcloud, maar die was in het donker slecht te zien (alleen bij felle flitsen).
Daarna begon rond 23:00 de zware neerslag te vallen (de tuin stond half blank). In het begin waren het alleen oplichtende wolken (IC) maar later waren er ook wolk-aarde (CG) en wolk-wolk (CC) ontladingen. Van deze ontladingen heb ik er 1 vast weten te leggen (veel heb ik ook net gemist ).
Zondag 23 oktober
Mooie herfstkleuren met op de achtergrond de mist.
Zonsondergang boven de Veluwe.
De laatste zonnestralen verlichten de zandduinen.
De naderende wolken, waar we gisteren mee te maken hadden.
Zondag 23 oktober
Heerlijke plaatjes, deels voor mij ook bekend terrein (Veluwe). Thx voor sharing
Nu de Ardennen weer wit kleuren, heb ik nog wat plaatjes van de Ardennen afgelopen winter opgezocht.
28 februari 2016, de Hoge Venen
Ik had geluk, want er kwamen net kraanvogels overvliegen (waarschijnlijk om ergens te overnachten) te herkennen aan het typische geluid dat ze maakten. Ik had er snel een foto van gemaakt:
zaterdag 29 oktober 2016
De combinatie van herfst en dauw
Zaterdag 26 november 2016
Vandaag
Terug naar vandaag: vannacht was het hier mistig, maar in de ochtend was die mist verdwenen.
Het was stralend zonnig en alles was bedekt met een laagje rijp.
zondag 4 december
De sneeuw bleef afgelopen nacht goed intact, dat leverde 's ochtends toch een beetje wit landschap op:
Vervolgens is het een tijdje zonnig geweest, waardoor het ging dooien, maar op sommige plekken ligt nog wel een beetje sneeuw.
28 januari, hoge venen:
Wanneer je goed kijkt naar ijs, zie je overal luchtbelletjes in het ijs, soms in lagen opgebouwd:
Deze luchtbelletjes kunnen vreemde structuren aannemen, zoals deze:
Op de heenreis naar de wintersport in Oostenrijk voerde de route ons langs de Sylvensteinstausee, een stuwmeer in Duitsland aan de grens met Oostenrijk. Dit stuwmeer was zelfs nog bevroren, ondanks dat het eind februari alweer aardig dooide. (Misschien nog een rest van de koude januari in zuid-Duitsland?)
10 maart 2017
Ik heb een tweetal fallstreak holes (ook bekend als pilotengaten) gespot, deze worden veroorzaakt door een vliegtuig die door de dunne bewolking heen vliegt.
Verder ook nog wat lenteplaatjes:
Zonsopkomst 28 maart 2017
zondag 16 april
Gisteren vlak voor zonsondergang verscheen er ook nog een erg felle bijzon (tegen de tijd dat ik de foto gemaakt had was hij helaas al aan het vervagen).
Vandaag
Op dit moment is het fris, maar redelijk zonnig. In tegenstelling tot andere dagen nu geregeld zon en tot zover droog.
De cellen vanuit het zuiden verloren hun activiteit voordat ze hier waren, desondanks heb ik toch één enkele flits gezien, het eerste onweer van 2017!
En was er een dubbele (en felle) regenboog te zien, inclusief onrustige wolkenluchten:
Zonsondergang
22 juni
Nadat een hete dag met temperaturen tot 35ºC, begon het ook hier te borrelen.
Tot neerslag kwam het echter niet, alleen onweer was er wel even. Dit was vrij gevaarlijk onweer, want het was 'droog' onweer (onweer zonder neerslag), en vrijwel alle ontladingen waren CG-knallers (wolk-aarde inslagen).
Eerste bliksem op foto van 2017!! | Gewijzigd: 24 juni 2017, 18:56 uur, door Thijs.
Men neme 28ºC, 2000 tot 2500 J/kg CAPE en 20 knopen effectieve schering. Uit deze ingrediënten konden in het zuiden en westen behoorlijke onweersbuien ontstaan. Zo ook hier (noordoost-Brabant).
Allereerst regende het hier in de loop van de avond, dit bracht nog wat extra vocht in de atmosfeer.
Toen de nacht de avond inhaalde begon het hier flink te regenen, ook waren er hier behoorlijk veel ontladingen met bliksemschicht. Helaas kon ik alleen van het einde van de bui foto's maken. (Daarnaast zijn de instellingen na de eerste foto ook per ongeluk veranderd, dus de scherpte laat te wensen over.)
(toen waren de foto's nog scherp )
En zo heb ik, (ik kon de schichten lekker wel scherp zien) weer genoten van het 5de serieuze onweer van 2017!