Er was een mooie onweerssetting verwacht en 's ochtends was er al zwaar onweer in het westen en midden van het land. Hier had ik daar niet zoveel van meegekregen.
Aan het einde van de middag kwam er al dichter bij een bui tot ontwikkeling bij Venlo.
Deze foto's zijn gemaakt in de richting van Venlo.
Ondertussen ontstond er een supercel boven Eindhoven - Valkenswaard. Hier scheen de zon nog een tijdje:
Maar aan de linkerkant zie je de bewolking al toenemen..
Toen ging het erg snel, de bewolking nam toe en in de donder was al te horen. Toen zag ik deze mammatus:
Nét hierna zag een fraaie crawler ontlading, die had ik helaas niet op de foto.
Toen begon het hard te waaien, flink te hagelen (gelukkig niet de zwaarste hagel zoals elders in Brabant & Limburg, maar slechts 1,5 cm hagel).
Dit ging gepaard met zeer veel ontladingen in de wolken (IC), dus alleen zichtbaar als oplichtende wolken. Het gaf haast een stroboscopisch effect.
Na verloopt van tijd stopte de hagel en ging het regenen, de intensiteit van het onweer nam duidelijk af, maar het stopte niet en i.p.v. IC ontladingen, waren er haast alleen maar CC en CG ontladingen, wat fraaie plaatjes opleverde:
Bij bovenstaande afbeelding wat uitleg:
Je ziet een vliegtuig dat een boogje maakt (net boven de ontlading). Het leek erop dat het vliegtuig geraakt is door de bliksem, want je ziet dat de baan van het vliegtuig de ontlading raakt, dit vond ook ongeveer rond dezelfde tijd plaats.
Ik had eerst foto's staan maken bij het open raam, maar daar kwamen zoveel muggen door naar binnen dat ik de hor ervoor deed.
De hor is op sommige foto's zichtbaar, ook zie je enkele zwarte vlekken, dat zijn muggen die op de hor zaten.
Het was de muggenbulten waard en ik kijk uit naar de volgende keer! | Gewijzigd: 25 juni 2016, 21:16 uur, door Thijs.